Bildfråga flygplanstyp
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga flygplanstyp
Vad är detta för flygplanstyp? Ser ut att ha finsk registrering (OH-).
Kan det vara i samband med någon av de Nordiska Flygtävlingar som arrangerades på 1930-talet?
Var är fotot taget ?
Kan det vara i samband med någon av de Nordiska Flygtävlingar som arrangerades på 1930-talet?
Var är fotot taget ?
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Bildfråga flygplanstyp
Bilden föreställer det finska övningsplanet Sääski, bifogar bilder på militära SÄ-125 och SÄ-131 samt finska sjöbevakningens LK1 i marinmuseet Vellamo-marinmuseet i Kotka (ca 13 mil öster om Helsingfors). Sääski-planet SÄ-122 (finns i Finlands Flygmuseum (Vanda) samt en replik av den norska kvinnliha flygpionjären Vidsken Jakobsens N.40 i det norska flygmuseet i Bodö.
Jag har inte tidigare sett reklamen på kropp och flottörer på Stridsbergs bild.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/VL_S%C3%A4%C3%A4ski_II (tyvärr mycket kortfattad svensk version).
Jag har inte tidigare sett reklamen på kropp och flottörer på Stridsbergs bild.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/VL_S%C3%A4%C3%A4ski_II (tyvärr mycket kortfattad svensk version).
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Bildfråga flygplanstyp
Tillägg:
- glömde att påpeka att VL:s (fi. Statens flygplanfabriker) logga (med finsk svastika) skymtas på propellerbladen!
- glömde att påpeka att VL:s (fi. Statens flygplanfabriker) logga (med finsk svastika) skymtas på propellerbladen!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygplanstyp
Wikipedias engelskspråkiga presentation av typen är mer utförlig än den svenska:
https://en.wikipedia.org/wiki/VL_S%C3%A4%C3%A4ski
Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Gidsken_Jakobsen , ett plan i nordisk flyghistoria! Samt https://www.norwegianaviationmuseum.com/new-index
"Sääski" betyder "mygga". 118 hästar, tja...
Typen verkar ha deltagit de flygtävlingar som ägde rum i Sverige 1931 i samband med utställningen ILIS 1931. Det går nog att min dator eller webben att hitta mer klipp om detta. Se tex detta klipp ur SvD: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... i_ilis.jpg
Man ser något som kan vara en hangarport till höger i trådens bild. Likheter finns med en bild jag har av Lindarängshangaren jag har på https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 4ngen1.jpg (om man donar litet med bilden och då bättre ser de "horisontella brädorna".)
https://en.wikipedia.org/wiki/VL_S%C3%A4%C3%A4ski
Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Gidsken_Jakobsen , ett plan i nordisk flyghistoria! Samt https://www.norwegianaviationmuseum.com/new-index
"Sääski" betyder "mygga". 118 hästar, tja...
Typen verkar ha deltagit de flygtävlingar som ägde rum i Sverige 1931 i samband med utställningen ILIS 1931. Det går nog att min dator eller webben att hitta mer klipp om detta. Se tex detta klipp ur SvD: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... i_ilis.jpg
Man ser något som kan vara en hangarport till höger i trådens bild. Likheter finns med en bild jag har av Lindarängshangaren jag har på https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 4ngen1.jpg (om man donar litet med bilden och då bättre ser de "horisontella brädorna".)
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga flygplanstyp
Tack Carl-Fredrik och Lars för svar och hjälp.
I SFF bildarkiv fann jag ett foto från ILIS 1931 på en Sääski, märkt 29, se nedan. Flygplanet på fotot ovan har nr 28 på fenan, så om det var 1930 har det förmodligen funnits två flygplan vid utställningen/uppvisningarna.
I SFF bildarkiv fann jag ett foto från ILIS 1931 på en Sääski, märkt 29, se nedan. Flygplanet på fotot ovan har nr 28 på fenan, så om det var 1930 har det förmodligen funnits två flygplan vid utställningen/uppvisningarna.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygplanstyp
På första bilden i tråden kan man två plan av typen Sääski. Det kanske t o m var tre plan med. Planet har slats på övervingen på en av bilderna.
Jag bläddrade i några nummer av "Flygning" från 1931 som Lars Henriksson en gång skannade. Här två sidor ur nummer 6/1931.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... anstor.jpg
Som synes fick flygmästare Jäderholm beröm. Finska plan deltog i den Nordiska flygtävlingen men det var med andra plan. Tidningens rapportör verkar mer intresserad av en modell av ett tänkt finskt bombplan än av Sääski (som inte nämns i texten) och har i övrigt beröm för hur man i Finland organiserat flygplanframställningen, försvarsmakten bygger plan själva och man förlitar sig inte på någon industri.
Jag bläddrade i några nummer av "Flygning" från 1931 som Lars Henriksson en gång skannade. Här två sidor ur nummer 6/1931.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... anstor.jpg
Som synes fick flygmästare Jäderholm beröm. Finska plan deltog i den Nordiska flygtävlingen men det var med andra plan. Tidningens rapportör verkar mer intresserad av en modell av ett tänkt finskt bombplan än av Sääski (som inte nämns i texten) och har i övrigt beröm för hur man i Finland organiserat flygplanframställningen, försvarsmakten bygger plan själva och man förlitar sig inte på någon industri.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga flygplanstyp
När man jämför det sist inlagda fotot ovan, fpl märkt 29 på fenan med foto överst i tråden, fpl märkt 28, så ser man att bakgrunden överensstämmer, de är alltså tagna vid samma tillfälle.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Bildfråga flygplanstyp
Hej, jag har samlat lite information hit från en gammal kedja i finsk Flightforum, var jag själv har också skrivit.
I första bilden i framkant är finsk VL Sääski II OH-ASB, ex K-SASB. Fick ny registreringen OH-ASB den 8 maj 1931. Stockholm Aviation Exhibition (ILIS) och Nordic Aviation Competitions hölls 15-31 maj 1931. Finland startade till Stockholm i tre olika vågor. Först (12 maj) avgick statens flygplansfabriks utställningsflygplan VL Sääski II, lotsat av flygpiloten Jäderholm och VL Kotka, lotsat av löjtnant Mäkelä. Därefter åkte deltagarna den 18.5.och reste slutligen till Stockholm - på order av chefen för armén - överste Vuori övervakades av kapten Hämäläinen (Blackburn Ripon RI-131) och mekaniker av Simonen den 21 maj. RI-129 / Överstelöjtnant Guide och kapten Jusu deltog också.
Maskinerna startades i 18 maj 1931 vid landningsbron på Santahamina Sjöflygstation i Helsingfors, varifrån planen gjorde en gemensam avgång till Sverige kl 12.50. De avgående flygplanen var Sääski II SÄ-130 / kapten Malinen, De Havilland Moth MO-107 / pilot Heiskala, MO-112 / kapten Granroth och civila flygplan Junkers A.50 OH-ABB / kapten Bremer och Sääski II OH-ASB / troligen herr Kasten. Vilken roll hade Karl Nyman, som också har nämnts som en av deltagarna, har varit oklart? Dessa plan var osannolikt att transportera passagerare på grund av installationen av en extra bensintank på flygplanen för resan.
Diskussionen och några bilder från resa hittar man här:
https://www.flightforum.fi/topic/48682- ... ent-984480
Dokumenter av OH-ASB (K-SASB) i Riksarkivets digitalarkiv (Finland):
http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=225281
Mvh Jukka
I första bilden i framkant är finsk VL Sääski II OH-ASB, ex K-SASB. Fick ny registreringen OH-ASB den 8 maj 1931. Stockholm Aviation Exhibition (ILIS) och Nordic Aviation Competitions hölls 15-31 maj 1931. Finland startade till Stockholm i tre olika vågor. Först (12 maj) avgick statens flygplansfabriks utställningsflygplan VL Sääski II, lotsat av flygpiloten Jäderholm och VL Kotka, lotsat av löjtnant Mäkelä. Därefter åkte deltagarna den 18.5.och reste slutligen till Stockholm - på order av chefen för armén - överste Vuori övervakades av kapten Hämäläinen (Blackburn Ripon RI-131) och mekaniker av Simonen den 21 maj. RI-129 / Överstelöjtnant Guide och kapten Jusu deltog också.
Maskinerna startades i 18 maj 1931 vid landningsbron på Santahamina Sjöflygstation i Helsingfors, varifrån planen gjorde en gemensam avgång till Sverige kl 12.50. De avgående flygplanen var Sääski II SÄ-130 / kapten Malinen, De Havilland Moth MO-107 / pilot Heiskala, MO-112 / kapten Granroth och civila flygplan Junkers A.50 OH-ABB / kapten Bremer och Sääski II OH-ASB / troligen herr Kasten. Vilken roll hade Karl Nyman, som också har nämnts som en av deltagarna, har varit oklart? Dessa plan var osannolikt att transportera passagerare på grund av installationen av en extra bensintank på flygplanen för resan.
Diskussionen och några bilder från resa hittar man här:
https://www.flightforum.fi/topic/48682- ... ent-984480
Dokumenter av OH-ASB (K-SASB) i Riksarkivets digitalarkiv (Finland):
http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=225281
Mvh Jukka
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygplanstyp
Jag har tillfälligt lagt ut nr 6 och nr 7 av tidskriften "Flygning" för 1931. Hoppas det funkar!
https://www.dropbox.com/sh/wuphq9itobmq ... 4w4Wa?dl=0
https://www.dropbox.com/sh/yxtdeo4oy2f1 ... 4aeGa?dl=0
https://www.dropbox.com/sh/wuphq9itobmq ... 4w4Wa?dl=0
https://www.dropbox.com/sh/yxtdeo4oy2f1 ... 4aeGa?dl=0