Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Vad är detta för flygplanstyp. Fotot är skannat från ett negativ 24x36 mm (avfotografering från gammalt foto) och insorterat i pärm med foton från Hammars Backar.
Tacksam för hjälp.
Tacksam för hjälp.
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Planet har en sex-cylindrig stjärnmotor, vilket är extremt ovanligt. Det ser ut att vara en Anzani-motor, som egentligen bestod av två stycken tre-cylindriga rader bakom varandra.
Lite Googling av typerna som använt denna motor visar att planet kan vara en Caudron C.114. Fast placeringen av stöttorna stämmer inte riktigt ... Knepigt. Det fanns också några obskyra polska typer som använde Anzani-motorn men de stämmer sämre.
Fanns det månne något hembygge som använde en Anzani? Fast planet ser ju rätt "proffs-byggt" ut.
/Leif H
Lite Googling av typerna som använt denna motor visar att planet kan vara en Caudron C.114. Fast placeringen av stöttorna stämmer inte riktigt ... Knepigt. Det fanns också några obskyra polska typer som använde Anzani-motorn men de stämmer sämre.
Fanns det månne något hembygge som använde en Anzani? Fast planet ser ju rätt "proffs-byggt" ut.
/Leif H
Senast redigerad av eralehm den 30 dec 2021, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Jag räknade fel på antalet cylindrar!
https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_C.109
https://en.wikipedia.org/wiki/Anzani_6-cylinder
https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_C.109
https://en.wikipedia.org/wiki/Anzani_6-cylinder
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Pelzner E 145 hade 33 hk Anzani och var högvingat. Det byggdes av Svenska Lättplans/Lättflygplansfabriken i Storvik. 33 hk låter lite för en sexcylindig motor
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Eftersom fotot ska vara taget vid Hammars backar är det väl sannolikt at det kan vara en Pelzner konstruktion.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
I vårt fotoarkiv finns några foton på ett flygplan som är benämnt Pelzner D 145 tillverkat vid Svenska Lättflygplans Fabriken.
Här ett par av dessa foton, men gjorde de både D 145 och E 145?
I SFF:s nyligen utkomna Flyghistorisk Revy "Svenska Flygplan", ett praktverk av Lennart Andersson finns uppgift på sidan 246 om D.143 och D.145, båda flygplanen med samma 33 hkr Anzani-motor. Det är i varje fall inte samma motor som fotot ovan. D 145 har inte heller vingstöttor. Däremot tycker jag att mitt foto överst är väldigt likt Caudron C.109 och kanske också Caudron C.114.
Här ett par av dessa foton, men gjorde de både D 145 och E 145?
I SFF:s nyligen utkomna Flyghistorisk Revy "Svenska Flygplan", ett praktverk av Lennart Andersson finns uppgift på sidan 246 om D.143 och D.145, båda flygplanen med samma 33 hkr Anzani-motor. Det är i varje fall inte samma motor som fotot ovan. D 145 har inte heller vingstöttor. Däremot tycker jag att mitt foto överst är väldigt likt Caudron C.109 och kanske också Caudron C.114.
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Pelzern hade sannolikt en 3-cylindrig Anzani som tydligen kunde ha allt från 10 till 50 hk.
Stöttorna på Hammars Backar-bilden stämmer som sagt inte med Caudron C.109 -- fel vinkel på vingstöttorna och annat arrangemang på stöttorna på kroppen. Tyvärr verkar det vara skralt med bilder på C.114 som var versionen med Anzani, och kanske denna hade ändrade stöttor, vem vet.
/Leif H
Stöttorna på Hammars Backar-bilden stämmer som sagt inte med Caudron C.109 -- fel vinkel på vingstöttorna och annat arrangemang på stöttorna på kroppen. Tyvärr verkar det vara skralt med bilder på C.114 som var versionen med Anzani, och kanske denna hade ändrade stöttor, vem vet.
/Leif H
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Jo, som Leif påpekar stämmer inte vingstöttorna. De sträckte sig längre ut. Och framförallt stämmer inte vingens nätta mittstöttor mot kroppen (baldakinen) med Caudronernas ganska "fyrkantiga" arrangemang. Sedan hade Caudron ganska speciella vingspetsar som borde se annorlunda ut än på Sven-Eriks första bild.
Det var ju ett ganska litet plan och gjorde uppmärksammade långflygningar, t ex Paris-Königsberg i oktober 1927. Kanske man hälsade på i Hammars backar men som sagt stämmer inte utseendet.
Man undrar förresten om bilden är från Hammars backar. Man ser ett kyrktorn, finns ett sådant där.
Den 6-cylindriga Anzanin är en ganska gammal skapelse. Tillverkaren Salmson visade på ILIS 1931 en niocylindrig luftkyld stärnmotor med "endast" 60 centimeters diameter och som gav 40 hp (2,6 liter tror jag Wikipedia angav). Salmson hade f ö tidigare gjort vattenkylda stjärnmotorer med kylaren som en ring runt cylinderstjärnan; kunde se ut litet som på Sven-Eriks bild.
Det fanns ett behov av små billiga motorer som man hade råd med. Entusiaster som saknade pengar tog vad man hade; motorcykelmotorer t ex. Och själva motorn är väl fortfarande en dyr sak för motorflygarna...
Här en intressant forum-sida: https://www.secretprojects.co.uk/thread ... 497/page-5 Pelzner berörs på slutet. Det mesta känns nog igen.
Tillägg: Jag följde Leifs spår om polska plan och blev intresserad av dessa plan, Dzialowski D.K.D.3 resp -4, som jag tycker är väl beskrivna i Wikipedia. Mycket stämmer med vad som syns i Sven-Eriks bild, inte minst den rejäla ursparningen i övervingens bakkant som framhålls i en av Wikipediabeskrivningarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Dzia%C5%82owski_D.K.D.3
https://en.wikipedia.org/wiki/Dzia%C5%82owski_D.K.D.4
Ska nu försöka hitta en bild på webben av denna typ.
Har nu hittat bilder, t ex denna: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... D-IV-DKD-V
Nja, jag har inte sett den speciella ringen runt motorn, men alla individer hade inte Anzani-motorn. Värst är nog doclk att övervingens mittparti inte alls stämmer. I övrigt är det kul när man googlar att få refenser till sina egna inlägg på webben, såsom jag nu fick detta: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... rensce.jpg
Det var ju ett ganska litet plan och gjorde uppmärksammade långflygningar, t ex Paris-Königsberg i oktober 1927. Kanske man hälsade på i Hammars backar men som sagt stämmer inte utseendet.
Man undrar förresten om bilden är från Hammars backar. Man ser ett kyrktorn, finns ett sådant där.
Den 6-cylindriga Anzanin är en ganska gammal skapelse. Tillverkaren Salmson visade på ILIS 1931 en niocylindrig luftkyld stärnmotor med "endast" 60 centimeters diameter och som gav 40 hp (2,6 liter tror jag Wikipedia angav). Salmson hade f ö tidigare gjort vattenkylda stjärnmotorer med kylaren som en ring runt cylinderstjärnan; kunde se ut litet som på Sven-Eriks bild.
Det fanns ett behov av små billiga motorer som man hade råd med. Entusiaster som saknade pengar tog vad man hade; motorcykelmotorer t ex. Och själva motorn är väl fortfarande en dyr sak för motorflygarna...
Här en intressant forum-sida: https://www.secretprojects.co.uk/thread ... 497/page-5 Pelzner berörs på slutet. Det mesta känns nog igen.
Tillägg: Jag följde Leifs spår om polska plan och blev intresserad av dessa plan, Dzialowski D.K.D.3 resp -4, som jag tycker är väl beskrivna i Wikipedia. Mycket stämmer med vad som syns i Sven-Eriks bild, inte minst den rejäla ursparningen i övervingens bakkant som framhålls i en av Wikipediabeskrivningarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Dzia%C5%82owski_D.K.D.3
https://en.wikipedia.org/wiki/Dzia%C5%82owski_D.K.D.4
Ska nu försöka hitta en bild på webben av denna typ.
Har nu hittat bilder, t ex denna: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... D-IV-DKD-V
Nja, jag har inte sett den speciella ringen runt motorn, men alla individer hade inte Anzani-motorn. Värst är nog doclk att övervingens mittparti inte alls stämmer. I övrigt är det kul när man googlar att få refenser till sina egna inlägg på webben, såsom jag nu fick detta: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... rensce.jpg
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Den var svår den här.
Det är ingen Caudron 114 (foton överensstämmer inte)
Inte heller är det en polack (DKD 4).
Jag lutar nog att det är en lokal svensk produkt, ingen aning om vilken.
Har svårt att tänka mig att utländska flygplan med liknande hemmabyggestuk skulle "stånka" sig upp till Sverige.
Nermonterad och sedan uppmonterad igen i Sverige? Tja, kanske....
Synd att det inte finns ett datum med i bilden.
Hälsningar
Stisse
Det är ingen Caudron 114 (foton överensstämmer inte)
Inte heller är det en polack (DKD 4).
Jag lutar nog att det är en lokal svensk produkt, ingen aning om vilken.
Har svårt att tänka mig att utländska flygplan med liknande hemmabyggestuk skulle "stånka" sig upp till Sverige.
Nermonterad och sedan uppmonterad igen i Sverige? Tja, kanske....
Synd att det inte finns ett datum med i bilden.
Hälsningar
Stisse
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Stig, har du hittat något foto på C.114, snarare än C.109? I så fall får du gärna lägga ut det här.
/Leif
/Leif
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Det kan ju handla om något hembygge eller liknande, t ex något som gjorts på någon teknisk skola. Ett exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rogalski_ ... 7,1927.jpg
Här får man ju några personnamn att googla vidare på. Tyskland är ju också ett ännu större sökområde. Men det kan vara något "hembygge" på närmare håll som Stig antyder.
Anzanimotorn var rätt gammal och jag undrar om entusiaster/flygingenjörsstuderande inte kunde komma över en sådan billigt. Surplus kanske.
Man kan ju hitta skojiga bilder såsom http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... slizgowiec
https://en.wikipedia.org/wiki/Rogalski_ ... 7,1927.jpg
Här får man ju några personnamn att googla vidare på. Tyskland är ju också ett ännu större sökområde. Men det kan vara något "hembygge" på närmare håll som Stig antyder.
Anzanimotorn var rätt gammal och jag undrar om entusiaster/flygingenjörsstuderande inte kunde komma över en sådan billigt. Surplus kanske.
Man kan ju hitta skojiga bilder såsom http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... slizgowiec
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Tyvärr inte på nätet Leiferalehm skrev:Stig, har du hittat något foto på C.114, snarare än C.109? I så fall får du gärna lägga ut det här.
/Leif
Har bild i en av mina Caudronböcker. Tyvärr har jag ingen scanner som kan plocka just bilden.
Om du skickar mig ett e-mail till sjarlevik at gmail.com så scannar jag sidan åt dig.
Hälsningar
Stisse
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1273
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Jag får samma känsla som flera av er att detta ser franskt ut. Första tanken var Nieuport, sedan Caudron, men hittar inget som passar in.
Bilden kommer från Lennart Hemmingers album där väldigt många bilder är från Hammars Backar. Jag tycker dock inte att miljön ser ut att vara därifrån. Ser ut som en stad i bakgrunden. Kan det vara Halmstad eller Ystad?
USA? Bilden sitter bredvid en annan bild i albumet som Lennart tog i USA, men denna bild är inte tagen med Lennarts kamera. Den har inte samma bildformat, vilket jag skulle tolka som att han har fått eller köpt den. Nu sitter bilderna i albumet i en salig röra och inga texter är angivna tyvärr.
Det jag vågar påstå är att bilden inte har med den Hamiltonska flygskolan och Hammars Backar att göra.
Bilden kommer från Lennart Hemmingers album där väldigt många bilder är från Hammars Backar. Jag tycker dock inte att miljön ser ut att vara därifrån. Ser ut som en stad i bakgrunden. Kan det vara Halmstad eller Ystad?
USA? Bilden sitter bredvid en annan bild i albumet som Lennart tog i USA, men denna bild är inte tagen med Lennarts kamera. Den har inte samma bildformat, vilket jag skulle tolka som att han har fått eller köpt den. Nu sitter bilderna i albumet i en salig röra och inga texter är angivna tyvärr.
Det jag vågar påstå är att bilden inte har med den Hamiltonska flygskolan och Hammars Backar att göra.
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Här är en bild på Caudron C.114 från Stig Jarlevik. Det finns en hel del likheter med Hammars Backar-bilden men som sagt en del olikheter också.
/Leif
/Leif
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Jag snurrat runt på webben och har kommit till Litauen, inte så långt bort.
En Anbo II eller någon variant. Här först en replika och dess krasch.
https://www.anboeskadrile.lt/atstatomi/anboII
https://www.lrt.lt/en/news-in-english/1 ... -in-latvia
https://en.wikipedia.org/wiki/ANBO_II
Inte rätt motor men det som jag främst fäst mig vid är övervingens mittparti och dess stöttor och strävor.
En Anbo II eller någon variant. Här först en replika och dess krasch.
https://www.anboeskadrile.lt/atstatomi/anboII
https://www.lrt.lt/en/news-in-english/1 ... -in-latvia
https://en.wikipedia.org/wiki/ANBO_II
Inte rätt motor men det som jag främst fäst mig vid är övervingens mittparti och dess stöttor och strävor.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Tack för hjälpen där Leiferalehm skrev:Här är en bild på Caudron C.114 från Stig Jarlevik. Det finns en hel del likheter med Hammars Backar-bilden men som sagt en del olikheter också.
/Leif
Det gäller ju att ha rätt utrustning till sitt förfogande....
Hälsningar
Stisse
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Anbo II hade förvisso en hel del likheter med Hammars Backar-kärran, men också en del olikheter (förutom motorn). Framför allt hade den rundade vingspetsar. Det fanns dessutom bara en Anbo II och tydligen är dess historia rätt väldokumenterad så det är inte troligt att den "i smyg" fått en sex-cylindrig motor.
Så frågan är nog tyvärr fortfarande öppen ...
/Leif H
Så frågan är nog tyvärr fortfarande öppen ...
/Leif H
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Fann en papperskopia på mitt foto (överst i inlägget) med denna notering på baksida. Har försökt tyda och Googla, men inte funnit något.
Vad kan det stå och kan det vara till någon hjälp med vad för flygplanstyp det är?
Vad kan det stå och kan det vara till någon hjälp med vad för flygplanstyp det är?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1273
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Första ordet Rosselee - Rosseler?
Sista ordet Dietrisch => Bör vara Dietrich
Det fanns en fabrik som hette Lorraine-Dietrich... som byggde motorer i konstig konfiguration. Texten skulle kunna avse motorn.
Sista ordet Dietrisch => Bör vara Dietrich
Det fanns en fabrik som hette Lorraine-Dietrich... som byggde motorer i konstig konfiguration. Texten skulle kunna avse motorn.
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Ja, det står nog "Risseler (altså Rieseler) eller Dietrich", men det löser ändå inte frågan vad det är. Hittar ingen sådan som stämmer.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 11 mar 2008, 09:27
- Ort: Kumla
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Det är med stöesta sannolikhet en Albatros L66a med Anzanimotor, förmodligen D-827. Funnits med tre motoralternativ, Anzani, se bilder i länk med avgasringen, St Mark och förmodligen sist en Siemens Halske Sh4 hos Akaflieg i Stuttgart.
Se andra bilder här:
http://www.airwar.ru/enc/law1/albl66.html
https://flughafenbb.com/1919-1945/akaflieg-stuttgart/
Lars
[ Post made via Android ]
Se andra bilder här:
http://www.airwar.ru/enc/law1/albl66.html
https://flughafenbb.com/1919-1945/akaflieg-stuttgart/
Lars
[ Post made via Android ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Albatros L66 var det förlösande begreppet även om det ju kan se "hur som helst"; två väldigt olika utformningar av ett parasollvingat plan. Här den ena, antagligen den första: https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_L.66
Här är två bilder av L66a som är klippta ur https://docplayer.org/19715539-Geschich ... -sieg.html (finns andra kul bilder, t e katapultstolprov med en Ju 87 1940).
Det ena planet har en trecylindrig motor, det kan säkert vara en Anzani. Det andra planet verkar ha en 6-cylindrig "dubbelstjärna" (också Anzani; https://www.wikiwand.com/en/Anzani_6-cylinder) och inte minst det speciella ringformade avgasröret som trådens första bild. Registreringarna framgår av bilderna och tillhörande text.
Här är två bilder av L66a som är klippta ur https://docplayer.org/19715539-Geschich ... -sieg.html (finns andra kul bilder, t e katapultstolprov med en Ju 87 1940).
Det ena planet har en trecylindrig motor, det kan säkert vara en Anzani. Det andra planet verkar ha en 6-cylindrig "dubbelstjärna" (också Anzani; https://www.wikiwand.com/en/Anzani_6-cylinder) och inte minst det speciella ringformade avgasröret som trådens första bild. Registreringarna framgår av bilderna och tillhörande text.
- Bilagor
-
-
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Skönt att det blev löst. Bra jobbat!
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Julnöt att knäcka: Flygplanstyp?
Tack alla för hjälpen! Värdefullt att kunna ha rätt uppgifter om våra foton i SFF arkiv.
Om ni i SFF Mediearkiv, som kan nås via hemsidan, finner felaktiga uppgifter eller något som ni kan ge kompletterande uppgifter om, vänligen skicka ett mail till mig med uppgift om bild nr och vad som bör ändras.
Om ni i SFF Mediearkiv, som kan nås via hemsidan, finner felaktiga uppgifter eller något som ni kan ge kompletterande uppgifter om, vänligen skicka ett mail till mig med uppgift om bild nr och vad som bör ändras.