Sida 1 av 1

SE-BDO, Douglas DC-6-477B Cloudmaster

Postat: 11 jun 2011, 17:08
av Sven-Erik Jönsson
SE-BDO
Typ: Douglas DC-6-477B Cloudmaster
c/n: 43131
Tillverkad år 1948

Registrerad 1948-04-27 SILA, Stockholm
Haveri 1950-09-23 Calcutta, Indien, kollision med gam, hål i vingframk.
1950-11-10 AB Aerotransport/SAS, Stockholm "Arngrim Viking"
Haveri 1959-01-21 Visby, landning, fpl övertogs av am. försäkringsbolag. Haveriet orsakade haveri med SE-CAT.
Avreg 1959-03-03 Sålt till USA, reg N59LM, reparerat i Venedig
Registrerad 1960-03-18 AB Dieselprodukter, Norrköping
Innehavare 1960-03-18 Transair Sweden AB, Malmö "Robin Folke"
1961-11-30 K F Bjuhr, Norrköping
Innehavare 1961-11-30 Transair Sweden AB, Malmö "Robin Folke"
1962-02-03 Transavia Sweden AB, Malmö "Robin Folke"
Eo 1962-11-17 Uthyrt till United Nations i Kongo till 1962-12-28
Eo 1963-12-25 Uthyrt till Kongo (Transair Congo) till 1964-06-02
1966-12-07 Transair Sweden AB, Malmö, "Linköping" (Super DC-6)
Eo 1967-05-04 Uthyrt till Transavia, Holland lev. Malmö-Schipol, åter 1967-06-23
Avreg 1968-04-17 Sålt till USA (Boreas), lev. Malmö-Venedig 1967-10-10 fvb Aden, reg VR-ABI, senare 7O-ABI, skrotad.

Re: SE-BDO, Douglas DC-6-477B Cloudmaster

Postat: 05 okt 2015, 22:50
av Rolf Larsson
Jag fotograferade N59LM på Bromma i (trol.) juni 1959 , reparerad efter haveriet i Visby men fortfarande utan noshjulsluckor
N59LM.JPG
SE-BDO.JPG
Foto: Rolf Larsson Bromma/BMA 1966 , den enda DC-6/DC-6B i Transair-flottan som målades i deras "nya" färgschema

SE-BDO[1]+[2] Douglas DC-6-477B Cloudmaster

Postat: 17 jul 2024, 20:21
av Paul R Compton
Inregistreringsdatum skall vara 19480727 Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Stockholm
Interimsregistrering dessförinnan 19480424 förnyat tre gånger.
US Export CofA #13591 to Sweden utfärdat 19480611.

Source credit: Riksarkivet