Sida 1 av 1

SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt

InläggPostat: 27 dec 2012, 11:36
av Sven-Erik Jönsson
SE-CZM
Typ: Piper PA-22-108/150 Colt
c/n: 22-9132
Tillverkad år 1961

Registrerad 1962-03-29 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje
1965-05-08 Typändring till PA-22-108/150, starkare motor (bogs.)
Haveri 1975-07-06 Vängsö, kollision med bil vid landning, reparerat
1992-05-19 K R S Nilsson & A Karlsson, Vagnhärad, A Elmeassaar & T Hästbacka, Trosa
1995-08-17 Trosa Flygklubb, Vagnhärad (ersatt av SE-FFX?)
1996-10-25 Lycksele Flygklubb, Lycksele
???? Göta Vingar, Bromma (datum för omreg saknas)
2002 ca O Bonde Christensen, Stockholm (datum för omreg saknas)
2003 ca Finspångs Flygklubb, Finspång (datum för omreg saknas)
200? JoLa Fastighetsförvaltning (datum för omreg saknas)
Lu 2008-03-31 enligt Transportstyrelsens databas.
2008-04-28 Haveri Kattlebergs flygplats, O län. Enl. haverirapport var fpl luftvärdigt (se raden ovan).
???? Under restaurering Aeroseum
???? Under restaurering Eslöv
???? Under restaurering Linköping

002-1088854.jpg
Foto Leif Fredin, 3 maj 1978


002-1104386.jpg
SE-CZM på Hemavans flygplats i juli 1997. Foto: Freddy Stenbom

Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt

InläggPostat: 29 jan 2016, 08:56
av Hans Spritt
SE-CZM (15.04.72).jpg

SE-CZM på Vängsö flygfält 15 april 1972.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt

InläggPostat: 16 maj 2023, 12:36
av Peter Liander
Bild av flygplanet i Aeroseum:
https://www.jetphotos.com/photo/10954443

Re: SE-CZM Piper PA-22-108 Colt>PA-22-108/150

InläggPostat: 21 maj 2023, 10:14
av Paul R Compton
Vid inregistrering 19620329 SE-CZM var en Piper PA-22-108 Colt. Typeben. ändrades till PA-22-108/150 först maj 1965.

Source credit: LFV Centralarkivet

Re: SE-CZM, Piper PA-22-108/150 Colt

InläggPostat: 23 maj 2023, 11:10
av Sven Blomberg
Det var en "nödlösning", att förse SE-CZM med starkare motor. Vårat, Östra Sörmlands Flygklubbs, ordinarie bogserflygplan, SE-CRA, hade blåst över tankanläggningen på Vängsö, och lagt sig på rygg under senvintern. Så vi måste fort få ett annat flygplan att bogsera med. Nödlösningen varade i 12 år, då vi, Östra Sörmlands Flygklubb, återigen köpte ett bättre flygplan SE-GUE, Bellanca Scout, att bogsera segelflygplan med.