Sk 10 nr 5536, 536

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 10 nr 5536, 536

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 20

Godkänt 1934-01-03
Till CVM 1934-01-18 med motor typ Ca nr 14138. Diverse ändringsarbeten.
Numrerat 5536
Överlämnat till F 5 1934-12-22. Fpl kvarstår å CVM i förråd.
Verkstad 1935-01-01.
Formation 1935-01-22.

Haveri 1935-01-30.

Verkstad 1935-01-30. Haverireparation. Landningsställ: Reparation av vänster landningsställsben. Riktning av hjälpaxel. Stjärtparti: Utbyte av 4 st bultar till sporre.
Formation 1935-02-08.

Haveri 1935-06-28. Motorfel

Verkstad 1935-06-28.
Formation 1935-07-07.
Till CVM 1935-07-23. Motorn urmonterad i och för undersökning. Motor typ Ca nr 14138 inmonterad.
F 5 formation 1935-09-06.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-42
Registreringsnummer 536 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

CVM 1936-04-26. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14128 inmonterad
F 5 formation 1936-06-02
Verkstad 1936-09-07. Framkanten å undre vingen skadad.
Formation 1936-09-21
Verkstad 1936-10-07
Formation 1937-01-20.
Verkstad 1937-05-19. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14123 inmonterad
Formation 1937-06-22
Verkstad 1938-01-17. Ommärkning. Undervingen varit nedmonterad. Utbyte av stabilisator.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1938-01-22.
Verkstad 1938-03-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14126 inmonterad
Formation 1938-04-05
Verkstad 1939-07-06. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14141 inmonterad
Formation 1939-07-22

Haveri 1940-02-13 vid Grangärde.
Motor: Ca nr 14141
Ff kadett Ahrén oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver, som ej kan läggas föraren till last.
Skador flygplan: Propeller och landningsställ kassabla. Vingställ, flygkropp, sidoroder och fena skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Bild

F 5 verkstad 1940-02-14. Stor översyn (haveri).
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-6
Formation 1940-08-30

Haveri 1940-11-28. Utbyte av propeller.

Överlämnat till F 1 1942-09-21
Märkning 1-101

Bild

Kasserat 1944-12-19. Till F 5 som instruktionsmateriel
Skriv svar

Återgå till "Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26"