301, Ö 8

Antal i Flygvapnet: 1 st
I tjänst: 1930-1931

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

301, Ö 8

Inlägg av Lars Larsson »

301
Ö 8
Typ: Svenska Aero SA 13 Övningsfalken
Tillverkad av AB Svenska Aero, Lidingö
c/n: 69
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till SFB för provflygningar.
1930-11 Godkänd, märkning 6301 (eventuellt aldrig påmålad)
1931-04-24 Haveri vid Barkarby.Gick ej ur spinn.Ff löjtnant Björn Bjuggren hoppade.
1931-05 Kasserad.

Gångtid: 30,5 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 301, Ö 8

Inlägg av Bengt Ekbladh »

301, Ö 8

Jämfört med SK 8 såg Ö 8 betydligt "vassare" ut.
Sommaren och hösten 1930 genomfördes prov med Ö 8 på Barkarby, varefter planet i november officiellt tilldelades flygstabens flygavdelning, som var förlagd till samma plats.
Ö 8:ans fortsatta historia i Flygvapnet kom att bli mycket kort, Planet hade redan vid utprovningen visat en benägenhet att inte vilja gå ur spinn. Denna egenhet visade sig på ett mycket påtagligt sätt några månader senare då flygföraren, Björn Bjuggren, inte lyckades häva en dylik manöver utan tvingades hoppa (24 april 1931). Flygplanet hade då en gångtid av 30,5 timmar. Haveriet innebar naturligtvis också att Svenska Aero's belackare inför den förestående skolflygplansanskaffningen fick ytterligare vatten på sin kvarn.


Bild finns av.(visas inte här),,,
Övningsfalken provas på Barkarby i augusti 1930. I sittbrunnen Edmund Sparmann och bredvid honom Sven Blomberg, chef för svenska Aero's konstruktionsavdelning. Flygvapenbeteckningar har påmålats flygplanet, eftersom det redan inköpts av flygstyrelsen (dock ej något FV-nummer). Lägg märke till att den 7-cylindriga Lynx-motorn givit flygplanet en något längre och slankare nos och att propellern försetts med "spinner"! Detta är f.n. det enda kända fotot på Övningsfalken!
Skriv svar

Återgå till "Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken"