SE-MAY
Typ: British Aerospace ATP-F
c/n: 2044
Tillverkad år 1991
First flight 1991-12-13
Fd G-6-044, G-BTPN, EC-GNJ, EC-GSI, G-BTPN
Registrerad 2009-12-10 Trident Aviation Leasing Services (Jersey) Ltd, Jersey
Innehavare West Air Sweden AB, Göteborg
Ägarändring 2011-11-17 European Turboprop Management AB, Göteborg
Ägarändring 2012-01-09 Erik Thun AB, Lidköping
Ägarändring 2013-06-11 European Turboprop Management AB, Göteborg
2015-11-10 Ägare namnändrad till West Atlantic Aircraft Management AB, Göteborg
2015-11-10 Innehavare namnändrad till West Atlantic Sweden AB, Göteborg
Avställd i MMX sedan 2015-12-30
2016-12-10 Luftvärdighetsbevis utgått
SE-MAY på Arlanda 2013-08-09.
SE-MAY, British Aerospace ATP-F
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
SE-MAY, British Aerospace ATP-F
Senast redigerad av AndersNilsson den 02 jun 2023, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-MAY, British Aerospace ATP-F
Ägarförändring:
2019-08-07 Swedish ATP Management AB.
Ingen innehavare registrerad
2019-08-07 Swedish ATP Management AB.
Ingen innehavare registrerad
-
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:04
Re: SE-MAY, British Aerospace ATP-F
2015-12-29 sista flygning i trafik Sundsvall/SDL-Örebro/ORB-Göteborg/GOT som PT8741.
2015-12-30 ferryflugen Göteborg/GOT-Malmö/MMX som PT541, avställd..
2021-01-19 avreg, skrotad Malmö.
2015-12-30 ferryflugen Göteborg/GOT-Malmö/MMX som PT541, avställd..
2021-01-19 avreg, skrotad Malmö.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-MAY, British Aerospace ATP-F
Nossektionen med cockpit och instrumentpanel bevarad vid Stenbäcks Flygmuseum, Skurup.
-
- Inlägg: 4034
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-MAY British Aerospace BAe ATP>ATP[F]
Några korrigeringar till historiken.
Enligt Richard Churchs bok The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP, denna ATP blev aldrig G-11-044 och därför flög första gång 19911213 från Woodford fabriken som G-BTPN och inregistrerades 19911119. Enda källa jag kan hitta som citerar G-11-044 som en test registration är planespotters.com och ingen annanstans. Kanske andra källor finns som jag har inte sett?
Ett förtydligande av historiken behövs v.g. innehavare. Vid ägarbyte 20111117, European Turboprop Management AB, Göteborg var ensam ägare men utan innehavare. West Air Sweden AB, Göteborg tillfördes registret som innehavare offciellt först 20111215 och förblev registrerad som innehavare fråm till ägarbyte 20190807.
Source credits: The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP Richard Church/Air Britain, LFV Centralarkivet & TS online registret
Enligt Richard Churchs bok The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP, denna ATP blev aldrig G-11-044 och därför flög första gång 19911213 från Woodford fabriken som G-BTPN och inregistrerades 19911119. Enda källa jag kan hitta som citerar G-11-044 som en test registration är planespotters.com och ingen annanstans. Kanske andra källor finns som jag har inte sett?
Ett förtydligande av historiken behövs v.g. innehavare. Vid ägarbyte 20111117, European Turboprop Management AB, Göteborg var ensam ägare men utan innehavare. West Air Sweden AB, Göteborg tillfördes registret som innehavare offciellt först 20111215 och förblev registrerad som innehavare fråm till ägarbyte 20190807.
Source credits: The AVRO 748: The Full History of the 748 Andover & ATP Richard Church/Air Britain, LFV Centralarkivet & TS online registret