SE-HKP
Typ: Bell 206B Jet Ranger III
c/n: 2987
Tillverkad år 1980
Registrerad 1980-09-23 Ostermans Aero AB, Järfälla
Avreg 1981-01-12 Såld till Norge, reg LN-OSM, åter till Sverige
Registrerad 1990-11-16 Laroy Flyg AB, Malmö-Sturup
Innehavare 1991-09-15 Osterman Helicopter i Göteborg AB, Säve
1992-07-02 Scandinavian Helicopter Group AB, Säve
Innehavare 1992-07-02 Osterman Helicopter i Göteborg AB, Säve
1992-07 Använt för nattflygningar med ljusreklam sommaren -92
1992-09-28 Osterman Helicopter i Göteborg AB, Säve
Haveri 1993-07-29 Skatelövsfjärden, Åsnen, S Alvesta, under provtagning av vatten i sjön, för hård landn., sjönk, men bärgad och reparerad
1994-03-14 Ostermans Aero AB, Järfälla (sjö 1997)
1997-07-17 Arlanda Helicopter AB, Stockholm-Arlanda
2007-11-05 Arlanda Helikopter AB, Stockholm-Arlanda
SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-HKP[2]+[3] Bell 206B Jet Ranger III
Res 19991015 som SE-JAB[1] av Osterman Helicopter i Göteborg AB, Säve , men blev SE-HKP[3]
Source credit: LFV Centralarkivet & TS
Source credit: LFV Centralarkivet & TS
Senast redigerad av Paul R Compton den 25 apr 2021, 06:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
…
Om tillbudet./..
Haveri 1993-07-29 Skatelövsfjärden, Åsnen, S Alvesta, under provtagning av vatten i sjön, för hård landn., sjönk, men bärgad och reparerad
...FRÄD:s säger om händelsen..
"93-07-29 Kr, Elö, Lo, Psn, Hed Q97
Larm Cefyl 1035. Man hade observerat ett stort vattenuppkast i samband med en helikopter. Plats N Åsnen. Start 1040. Vi gick mot Åsnen och fick av Cefyl veta att en Jet Ranger ”SE-HKP” höll på med att ta vattenprover i området. I pos: N5647 E1436 hittade vi hkp flytande på flottörerna upp och ner. Diverse vrakgods flöt på vattnet i västlig riktning från vraket. I samband med att vi meddelade till Cefyl fick vi höra att besättningen på tre personer fanns iland välbehållna. Vid en brygga i sydvästlig riktning såg vi några som vinkade åt oss. Vi kunde landa på en äng alldeles i närheten. Det visade sig att besättningen fanns på platsen. De var oskadda så när som på diverse blåmärken och ville få transport till Växjö. Efter samråd med Cefyl startade vi och gick till Växjö. Piloten berättade att han var under plané till hovring över sjön. Han hade tyckt sig se sten på botten som han hade till ögonmärke. Plötsligt small det bara till när dom gick i vattnet. Vid tillfället rådde bleke. Dom lyckades ta sig ur hkp, men hur det gick till var det olika uppfattningar om. Vi satte av dom på plattan på flygplatsen och gick till F17. Landning 1145. Flygtid 1 tim 5 min.
….
sjönk, men bärgad och reparerad
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
…
Om tillbudet./..
Haveri 1993-07-29 Skatelövsfjärden, Åsnen, S Alvesta, under provtagning av vatten i sjön, för hård landn., sjönk, men bärgad och reparerad
...FRÄD:s säger om händelsen..
"93-07-29 Kr, Elö, Lo, Psn, Hed Q97
Larm Cefyl 1035. Man hade observerat ett stort vattenuppkast i samband med en helikopter. Plats N Åsnen. Start 1040. Vi gick mot Åsnen och fick av Cefyl veta att en Jet Ranger ”SE-HKP” höll på med att ta vattenprover i området. I pos: N5647 E1436 hittade vi hkp flytande på flottörerna upp och ner. Diverse vrakgods flöt på vattnet i västlig riktning från vraket. I samband med att vi meddelade till Cefyl fick vi höra att besättningen på tre personer fanns iland välbehållna. Vid en brygga i sydvästlig riktning såg vi några som vinkade åt oss. Vi kunde landa på en äng alldeles i närheten. Det visade sig att besättningen fanns på platsen. De var oskadda så när som på diverse blåmärken och ville få transport till Växjö. Efter samråd med Cefyl startade vi och gick till Växjö. Piloten berättade att han var under plané till hovring över sjön. Han hade tyckt sig se sten på botten som han hade till ögonmärke. Plötsligt small det bara till när dom gick i vattnet. Vid tillfället rådde bleke. Dom lyckades ta sig ur hkp, men hur det gick till var det olika uppfattningar om. Vi satte av dom på plattan på flygplatsen och gick till F17. Landning 1145. Flygtid 1 tim 5 min.
….
sjönk, men bärgad och reparerad
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
-
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
2019-11-15 Ägare Karlskoga Helikopter Event AB, Karlskoga
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
Foto: Hans Spritt.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
Foto: Hans Spritt.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-HKP, Bell 206B Jet Ranger III
Foto: Hans Spritt.