Sida 1 av 1

SE-HDN, Sud SE-3130 Alouette II

Postat: 05 mar 2016, 09:55
av Sven-Erik Jönsson
SE-HDN
Typ: Sud SE-3130 Alouette II
c/n: 1062
Tillverkad år 1957
Fd (SE-HDA) reserverat men ej anv.
Registrerad 1957-06-11 AB Carl Engström, Eslöv (använt för bepudrudringsflygning.)
1957-06-12 Demo på Gärdet, Stockholm, ff J Boulet )
1958-06-11 Svenska Aeroplan AB, Linköping
1961-06 Använt vid filminspelningen av Nils Holgerssons underbara resa, första inspelning från helikopter i Sverige, till 1962-04
1964-09-14 SAAB AB, Linköping (uthyrd till Polisen)
Avreg 1966-04-07 Såld till finska flygvapnet som HA-2. Levererad 1966-04-07 från Norrköping/Kungsängen), haveri 1967-07-14, sedan F-BYAM.
SE-HDN i Långshyttan. Datum ej känt. Foto: Paul Isacson via Håkan Winlöf, Långshyttan.
SE-HDN i Långshyttan. Datum ej känt. Foto: Paul Isacson via Håkan Winlöf, Långshyttan.

Re: SE-HDN, Sud SE-3130 Alouette II

Postat: 05 maj 2016, 14:31
av Paul R Compton
F-BYAM Canx 20010704 as Destroyed (Détruit)

Source credit: DGAC

Re: SE-HDN, Sud SE-3130 Alouette II

Postat: 19 nov 2023, 12:44
av Christer Söderbäck
På besök i Surahammar 1961, pilot Ingmar Schylström i keps och med slips, hjälper passagerare på plats. Passagerarsätet vänster fram tycks urmonterat, Schylström medverkade som nämns i tråden vid inspelningen av Nils Holgersson och flög bl a bredvid kungsörnar i norra Sverige, kanske en filmkamera var monterad vänster fram. Min mor sitter passagerare bakom piloten.

Re: SE-HDN, Sud SE-3130 Alouette II

Postat: 01 jun 2024, 10:52
av Lars Larsson
Hej,

Enligt www.scramble.nl så blev den HA-1 i Finland, HA-2 ska ha varit c/n 1147 enligt samma källa.
Det ska också ha varit HA-1 som blev F-BYAM och HA-2 som havererade 19670714, så det verkar som att dom båda individerna ha blandats ihop.

/Lars Larsson