63
Typ: Nieuport-Delage NiD 29C-1
Tillverkad av Société Anonyme des Établissements Nieuport-Delage, Suresnes
c/n: Nieuport-Astra 1205
Tillverkningsår:
1926-03 Levererad till Malmslätt.
1926-03 Godkänd, Kod 63
1926-07-01 Överförd till Flygvapnet vid dess tillblivelse, fanns på F3 med kod 63
Se vidare historik under J2 nummer 33/23/06:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=48&t=6734
63, Nieuport 29C-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
63, Nieuport 29C-1
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 apr 2018, 21:13, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 63, Nieuport 29C-1
Hej Lars
Franska flygplan intresserar mig en hel del.
Dels undrar jag över varifrån c/n kommer ifrån på de svenska 29:orna, och dels om de är korrekta?
Dessutom så kan inte c/n 1214 vara korrekt för Nr 63. Du har redan angivit 1214 för Nr 621.
Om de 10 levererades som en rak batch så bör det ju vara c/n 1205 (eller möjligtvis 1204 om nu enbart 1:an är felskriven)
Hur som helst så känns c/n batchen alldeles för låg. Vid krigsslutet 1918 då prototyperna byggdes var man uppe i 12000 serien (prototyperna var troligen N 12001 och N 12002)
Man undrar ju således om det fattas en 0:a i mitten, vilket skulle innebära att Flygkompaniet köpte väldigt gamla maskiner 12005-12014, men det är ju ren spekulation.
Nu byggdes 29:an av andra fabriker än Nieuport, så de angivna numren behöver ju inte vara just huvudtillverkarens.
Hälsningar
Stig
Franska flygplan intresserar mig en hel del.
Dels undrar jag över varifrån c/n kommer ifrån på de svenska 29:orna, och dels om de är korrekta?
Dessutom så kan inte c/n 1214 vara korrekt för Nr 63. Du har redan angivit 1214 för Nr 621.
Om de 10 levererades som en rak batch så bör det ju vara c/n 1205 (eller möjligtvis 1204 om nu enbart 1:an är felskriven)
Hur som helst så känns c/n batchen alldeles för låg. Vid krigsslutet 1918 då prototyperna byggdes var man uppe i 12000 serien (prototyperna var troligen N 12001 och N 12002)
Man undrar ju således om det fattas en 0:a i mitten, vilket skulle innebära att Flygkompaniet köpte väldigt gamla maskiner 12005-12014, men det är ju ren spekulation.
Nu byggdes 29:an av andra fabriker än Nieuport, så de angivna numren behöver ju inte vara just huvudtillverkarens.
Hälsningar
Stig
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 63, Nieuport 29C-1
Hej Stig,
Alla c/n för Nieuport 29 har jag hämtat från Leif Fredins inlägg om respektive J2 här på forumet:
http://forum.flyghistoria.org/viewforum.php?f=48
Som du mycket riktigt säger så har det blivit fel c/n för Nr 63, den ska ha 1205 enligt Leifs uppgifter.
Jag har helt enkelt skrivit fel när jag la in uppgifterna för 63:an, jag tar och ändrar det direkt.
Hälsningar
Lars L
Alla c/n för Nieuport 29 har jag hämtat från Leif Fredins inlägg om respektive J2 här på forumet:
http://forum.flyghistoria.org/viewforum.php?f=48
Som du mycket riktigt säger så har det blivit fel c/n för Nr 63, den ska ha 1205 enligt Leifs uppgifter.
Jag har helt enkelt skrivit fel när jag la in uppgifterna för 63:an, jag tar och ändrar det direkt.
Hälsningar
Lars L
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 63, Nieuport 29C-1
Hej Lars
Beklagar detta sena svar och tack för hjälpen.
Av någon anledning så får jag aldrig meddelande till min dator att någon svarat på mitt inlägg.
Hade totalt glömt bort det här.....
Hälsningar
Stig
Beklagar detta sena svar och tack för hjälpen.
Av någon anledning så får jag aldrig meddelande till min dator att någon svarat på mitt inlägg.
Hade totalt glömt bort det här.....
Hälsningar
Stig