C Diplomläger på Skärstad Motala Sommaren ’69

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

C Diplomläger på Skärstad Motala Sommaren ’69

Inläggav Klasse » 06 jul 2024, 12:52

Under vårterminen 1969 annonserades på Lagmansskolans anslagstavla Mjölby att en segelflygkurs för C Diplom skulle hållas på Skärstad i Motala. Kursen var öppen för ansökan av manliga personer. Som brukligt betalades kostnaderna för det hela som en del av pilotunderlaget för flygvapnet och kanske som goodwill skapande verksamhet. Som typiskt ung flygbiten tog jag tillfället i akt, sökte och antogs.

Tiderna under slutet av 60-talet var frihetliga med hippierörelsen, flower power och passerad studentrevolt i Frankrike. Det var sista året i gymnasiet, snart skulle rektorns brölande “Hör Upp!”över skolans högtalarsystem vara ett minne blott, och frihetskänslorna var mycket påtagliga med grundliga studentfiranden och funderingar över framtiden.

När det var dags för segelflyglägret den 14 juli puttrade jag iväg över Östgötaslätten på min Monark Blue Fighter lätta tvåtakts motorcykel med mycket lätt packning och inhyste mig i klubbhuset, den gamla mangårdsbyggnaden på den helt nyskapade flygplatsen i Skärstad Motala. Bild 1 visar klubbhuset med två personer på verandan. Banan var en klippt stubbåker med aktivt jordbruk runt om som Bild 2a och 2b visar när Ka8 och Bogserplan kopplas samman. En närbild på mig i DK med Lärare 2 i en Bergfalke visar stubbåkerns struktur (Bild 3).


Neg_032.jpg
Bild 1. Klubbhuset med två personer på verandan

Neg_006a Bogserplan.jpg
Bild 2a. Bogserplanet

Neg_005a bogserat segelplan.jpg
Bild 2b. Bogserlinan kopplas till Ka 8 SE-SZR.

Neg_002.jpg
Bild 3. Jag och en av lärarna (lärare 2) redo för start från stubbåker med Bergfalken SE-THD .



Med hjälp av mina foton från evenemanget, mina uppfriskade minnesbilder och nostalgi, olika dåtida anteckningar och nutida efterforskningar med bl.a. Kenneth Hensner, mångårig ordförande och kassör i Motala Flygklubb, har nedstående historia utkristalliserats. Då aktiva sökningar fortfarande pågår och synpunkter mottas rörande personer och dåvarande förhållanden m.m. så kan uppdateringar förekomma.

Vi var enligt Segelflygförbundets förteckning fyra elever (Stefan, Kenneth, Anders och undertecknad Klas) som erövrade C Diplom på Motala flygplats med godkännandedatum den 6 augusti. Dateringen av själva diplomet är 28 Juli 1969. Vi var två elever (jag och Elev C) som bodde hela tiden i klubbhuset. Nu får läsarna förstå och ursäkta att minnesbilden så här efteråt är lite vag men vi gör så gott vi kan. Jag kan inte knyta elevnamn med fotoidentiteten och kallar därför eleverna för A, B och C i berättelsen (som t.ex. i Bild 4).


Resurserna kom från både Linköping (flygklubb och SAAB) och Motala. Två flyglärare tjänstgjorde, och den som jag minns namnet på är Sture Rodling. Denne var ju en stark segelflygare med bl.a. mästerskapsdeltagande i Argentina och det är kul att ha skolats in av honom. Han fastnade inte på förarplats på mina bilder, men det gjorde definitivt den andre läraren (Lärare 2) som jag däremot inte kunnat komma ihåg namnet på.

En stor tillgång under hela tiden var ju bogserplanet Piper Super Cub SE-CEE och bogserpiloten med drag under galoscherna Gerhard “Gejje” Sundell (Bilderna 7 och 14).


Det var många minnesvärda händelser både i flygningen och runt vistelsen denna händelserika period. Flera personer och segelplan passerade fältet både som aktiva och allmänt intresserade. Både gamla “retroplan” och senaste skriket av “plastplan” passerade.

Typiskt för denna banbrytande tid var att den första bemannade månlandningen ägde rum natten mellan 20-21 juli. En stor samling flygintresserade runt Skärstadaktiviteten var hembjudna på en rejäl direktsänd TV-gala hos rörmokaren Hans Hedlund i hans stora villa och fick alltså detta livslånga historiska minne.

Teori och praktik genomfördes helt på Skärstad. Varje elev gjorde 20 DK flygningar följda av 10 EK dito mellan den 14 juli och sista flygningen den 27 juli.

Jag minns speciellt hur Sture Rodling genomförde en liten praktisk test när vi flög fram i Bergfalken över Östergötland. Mitt i avnjutandet av den praktfulla utsikten hojtade han till att han inte kunde finna flygplatsen och han var vilse. Nåväl, jag vände runt kärran och visade var flygplatsen låg. Efteråt har jag förstått att detta är en typisk test av min reaktion och förmåga och det gick ju bra..

Den 22 juli hade vi alla elever flugit EK och en liten fest avhölls på kvällen med en lång rad gäster, bl.a. två flower powerinspirerade systrar som inbjudits och bott ett tag i klubbhuset och bättringsmålade dekorationerna på sin VW bubbla (Bild 6).
Neg_001.jpg
Bild 6. Flower Power inspirerade gäster som bättringsmålar sin VW. Elev C fotar evenemanget. Den andra svarta VW som
skymtar till höger tillhörde troligen Motalabon som syns på Bild 11.


Under de två veckorna var vädret strålande och det var vid flera tillfällen mycket god termik. Vi fick införa maxflygtid i planen för att alla skulle hinna flyga. Enligt mina anteckningar kopplade jag vid ett tillfälle ur på låg höjd då jag kände trycket i sitsen av stigande luft (5 m/sek) och kurvade upp till 1300 meter, tidvis ganska nära en annan Bergfalke som också utnyttjade termiken i samma bubbla.

Värmen krävde ju även svalkande dopp i Vättern. Vi åkte med bogserförare Geijje och allt till Jerusalemsbadet i Vättern (Bild 7 Geijje och två elever).
Neg_011.jpg
Bild 7. Två segelflygelever från Skärstad, fr.v. elev A, elev C och bogserföraren Geijje Sundell vid Jerusalemsbadet vid Vätterns strand.


Vi fick ju göra en hel del praktiskt på flygplanen. Tvätt var vanligt. Vi elever fick pumpa upp tvättvattnet i gårdens äkta handpump (Bild 4 Pump med tre av eleverna) och tvätt visas på Bild 5 ( de tre eleverna tvättar Bergfalke SE-THD med Ka8 SE-SZR i bakgrunden) och Bild 8 visar ett annat tillfälle med tvätt av Bergfalke SE-SUR av Arne Bergström med vit hatt och Örjan Samuelsson med hink i handen.

Neg_015.jpg
Bild 4. De tre eleverna pumpande tvättvatten med Skärstads vattenpump. Från höger Elev A, Elev B och Elev C.

Neg_016.jpg
Bild 5. Tvätt av den parkerade Bergfalke SE-THD av från vänster elev C, elev B och elev A. I bakgrunden syns Ka8 SE-SZR.

Neg_029.jpg
Bild 8. Arne Bergström med vit hatt och Örjan Samuelsson med hink i handen tvättar Bergfalke SE-SUR.



Bogserlinan sorteras ut på fältet (Bild 9 två elever och Lärare 2). Bogsering kräver ju flera personer på marken såsom visas på Bild 10 där jag springer och balanserar vid bogserstart av Ka8 SE-SZR.

Neg_004a.jpg
Bild 9. Två elever och lärare 2 tar hand om bogserlinan.

Neg_018.jpg
Bild 10. Jag springer och håller upp Ka8, SE-SZR's vinge vid start. Bogserplanet SE-CEE drar iväg med dammoln.




Flera bilder från DK skolningen i Bergfalke SE-THD visas med (Bild 11) och (Bild 12). Efter EK fick vi elever också flyga ensitsiga Ka8 (Bild 13) med dess mycket bättre prestanda.

Neg_031.jpg
Bild 11. Elev Klas i DK i SE-THD. Lärarens hand synlig. Elev C klar att koppla draglinan. Motalabo assisterar med fästremmar.

Neg_030.jpg
Bild 12. Elev A klar med fallskärm vid SE-THD. Två okända åskådare.

Neg_017.jpg
Bild 13. Efter EK fick vi flyga Ka8 också. Elev A tar på sig fallskärmen. Elev B tvåa från höger tittar på.



Klubbstugan var en skön och gemytlig samlingspunkt under dessa sommardagar. Bild 14 visar från vänster Elev B, Elev C, okänd piprökare, bogserare Geijje och sittande Elev A. I skuggan finns flera icke identifierbara personer. Flera fordon ses, bl.a. min motorcykel Blue Fighter mot husväggen till vänster samt den hippeinspirerade VW –bubblan i förgrunden.
Neg_012.jpg
Bild 14. Samling vid Klubbstugan visar från vänster Elev B, Elev C, okänd piprökare, bogserare Geijje och sittande Elev A.
I skuggan finns flera icke identifierbarapersoner. Flera fordon ses, bl.a. min motorcykel Blue Fighter mot husväggen till
vänster samt den hippeinspirerade VW–bubblan i förgrunden.




Det blev en del plane spotting då det kom avancerade plastflygplan såsom Phoebus och Libell via släpkärror som då fick sättas samman och plockas isär på plats.

Den första plastmaskinen i Sverige Phoebus A SE-TFF fanns på plats och kunde provsittas av undertecknad (Bild 15). Sekvensen av nedpackning av denna Phoebus på vagn (Bilderna 16 till 19) visar Elev A i badbyxor och hatt på alla utom Bild 18. Mannen i mitten på Bild 18 har av flera deltagare identifierats som Sture Rodling (Lärare 1). Den vassaste maskinen i Sverige vid denna tidpunkt var Linköpings Libell SE-TFU, som på Bild 20 omges av 7 personer varav från höger Elev B och Elev C.
Neg_013.jpg
Bild 15. Eleven Klas provsitter plastplanet Phoebus.

Neg_007.jpg
Bild 16. Närmast elev A som påbörjar demontering Phoebusen genom att lossa vinginfästningen.

Neg_008.jpg
Bild 17. Phoebusen plockas ned för att lastas i transportvagnen. Till höger ladugårdsbyggnaden.

Neg_009.jpg
Bild 18. Lastning av Phoebus A, SE-TFF i transportvagn. Mannen i mitten är troligen Sture Rodling, övriga okända.

Neg_010.jpg
Bild 19. Presseningen spänns fast över transportvagnen.

Neg_003.jpg
Bild 20. Linköpings Libell SE-TFU med från höger Elev B och Elev C. Övriga ej identifierade.



Som framgår var denna tvåveckors kurs en synnerligen trevlig och berikande tillställning som resulterade i ett C Diplom och många unika erfarenheter och färdigheter.

Nu skall erkännas att jag även insåg att pilotandet av segelplan inte var något för mig, utan jag har överlåtit detta och även annat pilotande på proffsen och har kommit runt i världen på ett ganska bra sätt ändå.

En sammanfattande signaturmelodi för denna tid och Skärstadupplevelsen ges här med You Tube länk till Bryan Adams låt Summer of ‘69 https://www.youtube.com/watch?v=eFjjO_lhf9c&list=RD_mEC54eTuGw&index=7
Klasse
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2018, 14:25

Re: C Diplomläger på Skärstad Motala Sommaren ’69

Inläggav Lars Sundin » 07 jul 2024, 09:07

Härlig berättelse. Ungefär min egen första segelflygtid. En tid då Män rökte pipa och bilar hade en registrering som visade varifrån de kom. X och W var avgjort lite långväga. (Jag är från Gävle så X är det något särskilt med.) Mina föräldrar bodde några mil norr om Motala där jag ofta vistades och jag minns en sommarmålid då en bil med segelflygvagn efter skramlar förbi. Ut och kolla, jag vill minnas det var SE-TNF som utelandat. Jag segelflög på Vängsö vid den tiden och var van vid SE-TFN.

Jag hade aldrig någon kontakt med Motalaklubben men när man hade vägarna förbi undrade man ju var de höll till.

Det finns ju flera FB-grupper för flyghistoria och segelflyg. Vilken IT-teknik du ska ha vet jag inte, att ha en blogg eller tillgång till en server är ju bra. Min egen blogg är mycket primitiv och efter snart 15 år har jag ännu inte lärt mig editeringskonstens finesser. Mina minnen är inte så välordnade och mina foton dåliga. Ett exempel: https://larsan13.wordpress.com/2019/03/ ... segelflyg/

Jag började själv med en internatkurs 1966: https://larsan13.wordpress.com/wp-conte ... _19661.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2915
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: C Diplomläger på Skärstad Motala Sommaren ’69

Inläggav Klasse » 11 jul 2024, 15:23

Lars,
tack för lite tips och vyer om FB och andra nätverksverktyg.
Jag måste erkänna att jag medvetet genom tidigare år hållit en låg profil på officiella media då mina jobb och positioner enligt andras erfarenheter kunnat råka illa ut som måltavlor. Även gällande familjer och släktingar fanns exempel på att de råkat mycket illa ut.
Sedan tillkom ju direkt inblandning och påverkan i ett antal politiskt mycket viktiga frågor av FB och då kan man ju säga att sådant kan inte stödjas. O.s.v.
Men nu kanske det är dags att hoppa in i en mera etablerad nätverksamhet..
Klasse
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2018, 14:25


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst