Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
I lördags äntrade ett trettiotal glada flyghistoriker den buss som skulle ta oss med på en flygarkeologisk utflykt i södra,sydöstra och nordöstra Skåne.
Tuve Boethius och hans styrelsekamrater i SFF Skåne hade chartrat bussen för att ta oss till huvuddelen av de platser som hade/har en anknytning till flyget. Till vår hjälp under resan hade man satt samman ett kompendium som kortfattat beskrev varje besöksmål.
Med information från guiderna Sven Stridsberg och Rickard Andersson startade vi resan nedanför flygledartornet på Bulltofta.
Första anhalten blev Östra kyrkogården för att besöka den amerikanska graven för den flygpersonal som omkom vid nödlandningar i Sverige under andra världskriget.
Vi besökte även den engelsk/kanadensisk/nyzeeländska graven.
Färden fortsatte sedan mot "Revingerakan".....
......för att stanna till vid kortändan av Björkabasen. Se även denna smalfilm från 1964 med bl a Hawker Hunter från F9. I dag är basen fortfarande i bruk för SIB-verksamhet (Strid i bebyggelse)
Vid Sövde flygplats var det dags för första avstigningen och FIKA! Satt fint Lena
Sjöbo Flygklubb var i full färd med vårstädning av flygplan och övrigt flygmateriel.
Via Sjöborakan (som idag används av bl a tvåhjulingar)....
....fortsatte vi sedan till Hammars backar vid Kabusa skjutfält, där Sven gav oss en kortfattad resumé om vad som hänt på denna alldeles speciella plats. Man kunde nästan känna av alla aktiviteter som gjordes där omkring och efter 1930.
Strax bakom sandbunkern stod Flygarhemmet, verkstad och hangar.
Sedan ett besök i Skillinge vid en minnesplats för den B-17 Flygande Fästning som kraschade i vattnet precis utanför samhället 1944.
Nästa stopp blev hos Österlens Flygmuseum och flygentusiasten Lars Durehed, som idag har samlat på sig, och fortfarande håller på, för att nå målet att kunna visa samtliga versioner av Saab 35 Draken. Han har idag sex stycken....
Här finns massor av flyggodis att titta på och även några andra typer av flygplan.
Efter en rundvandring bland samlingarna, smakade det gott med lunchen som Lena bjöd på.
Resan fortsatte sedan norrut för nästa stopp på Rinkaby och den nedlagda flygplatsen. Numera är det mesta rivet som påminner om att det funnits flygaktiviteter här. Det enda som är kvar är start- och uppställningsbanor samt plattan där hangaren fanns. Om Rinkaby finns mer matnyttigt att läsa här, här och här.
Vid detta besök smakade även eftermiddagskaffet underbart. Vad annat kan det göra med trevligt sällskap och på minnesvärda platser.
Rickard håller här upp F10:s minneshäfte framför gruppen för att visa hur det kunde se ut under kriget jämfört med idag. En viss skillnad.....
När vi lämnade Rinkaby, åkte vi förbi Rinkabylägret, där man i parken kan se den J 35 Draken som stod vid hangaren tidigare.
Sista anhalten blev den minnesplats som Frosta Härads hembygdsförening i Svensköp ordnat efter den krasch som skedde när en Lancaster 1944 störtade och exploderade i det lilla samhället uppe på Linderödsåsen.
Här fick vi en grundlig redovisning för händelsen av Kjell-Åke Espersson, för dagen iklädd en tidsenlig hemvärnsuniform.
Efter ca 30 mil och nio timmars resande (och åtta minuter före tidsschemat!!!) landade ett gäng nöjda flygentusiaster åter på Bulltofta. En resa som gav mersmak för en uppföljare i västra och nordvästra delen av detta vackra landskap.
Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?
Tuve Boethius och hans styrelsekamrater i SFF Skåne hade chartrat bussen för att ta oss till huvuddelen av de platser som hade/har en anknytning till flyget. Till vår hjälp under resan hade man satt samman ett kompendium som kortfattat beskrev varje besöksmål.
Med information från guiderna Sven Stridsberg och Rickard Andersson startade vi resan nedanför flygledartornet på Bulltofta.
Första anhalten blev Östra kyrkogården för att besöka den amerikanska graven för den flygpersonal som omkom vid nödlandningar i Sverige under andra världskriget.
Vi besökte även den engelsk/kanadensisk/nyzeeländska graven.
Färden fortsatte sedan mot "Revingerakan".....
......för att stanna till vid kortändan av Björkabasen. Se även denna smalfilm från 1964 med bl a Hawker Hunter från F9. I dag är basen fortfarande i bruk för SIB-verksamhet (Strid i bebyggelse)
Vid Sövde flygplats var det dags för första avstigningen och FIKA! Satt fint Lena
Sjöbo Flygklubb var i full färd med vårstädning av flygplan och övrigt flygmateriel.
Via Sjöborakan (som idag används av bl a tvåhjulingar)....
....fortsatte vi sedan till Hammars backar vid Kabusa skjutfält, där Sven gav oss en kortfattad resumé om vad som hänt på denna alldeles speciella plats. Man kunde nästan känna av alla aktiviteter som gjordes där omkring och efter 1930.
Strax bakom sandbunkern stod Flygarhemmet, verkstad och hangar.
Sedan ett besök i Skillinge vid en minnesplats för den B-17 Flygande Fästning som kraschade i vattnet precis utanför samhället 1944.
Nästa stopp blev hos Österlens Flygmuseum och flygentusiasten Lars Durehed, som idag har samlat på sig, och fortfarande håller på, för att nå målet att kunna visa samtliga versioner av Saab 35 Draken. Han har idag sex stycken....
Här finns massor av flyggodis att titta på och även några andra typer av flygplan.
Efter en rundvandring bland samlingarna, smakade det gott med lunchen som Lena bjöd på.
Resan fortsatte sedan norrut för nästa stopp på Rinkaby och den nedlagda flygplatsen. Numera är det mesta rivet som påminner om att det funnits flygaktiviteter här. Det enda som är kvar är start- och uppställningsbanor samt plattan där hangaren fanns. Om Rinkaby finns mer matnyttigt att läsa här, här och här.
Vid detta besök smakade även eftermiddagskaffet underbart. Vad annat kan det göra med trevligt sällskap och på minnesvärda platser.
Rickard håller här upp F10:s minneshäfte framför gruppen för att visa hur det kunde se ut under kriget jämfört med idag. En viss skillnad.....
När vi lämnade Rinkaby, åkte vi förbi Rinkabylägret, där man i parken kan se den J 35 Draken som stod vid hangaren tidigare.
Sista anhalten blev den minnesplats som Frosta Härads hembygdsförening i Svensköp ordnat efter den krasch som skedde när en Lancaster 1944 störtade och exploderade i det lilla samhället uppe på Linderödsåsen.
Här fick vi en grundlig redovisning för händelsen av Kjell-Åke Espersson, för dagen iklädd en tidsenlig hemvärnsuniform.
Efter ca 30 mil och nio timmars resande (och åtta minuter före tidsschemat!!!) landade ett gäng nöjda flygentusiaster åter på Bulltofta. En resa som gav mersmak för en uppföljare i västra och nordvästra delen av detta vackra landskap.
Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Och ett STORT TACK till dig Kenneth, för att du la ut allt detta på forumet. Mycket intressant!!Kenneth Göransson skrev:Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Kan bara instämma!Fredric Lagerquist skrev:Och ett STORT TACK till dig Kenneth, för att du la ut allt detta på forumet. Mycket intressant!!Kenneth Göransson skrev:Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?
Det verkade vara ett trevligt initiativ!
Intressant läsning också, om de stackars bombflyg-besättningarna under WW2.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Mycket bra, Kenneth, kanonredovisning av vad som verkar ha varit en rolig och intressant utflykt!
Mvh
/Björn Hellenius
/Björn Hellenius
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt:
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Jag kan bara instämma med föregående talare. Det är alltid kul att vara ute och resa tillsammans med likasinnade vänner. Mat och fika med jämna mellanrum. Intressanta objekt. Perfekt väder vad kan man mer begära. Det är intressant med gamla väg-och krigsflygbaser. En höjdare var att höra den lokala berättelsen om den störtade Lancastern. Jag skickar med en teckning av en som flyger än (BBMF)
Hälsn Sten, som var med och ser fram emot nästa.
Hälsn Sten, som var med och ser fram emot nästa.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Under julhelgen 2019 besökte jag B-17-monumentet på Skånes östkust.
Det anges med position Skillinge. Detta är inte helt fel men för grovt för att man skall hitta platsen.
En bättre positionangivelse är Örnahusen, vid stenpiren.
Jag bifogar ett par bilder. Man ser att tidens tand har gnagt rejält på ett av bladen.
Vid navet ser man en hel mängd med små kugghjul. Hur är de tänkta att fungera?
Är det för nedväxling av vartalet eller hör det ihop med vinkling av bladen?
Det anges med position Skillinge. Detta är inte helt fel men för grovt för att man skall hitta platsen.
En bättre positionangivelse är Örnahusen, vid stenpiren.
Jag bifogar ett par bilder. Man ser att tidens tand har gnagt rejält på ett av bladen.
Vid navet ser man en hel mängd med små kugghjul. Hur är de tänkta att fungera?
Är det för nedväxling av vartalet eller hör det ihop med vinkling av bladen?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2937
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Jag skulle tro att kugghjulen är för nedväxlingen av propellervarvtalet. Se bilden från en Wright R-1820 i denna tråd:
https://ww2aircraft.net/forum/threads/p ... ler.37275/
En slags planetväxel väl.
https://ww2aircraft.net/forum/threads/p ... ler.37275/
En slags planetväxel väl.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt
Tack Lars
För att vara en planetväxel så har den extremt många planethjul. Detta gjorde mig osäker på vad det var. Din länk visar bra vad det är för något.
Det vanliga för planetväxlar är tre planethjul eller som i differentialväxlar i bilars bakaxlar då det är två.
/Olle
För att vara en planetväxel så har den extremt många planethjul. Detta gjorde mig osäker på vad det var. Din länk visar bra vad det är för något.
Det vanliga för planetväxlar är tre planethjul eller som i differentialväxlar i bilars bakaxlar då det är två.
/Olle