Sida 1 av 1

J7 Bulldog, J6 och J6B (J6A?) Jaktfalk!

InläggPostat: 18 sep 2008, 13:28
av Anton
Jag tänkte jag skulle dela med mig av dessa intressanta bilder, jag hade inte sett dom förut. Dom fem första bilderna måste vara tagna 1935 eller 1936. Och dom övriga tre på J7 Bulldog är tagna i England precis innan leverans.

(Klicka på bilderna för att se dom i större format!)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

M.v.h/Anton

InläggPostat: 18 sep 2008, 14:35
av Lars Sundin
Hej Jonas!

Fina bilder! Det fina med dem är att de kändes nya även för mig när jag för ca 2 år sedan hittade Flights arkiv. Jag tror jag tipsade om det någon gång på gamla forumets tid, ja jag ser jag gav tipset i Nätkassen i 6/2006.

Man kan börja på exempelvis http://www.flightglobal.com/imagearchive/Image.aspx?GalleryName=Photo%20Archive/1930s%20Military&Image=FA_12715s och så stega åt ena hållet ("det svenska hållet" så att säga).

Man får beskrivningar också. Bulldog- och Jaktfalkbilderna är antagligen tagna 1936. Då var det ILIS-utställning på Lindarängen varifrån det även finns bilder. Men Flight kan ju förstås ha varit här mer än ett år.

(ILIS-bilderna samt Bromma-invigning 1936 kan man se med början på http://www.flightglobal.com/imagearchive/Image.aspx?GalleryName=Photo%20Archive/1930s%20Civil&Image=FA_12712s)

Oerhört mycket finns att se i detta arkiv, mest engelskt förstås, men Även "röntgenbilder" eller vad det heter.

En startadress för gamla bilder kan vara http://www.flightglobal.com/staticpages/images.html. Man kan hitta mycket mer på sajten än gamla bilder, även dagsaktuella saker.

Intressant album-tjänst du anlitat. Praktiskt med tumnagel-bilder.

Lars S, som redigerat litet hit och dit

InläggPostat: 18 sep 2008, 17:47
av Bengt Ekbladh
Verkligen intressanta bilder, tack Anton för ”delgivningen !”

5:e bilden :är det F1 fältet man ser tro ?

6:e bilden : är de märkta med 52xx ? (lite svårt se vid uppförstoring)
8 st J7 skulle ju ha lev. samtidigt till Sverige , ser bara 7 st., alltså ”i väntan på ”den siste?

Toppen Anton , ge oss fler ”delgivningar”

Hittar du P5:an Hampden tro?

Hälsningar Bengt

InläggPostat: 18 sep 2008, 18:37
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:
5:e bilden :är det F1 fältet man ser tro ?


Hälsningar Bengt


Jo det är Hässlö. Det finns texter till bilderna om man går till källan för bilderna, Flights arkiv, som jag gav adressen till. För den femte bilden sägs:

"The Swedish Bristol Bulldogs were flown by F1 at Vasteras, west of Stockholm and their home base can be seen in this air to ground 'Flight' photograph. The Swedish Air Force designation for the Bulldog was J7."

Det finns många fler svenska bilder hos Flight, men inte så många fler från FV, utan främst av utländska plan, och då nog civila, från ILIS-utställningen.

Lars S

InläggPostat: 18 sep 2008, 18:57
av Bengt Ekbladh
tack L S

Bengt

InläggPostat: 20 sep 2008, 17:31
av Anton
Jo, J7:orna på 6:e bilden är märkta 52XX. Det är dessa siffror som kallas "bulldog-siffrorna" eftersom dom är av engelskt typsnitt. J7:orna var märkta på detta sätt under jaktflygkursen på Ljungbyhed 1931. När J7:orna sedan fördes över till F1 (1931 eller 1932, kommer inte ihåg exakt nu i huvudet) märktes dom om till "12XX", och denna gång med siffror av "svenskt" typsnitt. Det fanns en rad olika intressanta märkningar på J7:orna. Har funderat på göra liknande färgprofiler på J7 som jag gjorde på J22 ( http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2006/10/stuff_eng_camo_j22.htm ).

Bengt, har du sett dessa sidor med P5?
http://www.avrosys.nu/aircraft/Misc/925P5.htm

InläggPostat: 21 sep 2008, 17:10
av Bengt Ekbladh
Tack för upplysningen Anton.
Ja angående P5

Du får ” ge oss fler ”delgivningar”

Bengt