SE-GUL

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-GUL

Inläggav jens-olof » 23 nov 2008, 13:51

var en C-47 från Svenska kyrkans missionsstyrelse. Hittar ingen bild av
denna i fotoarkivet, är det någon som har det i sin dator?

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

SE-GUL

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 nov 2008, 14:30

Som Jens-Olof skriver har vi tyvärr har ingen bild i SFF fotoarkiv. Finns det någon som vill dela med sig till vårt arkiv, så tar vi tacksamt emot och lägger in den, om möjligt så högupplöst som möjligt. Givetvis skriver vi in vem som har upphovsrätten och som då måste tillfrågas om någon önskar använda bilden.

Mvh
Sven-Erik Jönsson
http://www.sff.n.se
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9926
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 23 nov 2008, 15:27

Det finns en bild av SE-GUL på ett vintrigt Sturup i Jan Waernbergs "Svenska vingar över Etiopien", en Flyghistorisk Revy. Sid 48, foto S-E Molker.

Planet hade varit N9983Q (ej N99830 som det står i boken). c/n 33532 var identiteten.

Kroppen var gul (utom sidrodret, vingarna blanka).

Hur den såg ut 2005 kan ses på http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=412345

Då hette den ET-AHS (eller -AHR; jag har inte kollat så noga). Se även http://www.f-104.net/dakota/dakotasve/dakotasve.html och http://www.ruudleeuw.com/guestphotos-5.htm

Om du vill så kan jag plåta av bilden i boken och skicka bilden så att du får en hum om färgerna. Det fanns emblem i nosen och på fenan, synbarligen de som man ser på Stehmanns bild ovan. Maila mig i så fall eller skriv ett personligt meddelande med din e-postadress.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 23 nov 2008, 15:59

We are not talking about SE-APG by any chance?
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inläggav Lars Sundin » 23 nov 2008, 16:16

Erik Johansson skrev:We are not talking about SE-APG by any chance?


Jo, jag var litet undrande för jag tror inte SE-GUL hade med någon organisation knuten till Svenska Kyrkan att göra vid sin insats ca 1977. Det var enligt Waernbergs bok Lions-klubbar som samlade in pengarna för att köpa den, och vid en hastig titt kan jag inte se vem som stod bakom i övrigt. Verkar som von Rosen drog i trådar både här och där, bl a på departementsnivå...

SE-APG, som däremot ägdes av Svenska Kyrkans Missionsstyrelse, var ju i bruk på 40-talet och det finns att läsa om dess verksamhet, bl a i ett nummer av SFT. Fredric L har skrivit om planet i sin blogg (som väl flyger med gasturbiner ännu i Sydafrika?). En annan berättelse (med bilder från tiden det begav sig) om hur planet användes för sin huvuduppgift, att återknyta kontakten med svenska missionärer ute i världen efter VK2-isoleringen, finns på http://infoworx.se/torget%5Crfk%5CFiler.nsf/Files/RB2006_02/$file/RB2006_02.pdf. Artikeln börjar på sid. 8.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

SE-GUL

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 nov 2008, 16:58

Följande uppgifter finns om SE-GUL:
Douglas DC-3 c/n 16784/33532 tillv.år 1944
Fd 44-77200 (USAAF C-47B-40-DK), 6171 (Portugals FV), N9983Q (använt vid filminspelning av "A Bridge Too Far" med koden KM149 YS (RAF), DL & E-D8 (USAAF))

Reg: 76-12-25 Carl Gustaf von Rosens Stiftelse för Flyghjälp, Malmö "The Helping Lion" helt gulmålat (köpt genom Lions)
Luftvärdighet utgick 77-12-31 i Etiopien (Addis Abeba)
Avreg. 81-09-11, Sålt till Etiopien, reg ET-AHS (lev. redan 76-12-27 från Bulltofta-Belgrad-Aten-Luxor-Karthoum-Addis, framme 76-12-31), skrotat Addis Abbeba
Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9926
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2008, 20:05

Hej!
angående "Apostlagärningarna" SE-APG

Iwan Norrman , nu trol. i Norrtälje , är / var mycket engagerad i denna individ.
Har de festa resorna dokumenterade!
Kina o Afrika tex.
vet det pga jag hjälpte honom lite med dator "support"
Han har säkert bilder.
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Hoppsan...

Inläggav jens-olof » 23 nov 2008, 21:38

Gäller att läsa på rätt rad på sina anteckningar. Men det var SE-GUL jag är ute efter, även om jag bidrog till en viss förvirring!

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Inläggav Lars Sundin » 24 nov 2008, 08:13

SE-GUL var uppe på det gamla forumet. Fredric Lagerquist hade hittat samma bild som jag tipsat om av planet i sitt förfall, och gav de vanliga data flyghistoriker brukar hålla reda på. Varpå inflöt ett tack från en modellbyggare, i Norrköping förresten tror jag, som tackade för att han äntligen fått en bild från höger sida av planet. Han hade fem bilder men alla från vänster sida...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav jens-olof » 24 nov 2008, 21:27

Lars Sundin skrev:SE-GUL var uppe på det gamla forumet. Fredric Lagerquist hade hittat samma bild som jag tipsat om av planet i sitt förfall, och gav de vanliga data flyghistoriker brukar hålla reda på. Varpå inflöt ett tack från en modellbyggare, i Norrköping förresten tror jag, som tackade för att han äntligen fått en bild från höger sida av planet. Han hade fem bilder men alla från vänster sida...

Lars S


Utan att gå in på pinsamma detaljer, så har jag bara en allmän uppmaning;
Ta back-up på grejer som ni anser vara värda att spara på i era datorer!

Det kan spara ganska mycket tid, och då slipper man börja från början... :-(

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping


Foto på SE-GUL

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 dec 2008, 21:59

Bild
Sven Stridsberg har idag bidragit med detta fina foto på SE-GUL till SFF fotoarkiv. Fotot är taget av Sten-Erik Molker på Sturup i januari 1977.

Tack Sven för bilden

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9926
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst