18. Svensk luftfart 1900-1951
Postat: 22 feb 2015, 20:03
Civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen
Författare: Jan Ottosson
Förlag: Gidlunds http://www.gidlunds.se
ISBN: 9789178448876
Ca pris SEK: 195 kr
Format: 230 x 155 mm, 294 sidor, inbunden
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Författare: Jan Ottosson
Förlag: Gidlunds http://www.gidlunds.se
ISBN: 9789178448876
Ca pris SEK: 195 kr
Format: 230 x 155 mm, 294 sidor, inbunden
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.