26. Junkers W 33, W 34 and K 43
Postat: 01 jun 2015, 13:52
- Workhorse in peace and war
Författare: Lennart Andersson, Günter Endres, Rob Mulder
Förlag: EAM Books
ISBN 9780957374416
Ca Pris SEK: 340 kr (£ 35.- inkl.porto)
Format: 279 x 216 mm, 272 sidor, inbunden. Text på engelska.
Uppföljaren till boken om Junkers F 13 från trion EAM (Endres, Andersson och Mulder) , handlar om efterföljaren Junkers W 33 / W 34 / K 43. Boken är uppbyggd på liknande sätt och utseende, och vips, så har det blivit en bokserie! Nåja, det finns några små skillnader.
Vi får inledningsvis veta att de flygplan som hade radmotor blev kallade W 33 och de med stjärnmotor W 34. K 43 var den militära varianten. Efter några inledande kapitel kommer ett om tidiga Atlantflygningar där vår egen Ahrenberg gjorde ett tappert försök. Sedan följer ett antal kapitel som tar upp olika länder och flygbolag där flygplanen har använts..
Boken avslutas med appendix över flygplansindividerna, så gott det låter sig göras. Det saknas många uppgifter som är mycket svåra och tidkrävande att få fram, om det nu är möjligt alls. Många arkiv har blivit förstörda eller kanske ännu återstår att upptäcka. Ett appendix listar upp Luftwaffes s k Stammkennzeichen, men också här finnes det många tomma luckor. Till skillnad från föregående bok finns det i denna också skalaritningar av några olika typvarianter. Ett urval färgprofiler avslutar detta referensverk.
Författare: Lennart Andersson, Günter Endres, Rob Mulder
Förlag: EAM Books
ISBN 9780957374416
Ca Pris SEK: 340 kr (£ 35.- inkl.porto)
Format: 279 x 216 mm, 272 sidor, inbunden. Text på engelska.
Uppföljaren till boken om Junkers F 13 från trion EAM (Endres, Andersson och Mulder) , handlar om efterföljaren Junkers W 33 / W 34 / K 43. Boken är uppbyggd på liknande sätt och utseende, och vips, så har det blivit en bokserie! Nåja, det finns några små skillnader.
Vi får inledningsvis veta att de flygplan som hade radmotor blev kallade W 33 och de med stjärnmotor W 34. K 43 var den militära varianten. Efter några inledande kapitel kommer ett om tidiga Atlantflygningar där vår egen Ahrenberg gjorde ett tappert försök. Sedan följer ett antal kapitel som tar upp olika länder och flygbolag där flygplanen har använts..
Boken avslutas med appendix över flygplansindividerna, så gott det låter sig göras. Det saknas många uppgifter som är mycket svåra och tidkrävande att få fram, om det nu är möjligt alls. Många arkiv har blivit förstörda eller kanske ännu återstår att upptäcka. Ett appendix listar upp Luftwaffes s k Stammkennzeichen, men också här finnes det många tomma luckor. Till skillnad från föregående bok finns det i denna också skalaritningar av några olika typvarianter. Ett urval färgprofiler avslutar detta referensverk.