Sida 1 av 1

SE-LBT, Piper PA-28R-200 Arrow II

Postat: 18 nov 2017, 10:43
av Sven-Erik Jönsson
SE-LBT
Typ: Piper PA-28R-200 Arrow II
c/n: 28R-7535006
Tillverkad år 1974

Fd N9584N, G-BSCZ, 9H-ABK (NYO 1994-03-28 till salu)
Registrerad 1994-12-20 Andersson Aircraft AB, Nyköping (inbyte mot SE-KYB)
1995-03-27 Gävlebygdens Flygklubb, Gävle
1999-07-21 Lidingö Bilcenter AB, Lidingö (Lid-Air), senare namnändrat Ensio Invest AB, Lidingö
SE-LBT, plats och datum ej känt. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-LBT, plats och datum ej känt. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.

Re: SE-LBT, Piper PA-28R-200 Arrow II

Postat: 18 nov 2017, 20:49
av Hans Spritt
SE-LBT (05.09.09).JPG
SE-LBT i hangar på Eskilstuna Kjula 5 september 2009.
Foto: Hans Spritt.

SE-LBT Piper PA-28R-200 Arrow II

Postat: 15 feb 2024, 15:18
av Paul R Compton
Inregistrering som G-BCSZ i UK 19741206 betyder YoM skall vara 1974 och årsgång som anges i historiken och på online registrert är inkorrekta.

Source credit: G-INFO & TS online registret

Re: SE-LBT, Piper PA-28R-200 Arrow II

Postat: 27 mar 2024, 14:16
av Sven-Erik Jönsson
Transportstyrelsen anger emellertid tillverkningsår 1975. Kan det vara så att flygplanet fått engelsk registrering i dec 1974 innan det var helt klart hos Piper? Pipers tillverknings nr är 28R-7535006, där 75 anger tillverkningsår.

Re: SE-LBT, Piper PA-28R-200 Arrow II

Postat: 27 mar 2024, 17:06
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:Transportstyrelsen anger emellertid tillverkningsår 1975. Kan det vara så att flygplanet fått engelsk registrering i dec 1974 innan det var helt klart hos Piper? Pipers tillverknings nr är 28R-7535006, där 75 anger tillverkningsår.
Det syftar på modellåret 1975 och 28R-7535006 bör vara tillverkad en bit in under det andra halvåret 1974. Under de goda åren inom amerikansk GA-flygindustri la man upp det väldigt likt bilindustrin. Ofta kommer originaldokumenten inte med när det omregistreras genom olika länder, och det är lätt att utgå att 75 i detta fallet betyder tillverkningsår 1975. När det gäller Pipers 70-talsproduktion räknar jag med att vad det gäller PA-28 att de första 100-200 flygplanen i ett modellår är tillverkade året innan.