Jag kan villigt erkänna att jag tillhör de som bidrar allt mindre på SFF:s forum och dessutom besöker det mer och mer sällan. Varför det, kan man ju fråga sig?
Här nedan ställer jag upp några stolpar som förklarar varför:
- Om jag kan svara på en fråga som ställs på forumet så vill jag vara 85 % säker på att jag har rätt i det svar jag ger annars blir det bara fria spekulationer. Har jag ingen som helst kännedom om frågan så håller jag tyst.
- Många av de frågeställningar runt flyghistoria som intresserar mig hittar jag bättre information om på andra håll.
- Det känns ibland som om forumet ofta handlar mer om forumet självt än om flyghistoria vilket känns en smula olyckligt. Ämnena svävar ju ibland helt ut det blå och till sist undrar jag vad frågan egentligen handlade om.
- En uppdelning mellan civilt och militärt flyg skulle vara önskvärt. Det är då lättare att få en överblick. Det nya forumet är ju utformat för det så varför inte göra det? Bara för att det är ett historiskt forum så var det inte alltid bättre förr.
Språkpolisbiten kommenterar jag separat:
Jag skall villigt erkänna att ibland har jag skrivit ett snabbt svar på grund av tidsbrist och då har inte korekturläsningen blivit den bästa. (Hu vad hemskt om jag skulle missat ett mellanslag i någon typbeteckning). Eftersom jag helt inte orkar med att att få mail och telefonsamtal om stavning, mellanslag, vedertagna eller icke vedertagna förkortningar och så vidare så blir mitt liv desto enklare att leva om jag inte skriver något alls. Jag får känslan av att svar ibland uteblir på grund av att någon känner sig kränkt över de eventuellt uteblivna mellanslagen.
Språkpoliserna borde kanske fundera på att skaffa en hund, marsvin eller liknande som kan skingra deras tankar litet.
För min del blir jag faktiskt mer och mer tidningsprenumerant och försöker skapa och bevara flyghistoria i stället för att reda ut den.