Jag kollade antalet registrerade användare nyss: 499!!!
Men hur många av dessa deltager kontinuerligt eller intermittent i diskussionerna på våra forum?
Jag skulle gissa på cirka 50 st. Alltså bara 10%. Vilket jag tycker är synd. Tänk så mycket kunnande som dessa "andra" inte vågar, orkar eller vill bidra med.
Men att "mysa runt" och läsa vad andra debatterar om är ju också en sorts flyghistorisk underhållning för den enskilde. Vi borde ha cirka 300-400 sådan på våra forum.
Snart 500 användare!!!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Snart 500 användare
Hej alla!
Visst är det roligt att antalet användare ständigt ökar. Tyvärr är många av de som registrerar sig sådana som sprider spam och andra otrevligheter. Den som nyss var nr 499 var en sådan och fanns även registrerad på http://www.stopforumspam.com/. Han är borttagen och spärrad för all framtid. Men vi får hoppas att vi snart har både den 499 och 500:e seriöse användaren registrerad.
/Sven-Erik
Svensk Flyghistorisk Förening
Visst är det roligt att antalet användare ständigt ökar. Tyvärr är många av de som registrerar sig sådana som sprider spam och andra otrevligheter. Den som nyss var nr 499 var en sådan och fanns även registrerad på http://www.stopforumspam.com/. Han är borttagen och spärrad för all framtid. Men vi får hoppas att vi snart har både den 499 och 500:e seriöse användaren registrerad.
/Sven-Erik
Svensk Flyghistorisk Förening
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag brukar kolla hur siffran för registrerade användare (eller vad det heter) varierar. Den säger en del om vad Sven-Erik har för sig. Med andra ord, det är en massa jobb med att sortera bort folk med icke-ärliga avsikter.
Ibland måste det väl vara som att sortera potatisar i stora och små. En ganska jobbig sak har jag hört.
Sedan kan man ju kika på inläggen (och annat) utan att ha registrerat sig (eller utan att logga in om man är registrerad användare). Det är förresten rätt klurigt detta; vad man får upp på skärmen är litet olika beroende på om man är inloggad eller inte. I början undrade man t ex "har jag inte sett en ändra-ruta där uppe till höger eller minns jag fel!? Fanns den någon annan stans?"
Lars S
Ibland måste det väl vara som att sortera potatisar i stora och små. En ganska jobbig sak har jag hört.
Sedan kan man ju kika på inläggen (och annat) utan att ha registrerat sig (eller utan att logga in om man är registrerad användare). Det är förresten rätt klurigt detta; vad man får upp på skärmen är litet olika beroende på om man är inloggad eller inte. I början undrade man t ex "har jag inte sett en ändra-ruta där uppe till höger eller minns jag fel!? Fanns den någon annan stans?"
Lars S
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Kanske vi behöver ett skyddat "Projektforum"?
Hej "kämpar"!
Öppenhet skall eftersträvas så långt det går, men tyvärr så finns det "tjuvar" på nätet som knycker text och bilder, utan att ange källan. Inom "FBH-gruppen" pågår just nu intensiva diskussioner kring den formella hanteringen av gruppens framtida produktion. Just nu blir det epost inom gruppen. Öppna frågor kan avfyras på SFF öppna forum.
Sven-Erik som fortfarande är yrkesaktiv lägger mycken "fritid" på att "serva oss" brukare. TACK!
Öppenhet skall eftersträvas så långt det går, men tyvärr så finns det "tjuvar" på nätet som knycker text och bilder, utan att ange källan. Inom "FBH-gruppen" pågår just nu intensiva diskussioner kring den formella hanteringen av gruppens framtida produktion. Just nu blir det epost inom gruppen. Öppna frågor kan avfyras på SFF öppna forum.
Sven-Erik som fortfarande är yrkesaktiv lägger mycken "fritid" på att "serva oss" brukare. TACK!
FBH-gruppen
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Slutet delforum - nja!
Hej Hans E!
Jo, jag kan förstå behovet av att innan "boken är klar" få arbeta utan att något läcker ut i förväg. Sedan finns ju nya publikationsformer på gång, där Internet självt spelar den centrala rollen och där spridandet av material på ett sådant sätt att var och en kan bilda sig en egen uppfattning samt själv bidra till kunskapsmassans ökning är en stor vinst i sig. Inte för att boken är död - men gäller det seriös kunskapsspridning är boken inte så odiskutabel som förr.
Man kanske inte skall se allt formellt obehörigt spridande av bilder som stöld. Inte sällan har vi sett bilden tidigare. Internet har förlängt våra sinnen. Vi behöver inte längre resa till Paris för att kunna uppleva Mona-Lisa i all sin prakt. Som inte var så stor vad jag minns. Tänk så mycket koldioxid som kan sparas! (Man skall ju tänka så numera.)
(En "solskenshistoria": I en annan tråd påpekade jag att en större landsortstidning med gott rykte, illustrerat en artikel med några bilder från en flyghistorisk väns webbplats, utan att ange källan. Min vän ringde journalisten, som förklarade att det inte var han som valt bilderna, att han inte var kvar på tidningen men att det bara var att skicka fakturan till tidningens ekonomichef! Vi får se hur det går; strängt taget är bilden så gammal (ca 1944) så jag tror inte frågan om den fotografiska upphovsrätten är aktuell. Men de två flyghistoriker som dels bemödat sig att bygga upp ett stort bildarkiv, dels sprida bilderna på webben bör väl kunna få en litet reda pengar eller åtminstone något slag av "credit" för besväret kan man tycka. Även om de båda drivits är ren och skär idealitet och entusiasm för flyg.)
E-post kanske trots allt är det bästa sättet att jobba i projektform. Det är en massa jobb förknippat med att sköta ett forum, och förstås även en e-postlista, och kanske behövs SFF:s IT-manpower för webbplats+forum för andra insatser. De kontakter jag har med andra medlemmar visar t ex på att ett det gamla forumet borde vara enkelt tillgängligt i arkiverad form samt att det finns ett behov av bättre instruktioner om hur forumet används och om hur man bifogar bilder exempelvis. Och kansliet kanske kunde befrias från spam-plågan som tydligen härjar i trakten?
En av våra mest kända (och snabbläsande?) flyghistoriker berättade nyligen på FLIT i ett kåseri att han kalkylerat att det faktiskt var billigare (kostnad per "arbetstimme") att skriva själv än att köpa och läsa andras flyghistoriska böcker. Det tog visserligen några år att skriva en bok, men utslaget per timme blev kostnaden ändå rimlig. Så ge inte upp!
Lars S
Jo, jag kan förstå behovet av att innan "boken är klar" få arbeta utan att något läcker ut i förväg. Sedan finns ju nya publikationsformer på gång, där Internet självt spelar den centrala rollen och där spridandet av material på ett sådant sätt att var och en kan bilda sig en egen uppfattning samt själv bidra till kunskapsmassans ökning är en stor vinst i sig. Inte för att boken är död - men gäller det seriös kunskapsspridning är boken inte så odiskutabel som förr.
Man kanske inte skall se allt formellt obehörigt spridande av bilder som stöld. Inte sällan har vi sett bilden tidigare. Internet har förlängt våra sinnen. Vi behöver inte längre resa till Paris för att kunna uppleva Mona-Lisa i all sin prakt. Som inte var så stor vad jag minns. Tänk så mycket koldioxid som kan sparas! (Man skall ju tänka så numera.)
(En "solskenshistoria": I en annan tråd påpekade jag att en större landsortstidning med gott rykte, illustrerat en artikel med några bilder från en flyghistorisk väns webbplats, utan att ange källan. Min vän ringde journalisten, som förklarade att det inte var han som valt bilderna, att han inte var kvar på tidningen men att det bara var att skicka fakturan till tidningens ekonomichef! Vi får se hur det går; strängt taget är bilden så gammal (ca 1944) så jag tror inte frågan om den fotografiska upphovsrätten är aktuell. Men de två flyghistoriker som dels bemödat sig att bygga upp ett stort bildarkiv, dels sprida bilderna på webben bör väl kunna få en litet reda pengar eller åtminstone något slag av "credit" för besväret kan man tycka. Även om de båda drivits är ren och skär idealitet och entusiasm för flyg.)
E-post kanske trots allt är det bästa sättet att jobba i projektform. Det är en massa jobb förknippat med att sköta ett forum, och förstås även en e-postlista, och kanske behövs SFF:s IT-manpower för webbplats+forum för andra insatser. De kontakter jag har med andra medlemmar visar t ex på att ett det gamla forumet borde vara enkelt tillgängligt i arkiverad form samt att det finns ett behov av bättre instruktioner om hur forumet används och om hur man bifogar bilder exempelvis. Och kansliet kanske kunde befrias från spam-plågan som tydligen härjar i trakten?
En av våra mest kända (och snabbläsande?) flyghistoriker berättade nyligen på FLIT i ett kåseri att han kalkylerat att det faktiskt var billigare (kostnad per "arbetstimme") att skriva själv än att köpa och läsa andras flyghistoriska böcker. Det tog visserligen några år att skriva en bok, men utslaget per timme blev kostnaden ändå rimlig. Så ge inte upp!
Lars S