29137 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29137 J 29A

Inlägg av Leif Fredin »

29137
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.137

Levererat till F 13 1952-03-31
Godkänt 1952-04-15
Överlämnat till Fc 1952-04-15 som lån
Användes bl a för flygprov med attrapper för 30 mm Hispano-kanoner.

Bild Bild

Proven visade att attrapperna inte påverkade fpl prestanda och att flygegenskaperna i övrigt inte heller påverkades.
Återlämnat till F 13 1952-08-30
F 13 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-08-29, klar 1957-10-02 (Flygplankort RFB)

Haveri 1958-02-24 vid landning.

F 13 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1958-03-15, klar 1958-03-24
Märkning 13-röd P (1959-05-28)
Kasserat 1962-12-20
Användarens profilbild
blockhaj
Inlägg: 75
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: 29137 J 29A

Inlägg av blockhaj »

Spontant, är det nån som har koll på vart man återhittar denna information på krigsarkivet? Är lite segt att i dessa tider gå till krigsarkivet för att gräva efter dokument blint.
Användarens profilbild
blockhaj
Inlägg: 75
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: 29137 J 29A

Inlägg av blockhaj »

Kort information om testet med 30 mm akanattrapper. Attrapperna föreställer "Hispano 30 mm HSS 825" automatkanoner (fullt namn: "Hispano-Suiza, Automatic gun 30 mm, Type HSS 825") med L/53 eldrör (företaget erbjöd även L/70 eldrör). Beväpningsförslaget var del av J 29D-projektet och var ett utkast som kallades "alternativ 2" (Alt 2.) enligt Forslunds 29-bok.
Skiss från SAAB, oktober 1952. Uppladdad av Leif Fredin till Facebookgruppen "Saab 29 Tunnan" 2016-01-31.
Skiss från SAAB, oktober 1952. Uppladdad av Leif Fredin till Facebookgruppen "Saab 29 Tunnan" 2016-01-31.
I vissa böcker har vapnen i testet felidentifierats som brittiska 30 mm ADEN-kanoner (FV-beteckning: "30 mm akan m/55"). Detta är helt fel eftersom 30 mm ADEN (vilken är av revolverkanontyp) inte får plats i Tunnans nos. Hispanos "30 mm HSS 825" å andra sidan använder samma lavettage som Tunnans standard Hispano 20 mm HS 804-kanoner (FV-beteckning: "20 mm akan m/47") och kräver därför (på pappret) ingen grov modifikation för installation (magasin ej inräknat).

Prestanda hos Hispano HSS 825 jämte ADEN (30 mm akan m/55)
  • 30 mm HSS 825 L/53: eldhastighet: 1 000 skott/min, utgångshastighet: 1 050 m/s, ammunitionstyper: slövnprj, samt slsgr
    30 mm ADEN Mk.V: eldhastighet: 1 380 skott/min, utgångshastighet: 720-790 m/s, ammunitionstyper: övnprj, pprj, mingr
Hispano-Suiza ville att Sverige skulle köpa licens för "30 mm HSS 825" istället för brittiska "30 mm ADEN". Efter eldförsök i provbock 1954 visade sig vapnet oduglig och FV valde istället att köpa licens på 30 mm ADEN (sedermera betecknad "30 mm akan m/55").
Urklipp från  Nils Thorssons bok ("pärm", ej publicerad) "Historik och kartläggning av vapenmateriel för flygplan" (1975, Arboga, Sverige), sida 21.
Urklipp från Nils Thorssons bok ("pärm", ej publicerad) "Historik och kartläggning av vapenmateriel för flygplan" (1975, Arboga, Sverige), sida 21.
Skriv svar

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"