32929 S 32C

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

32929 S 32C

Inlägg av Bengt Ekbladh »

32929 S 32C
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.929
Godkänd 1959-02-10
1959-01-23 Till F 11 kod F 11-svart M
…?.. F11-29

Totalhaveri 1963-01-21
Kasserad 1963-07-05

Totalhavererar 1963-01-21 under navigeringsflygning –F11-Emmaboda—Vislanda—F11.
Planet går ”av okänd anledning” i isen på sjön Åsnen vid Hulevik, några mil s. Växjö. Vädret var klart.
Planet slogs sönder vid nedslaget och delar sprids över isen.
Besättning::Ffl B. J. Johansson (omkom) och Fnav. …( även nämnd som Ffl ! )..K. E. Thörn skadas svårt.
( benbrott hjärnskakning och trol. inre skador)
Räddarna (flera nämnda) säger : föraren död i kabinen, spanaren låg svårt skadad på isen utanför planet, fallskärmen var delvis utvecklad.:Spanaren höll på att kvävas av syrgasmasken men blev hjälpt.
Planet lämnar ett spår av en km på isen. Stjärten i ena ändan och kabinen i andra (tämligen oskadd)
Tidningen säger oxså::
Motorerna har antagligen slagit hål i isen och sjunkit !
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 32929 S 32C

Inlägg av Johnny Comstedt »

Fpl har troligtvis aldrig haft kodsiffran F 11-29,
då de troligtvis inte infördes förrän sommaren 1963.
mvh Johnny
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32929 S 32C

Inlägg av Leif Fredin »

Haveri 1963-01-21 på sjön Åsnens is 800 m ostnordost Hulevik hpl. Märkning 11-svart M
Gångtid fpl 478,2 tim
Motor typ RM5A nr 6277 gångtid 40,3 tim
Ebk typ 55S nr 46

Ff fältflygare 2.gr Bengt Göran Johansson (FFSU) omkom
Fnav fältflygare 1.gr Karl Erik Göran Thörn (FFSU) svårt skadad

Kasserat 1963-07-05 med motor typ RM5A nr 6277, ebk typ 55S nr MSLR-46
Bengt Ekbladh

Re: 32929 S 32C

Inlägg av Bengt Ekbladh »

32929 S 32C
Om haveriet se.....(sid 11)
http://www.vastratorsas.se/SB/2014-3.pdf

Den 21 januari 1963 havererade en Lansen S 32 C i sjön
Åsnen utanför Hulevik. Planet var ett av fl era som den
här dagen övade navigeringsfl ygning sträckan NyköpingEmmaboda-Vislanda-Nyköping.
Besättningen utgjordes av
föraren Bengt Göran Johansson och navigatören Karl Erik
Törn, båda från F 11 i Nyköping.
Från sitt hus nära stranden mot Åsnen kunde Hugo Petersson
och hans son Bengt-Göran se hela förloppet innan
kraschen. Av allt att döma försökte piloten göra en nödlandning
på isen. Landningen misslyckades och planet
bröts mitt itu, vingarna slets loss och kabinen fortsatte en
bra bit över isen.
Hugo, sonen Bengt-Göran och Mats Magnusson sprang
direkt ut på isen. Här fann de navigatören liggande på rygg.
Han var vid liv och av hans gester kunde de förstå
att syrgasmasken måste bort för att han inte skulle kvävas.
Med gemensamma krafter fi ck man till slut av masken
och räddade därmed livet på navigatören. Piloten hittades
fastklämd i den illa söndertrasade kabinen. Här fanns inget
man kunde göra. Han var redan död.
Under tiden hade Anna-Lisa Kling, föreståndare för poststationen
i Hulevik, larmat ambulans och polis. Hon hade
också kunnat följa planet när det kretsade över samhället.
Det var landsfi skalerna Kindgren och Dahlgren från
Älmhult som tillsammans med ortens polis John Samuelsson
såg till att området spärrades av och sattes under
bevakning.
Navigatören fördes till Växjö lasarett med benbrott och
svåra ryggskador med brott på två kotor. Så småningom
skulle han tillfriskna och fortsätta fl yga.
Under många år efter olyckan skickade Karl Erik Törn
en bukett rosor till sina räddare i Hulevik. Blommorna
anlände punktligt på årsdagen för olyckan.
Det blev ett omfattande arbete att försöka plocka ihop
delarna till planet som spritts över ett stort område. Det
kraschade planet värderades till 6 miljoner kronor (motsvarar
62,8 miljoner 2014).
Haveriet utanför Hulevik var ingen engångsföreteelse.
Antalet haverier var stort under kalla krigets år. På
1960-talet hade Sverige runt sex gånger högre dödlighet
per 100 000 fl ygtimmar jämfört med USA. Antalet omkomna
under 1960-talet var i snitt tretton per år.
I minneshallen i försvarsbyggnaden Tre vapen på Östermalm
i Stockholm fi nns en hel vägg med mer än ett
tusen namn på döda fl ygare, förolyckade sedan det svenska
militärfl yget startade för runt 100 år sedan.
Skriv svar

Återgå till "Saab 32 Lansen"