32902 S 32C
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.902
1958-10-08 Till F 11 kod F 11-Svart O
Godkänd 1958-10-17
Totalhaveri 1960-08-25
Kasserad 1960-11-30
Totalhaveriet torsdagen 1960-08-25 var 32902 ute på lågnavigering över hav.
Man får motorstopp. Man stiger och ca 18 km nv. Visby hoppar besättningen.
Major N.E.G. Wachtmeister och Fnav. I.S.K. Dahlin hamnar i havet och båda tar sig upp i sina gummiflottar.
Tl Visby pejlar snabbt och en Sk 50 samt ett Catalinaplan hittar haveristerna snabbt.
Ett lastfartyg ,”Marita” tar kl. 11,58 upp en av besättningen och även den andre snart.
De hämtas senare i Visby hamn av helikopter.
Wachtmeister ådrog sig en fotskada.
Stenkyrkehuk är angivet som haveriplats.
32902 S 32C
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 32902 S 32C
http://www.tjelvar.se/fv/fv15-3.htm
Beskriver haveriet..(1960-08-25 )
Lite olika uppgifter om namnet på lastfartyget... ,”Marita” efter de tidningar jag sett
Tjelvar har uppgiften ::Merida.
Beskriver haveriet..(1960-08-25 )
Lite olika uppgifter om namnet på lastfartyget... ,”Marita” efter de tidningar jag sett
Tjelvar har uppgiften ::Merida.
Re: 32902 S 32C
Om haveriet::
HAVERI med S 32C 32902 1960-08-25 - Havet utanför Visby
Händelseförlopp::Ff (flygchefen på F11 i Nyköping, mj N W) fick under en övning motorstopp på låg höjd.
Han steg med fpl till 1.600 m höjd och gjorde flera misslyckade återstartningsförsök. På 600 m höjd gjorde han de sista återstarningsförsöket samtidigt som han beordrade flygnavigatören (K D) att förbereda fallskärmshopp.
Återstartrningsförsöket misslyckades och med gemensamma krafter lyckades de trycka ned det tröga handtaget till huvfrigöringen och huven flög iväg. Ff kände krutröken efter navigatörens utskjutning innan han själv sköt ut sig. Höjden var nu 300 meter.
Ff och navigatören landade i havet utanför Visby och plockades upp av ett förbipasserande fartyg.
Ff fick en fotskada medan navigatören undkom oskadd. Fpl störtade i havet och kunde inte bärgas.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=32/32hav32902.htm
HAVERI med S 32C 32902 1960-08-25 - Havet utanför Visby
Händelseförlopp::Ff (flygchefen på F11 i Nyköping, mj N W) fick under en övning motorstopp på låg höjd.
Han steg med fpl till 1.600 m höjd och gjorde flera misslyckade återstartningsförsök. På 600 m höjd gjorde han de sista återstarningsförsöket samtidigt som han beordrade flygnavigatören (K D) att förbereda fallskärmshopp.
Återstartrningsförsöket misslyckades och med gemensamma krafter lyckades de trycka ned det tröga handtaget till huvfrigöringen och huven flög iväg. Ff kände krutröken efter navigatörens utskjutning innan han själv sköt ut sig. Höjden var nu 300 meter.
Ff och navigatören landade i havet utanför Visby och plockades upp av ett förbipasserande fartyg.
Ff fick en fotskada medan navigatören undkom oskadd. Fpl störtade i havet och kunde inte bärgas.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=32/32hav32902.htm
Re: 32902 S 32C
32902 S 32C
....
Om haveriet 1960-08-25
Personligt återgivet.
Bla om ::Under sommaren hade modifiering av fallskärmar påbörjats,
som innebar att man inte behövde utlösa skärmen manuellt, utan
det skulle ske automatiskt.
Läs mer på::
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info2_03.pdf
Vad hände med flygplanet ?
Kärran hamnade på ett så stort djup att den till en början inte gick
att bärga. Men så småningom använde man sig av en ny typ av
miniubåt för att gå ner. Jag tror inte att man bärgade flygplanet
någon gång men det kom i alla fall en rapport att det troliga felet
hade varit att bränslepumparna hade skurit. Detta var ett fel som
uppstod på ett flertal Lansenflygplan under 1960-62. Det gick
rykten om att det berodde på att bränslet var förorenat eller av
dålig kvalitet.
Kenneth Dahlin Navigatör vid F11 1958-1965
Länken::
http://www.tjelvar.se/fv/fv15-3.htm
verkar ju inte funka nu.....kan väl kanske återskapas? Försök med::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1960-2.htm
Tills dess som sagt kolla :
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info2_03.pdf
....
Om haveriet 1960-08-25
Personligt återgivet.
Bla om ::Under sommaren hade modifiering av fallskärmar påbörjats,
som innebar att man inte behövde utlösa skärmen manuellt, utan
det skulle ske automatiskt.
Läs mer på::
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info2_03.pdf
Vad hände med flygplanet ?
Kärran hamnade på ett så stort djup att den till en början inte gick
att bärga. Men så småningom använde man sig av en ny typ av
miniubåt för att gå ner. Jag tror inte att man bärgade flygplanet
någon gång men det kom i alla fall en rapport att det troliga felet
hade varit att bränslepumparna hade skurit. Detta var ett fel som
uppstod på ett flertal Lansenflygplan under 1960-62. Det gick
rykten om att det berodde på att bränslet var förorenat eller av
dålig kvalitet.
Kenneth Dahlin Navigatör vid F11 1958-1965
Länken::
http://www.tjelvar.se/fv/fv15-3.htm
verkar ju inte funka nu.....kan väl kanske återskapas? Försök med::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1960-2.htm
Tills dess som sagt kolla :
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info2_03.pdf