Sida 1 av 1

32518 J 32B

Postat: 11 feb 2015, 21:33
av Johnny Comstedt
32518
J 32B
Typ SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.518
1959-02-27 Till F 12 kod F 12-röd M
Godkänd 1959-03-03
1959-06-12 Totalhaveri vid Åby, Ryssby
Kasserad 1959-06-29

Re: 32518 J 32B

Postat: 11 feb 2015, 21:58
av Bengt Ekbladh
32518..J 32B
1959-06-12 Totalhaveri vid Åby, Ryssby
Det var kontrollflygning...bränsle o oljetrycket sjönk
Mj S-E A. Lange fsk-hoppar, från 3-400m, får kotskada,
Orsak : bränslestopp-motorstopp

Planet tar mark på en åker nära Åby kyrka och studsar mot en ladugård samt slog ut en gavel och dödade en ko.
En man i ladugården hann springa ut. Ingen brand uppstod

Re: 32518 J 32B

Postat: 13 feb 2015, 19:36
av Bengt Ekbladh
Jag skrev:::
32518..J 32B
1959-06-12 Totalhaveri vid Åby, Ryssby
Det var kontrollflygning...bränsle o oljetrycket sjönk
Mj S-E A. Lange fsk-hoppar, från 3-400m, får kotskada,
Orsak : bränslestopp-motorstopp

Planet tar mark på en åker nära Åby kyrka och studsar mot en ladugård samt slog ut en gavel och dödade en ko.
En man i ladugården hann springa ut. Ingen brand uppstod

Lite tillägg från annan tidning::
Mj Lange ådrog sig ryggskadan då han landade i en stenmur.
Strax före haveriet meddelar Mj. Lange att olje och bränsletrycket sjunkit oroväckande och att han fått motorstopp.
Svinskötaren T. Ringdahl satt i ladugården 2m från gaveln som 32518 först slog i.
78 svin undkom oskadda men 14 kor blir splitterbemängda.1 ko blir halshuggen och 3 måste slaktas pga. skador.
Lansen exploderar i 2 omgångar vid smällen mot ladugården.

Engine failure, ran out of fuel. Incorrect fitting between auxiliarytank and aircraft. Pilot ejected, plane struck a barn and killed a cow.

Re: 32518 J 32B

Postat: 04 jun 2019, 15:58
av Bengt Ekbladh
32518 J 32B

Om Totalhaveriet vid Åby, Ryssby 1959-06-12
Lite om orsakerna...
https://www.fokus.se/2010/10/haveriet/
(handlar mest om 32196// 1960-10-26...men kolla längre ner på sidan....kan läsas bla::.

Major Sven-Erik Lange flög vid Kalmarhaveriet jaktversionen av Lansen, J32B, som för första gången
utrustats med en extra bränsletank för bränsleöverföring till en så kallad kroppstank.
Men det nya bränslekopplingssystemet fallerade och haveriet medförde förbud att flyga
jaktversionen J32B av Lansen med extratank tills vidare.
Andra modeller av Lansen tilläts dock fortsätta flyga med extratank trots att
haveriutredarna snabbt fann olycksorsaken till haveriet i Kalmar.
Flygvapnets chefer tog därmed en kalkylerad risk.
Det framkom aldrig till medierna efter haverierna, men var känt i militära flygkretsar.
Särskilt som chefer, piloter och teknisk personal efter Kalmarhaveriet och långt före
katastrofen i Vikbo diskuterat de tekniska problemen med Lansen och tidschemat för att
åtgärda dessa problem. Det fanns till och med delade åsikter om vem som skulle åtgärda
problemen och var det skulle ske.
Den tekniska lösningen, modifieringen, fanns redan ett år före katastrofen i Vikbo.
(=32196 hav. 1960-10-26)
Ändå dröjde leveransen av reservdelar.
Media fick heller inget veta om förbudet att flyga Lansens jaktversion med extratank.
Den kritik som Haverikommissionen förde fram i sin rapport,
nämligen att modifieringen av flygplanen borde ha genomförts snabbare, nådde heller aldrig ut.

https://www.fokus.se/2010/10/haveriet/