32518 J 32B
…
Om Totalhaveriet vid Åby, Ryssby 1959-06-12
Lite om
orsakerna...
https://www.fokus.se/2010/10/haveriet/
(handlar mest om 32196// 1960-10-26...men kolla
längre ner på sidan....kan läsas bla::.
Major Sven-Erik Lange flög vid Kalmarhaveriet jaktversionen av Lansen, J32B, som för första gången
utrustats med en
extra bränsletank för bränsleöverföring till en så kallad kroppstank.
Men det
nya bränslekopplingssystemet fallerade och haveriet
medförde förbud att flyga
jaktversionen J32B av Lansen med extratank tills vidare.
Andra modeller av Lansen tilläts dock fortsätta flyga med extratank trots att
haveriutredarna snabbt fann olycksorsaken till haveriet i Kalmar.
Flygvapnets chefer tog därmed en kalkylerad risk.
Det framkom aldrig till medierna efter haverierna, men var känt i militära flygkretsar.
Särskilt som chefer, piloter och teknisk personal efter Kalmarhaveriet och långt före
katastrofen i Vikbo diskuterat de tekniska problemen med Lansen och tidschemat för att
åtgärda dessa problem. Det fanns till och med delade åsikter om vem som skulle åtgärda
problemen och var det skulle ske.
Den tekniska
lösningen, modifieringen, fanns redan ett år före katastrofen i Vikbo.
(=32196 hav. 1960-10-26)
Ändå dröjde leveransen av reservdelar.
Media fick heller inget veta om
förbudet att flyga Lansens jaktversion med extratank.
Den kritik som Haverikommissionen förde fram i sin rapport,
nämligen att modifieringen av flygplanen borde ha genomförts snabbare, nådde heller aldrig ut.
https://www.fokus.se/2010/10/haveriet/