32558
J 32B
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.558
1959-08-26 Till FC
Godkänd 1959-09-07
1959-10-05 Till F 1 kod F 1-58
1967-08-29 Till F 4 kod F 4-58
Kasserad 1973-12-14
32558 J 32B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 32558 J 32B
Skroten på Ljungbyhed 1976 - Avstjälpning förbjuden
SKROT verkar vara i ropet! Som kommentar till ämnet bifogas bild på en J 32B liggandes på F 5 den 31 januari 1976. Skrotplatsen var rensad, (så när som på denna maskin, om jag inte minns fel) och skyltarna "Avstjälpning förbjuden" såg ju lite komiska ut i sammanhanget.
Bilden visar inte hela serienumret, men jag gissar 32558.
Jämför gärna hur det såg ut på samma plats cirka tre år tidigare - kolla inlägget Skroterian på Ljungbyhed 1973. I den mån det nu går...att jämföra menar jag...
Visst är det 32558, kan inte var något annat. Denna Saab J 32B Lansen (populärt kallad Lansen Sport) började sin karriär hos Försökscentralen (FC) på Malmen i slutet av augusti 1959. Godkändes efter levererans den 7 september 1959 och en månad senare överfördes flygplanet till F 1 i Västerås, fick där nummer 58 påmålat på fenan (och lite mindre i nosen) - radioanropet var Adam 58. Hos F 1 kom 32558 att stanna ända fram till sensommaren 1967 då planet fick radioanrop David 58, ny hemvist med andra ord F 4 i Östersund. På frösöflottiljen kom 32558 att användas till (cirka) februari 1970. Flygplanet kasserades den 14 december 1973 och var då i gott sällskap av ett stort antal andra J 32B. Man kan säga att det var detta datum jaktlansen formellt avfördes som krigsflygplan.
Nedan ser vi samma flygplan, 32558, som Adam 58. Detta på en bild som tagits uppskattningsvis ett decenium tidigare - antagligen mer - jämfört med Stefans bild. Som ni ser är denna J 32B vid fototillfället "tämligen välhängd": två stycken Rb 24BSidewinder och två jaktraketkapslar m/57. Där kan vi kanske snacka avstjälpning, när det var dags för det...
http://lae.blogg.se/2011/january/skrote ... -1976.html
SKROT verkar vara i ropet! Som kommentar till ämnet bifogas bild på en J 32B liggandes på F 5 den 31 januari 1976. Skrotplatsen var rensad, (så när som på denna maskin, om jag inte minns fel) och skyltarna "Avstjälpning förbjuden" såg ju lite komiska ut i sammanhanget.
Bilden visar inte hela serienumret, men jag gissar 32558.
Jämför gärna hur det såg ut på samma plats cirka tre år tidigare - kolla inlägget Skroterian på Ljungbyhed 1973. I den mån det nu går...att jämföra menar jag...
Visst är det 32558, kan inte var något annat. Denna Saab J 32B Lansen (populärt kallad Lansen Sport) började sin karriär hos Försökscentralen (FC) på Malmen i slutet av augusti 1959. Godkändes efter levererans den 7 september 1959 och en månad senare överfördes flygplanet till F 1 i Västerås, fick där nummer 58 påmålat på fenan (och lite mindre i nosen) - radioanropet var Adam 58. Hos F 1 kom 32558 att stanna ända fram till sensommaren 1967 då planet fick radioanrop David 58, ny hemvist med andra ord F 4 i Östersund. På frösöflottiljen kom 32558 att användas till (cirka) februari 1970. Flygplanet kasserades den 14 december 1973 och var då i gott sällskap av ett stort antal andra J 32B. Man kan säga att det var detta datum jaktlansen formellt avfördes som krigsflygplan.
Nedan ser vi samma flygplan, 32558, som Adam 58. Detta på en bild som tagits uppskattningsvis ett decenium tidigare - antagligen mer - jämfört med Stefans bild. Som ni ser är denna J 32B vid fototillfället "tämligen välhängd": två stycken Rb 24BSidewinder och två jaktraketkapslar m/57. Där kan vi kanske snacka avstjälpning, när det var dags för det...
http://lae.blogg.se/2011/january/skrote ... -1976.html