Sida 1 av 1

32276 A 32A

Postat: 02 feb 2014, 12:02
av Leif Fredin
32276
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.276

Levererat till F 14 1958-05-27 (uppbörd)
Till CVA 1958-05-27 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-06-07

Klar 1958-06-12
Till F 14 1958-06-12
Märkning 14- S (1959-03-12)
Överlämnat till F 15 1961-04-27
Märkning 15-röd S
Märkning 15-44. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 6 1975-06-12
Märkning 6-45
Kasserat 1977-11-18. Drifttid total 1896,7 tim. Max gångtid uppnådd.

Re: 32276 A 32A

Postat: 19 apr 2018, 16:19
av Bengt Ekbladh
32276 A 32A
.....
Tillbud 1968-10-01 vid F 10
..
Händelseförlopp::
""Vid rotestart F10 1968-10-01 får 1:an 32135, F15-13 motorproblem (höjdroderproblem) och drar av gasen.
2:an 32276, F15-44 hann inte bromsa utan passerar 1:an och kör in i ryssjan.
1:an korde också av banan men passerarden utdragna ryssjan och fortsatte ner i Käglaån
där fpl. slogs sönder...(en del uppgifter säger brand ?)
32135:ans Besättning ff löjtnant C O Salsing, fnav J-O Gahlin oskadda
32276 återinsattes i tjänst"

Bilder finns i Lansen //Stridsberg sid 243
Kul om nån kan återge dessa!

PÅ Fb finns bild F6 Karlsborg 1/2 1977. A 32 nr 45 ställer sig på nosen efter motorstart av ff. Pettersson.
OBS fortfarande kan man svagt läsa S på nosen.

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B56A21E
Vidare sägs::Det är 32276, ni vet den 32A som flög med omålade vingar i 9 år.
(( Vingbyte efter tillbudet 1968-10-01 ? ))

Om vingarna sägs::
Vingarna reparerades och i samband med detta togs färgen bort.
Tanken var nog att flyga till nästa H-tillsyn då hel ommålning skulle göras. Dit kom man aldrig innan skrotning.