21286
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Levererat till F 7 1947-10-29
Godkänt 1947-11-03 (som B 21A-3)
Överlämnat till F 6 1948-05-08
Till CVM 1948-11-23 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-12-06.
Till CVM 1949-03-04 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV H 756:35 av den 17.12.48.
Från CVM 1949-06-10
Till CVA; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-06-21, klar 1952-02-09
Kasserat 1954-07-23. Gångtid total 679 tim. Motor typ DB 605 nr 2214, gångtid total 614 tim, efter SM 160tim.
21286 A 21A-3
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
21286 A 21A-3
Senast redigerad av Leif Fredin den 01 dec 2015, 21:03, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 21286 A 21A-3
Enligt mina uppgifter blev 21286 ombyggt till att likna en J 21R
och står i Flygvapenmuseum:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
och står i Flygvapenmuseum:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 21286 A 21A-3
Det stämmer att det är 21286 som finns på Flygvapenmuseum ombyggd till J 21R.
Efter kassation hamnade den på KTH som undervisningsobjekt.
Därefter såldes den till en privatperson som ska ha haft planer på att få den i flygande skick. Men det blev inget av det och efter ett par år bjöds den ut till försäljning i pressen.
Den kom sedan till Tekniska Museet 1963-05-04, där den förvarades utomhus.
Sedan hamnade den på Flygvapenmuseum, och eftersom man hade tre J 21A men ingen R i samlingarna, så valdes 21286 ut för att byggas om.
När konverteringen var klar placerades den i den permanenta utställningen på Flygvapenmuseum 1999.
/Lars Larsson
Efter kassation hamnade den på KTH som undervisningsobjekt.
Därefter såldes den till en privatperson som ska ha haft planer på att få den i flygande skick. Men det blev inget av det och efter ett par år bjöds den ut till försäljning i pressen.
Den kom sedan till Tekniska Museet 1963-05-04, där den förvarades utomhus.
Sedan hamnade den på Flygvapenmuseum, och eftersom man hade tre J 21A men ingen R i samlingarna, så valdes 21286 ut för att byggas om.
När konverteringen var klar placerades den i den permanenta utställningen på Flygvapenmuseum 1999.
/Lars Larsson