21286 A 21A-3

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

21286 A 21A-3

Inlägg av Leif Fredin »

21286
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 7 1947-10-29
Godkänt 1947-11-03 (som B 21A-3)
Överlämnat till F 6 1948-05-08
Till CVM 1948-11-23 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-12-06.
Till CVM 1949-03-04 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV H 756:35 av den 17.12.48.
Från CVM 1949-06-10
Till CVA; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-06-21, klar 1952-02-09
Kasserat 1954-07-23. Gångtid total 679 tim. Motor typ DB 605 nr 2214, gångtid total 614 tim, efter SM 160tim.
Senast redigerad av Leif Fredin den 01 dec 2015, 21:03, redigerad totalt 2 gånger.
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 21286 A 21A-3

Inlägg av Johnny Comstedt »

Enligt mina uppgifter blev 21286 ombyggt till att likna en J 21R
och står i Flygvapenmuseum:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704041184/
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 21286 A 21A-3

Inlägg av Lars Larsson »

Det stämmer att det är 21286 som finns på Flygvapenmuseum ombyggd till J 21R.

Efter kassation hamnade den på KTH som undervisningsobjekt.
Därefter såldes den till en privatperson som ska ha haft planer på att få den i flygande skick. Men det blev inget av det och efter ett par år bjöds den ut till försäljning i pressen.
Den kom sedan till Tekniska Museet 1963-05-04, där den förvarades utomhus.
Sedan hamnade den på Flygvapenmuseum, och eftersom man hade tre J 21A men ingen R i samlingarna, så valdes 21286 ut för att byggas om.
När konverteringen var klar placerades den i den permanenta utställningen på Flygvapenmuseum 1999.

/Lars Larsson
Skriv svar

Återgå till "Saab 21"