22209 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22209 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22209
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-15 med motor typ TWC3 nr 3282
Godkänt 1944-12-23
Märkning 13-9
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-08-07. Märkning 13-gul F.
Motor: TWC3 nr 3282
Ff aspirant Sven P R Harling oskadad
Orsak till haveri: Påflygning av wire och målkorv i samband med luftskjutning mot luftmål.
Skador flygplan: Vänster bakre sidoruta kass. Vänster vingpanel, vänster vingtank och vingbalksdiagonal skadade.
Skador motor: 1 st propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

F 13 flottiljverkstad 1945-08-08; haverireparation
Från flygverkstad 1945-09-03

Totalhaveri 1946-02-09
Motor: TWC3 nr 3282
Ff vicekorpral G Nilsson (GFSU:1) skadad

Kasserat 1946-04-17. Gångtid 170 tim. Antal flygningar 254 st. Med motor TWC3 nr 3282
Bengt Ekbladh

Re: 22209 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22209 J 22-1
...
Totalhaveri 1946-02-09
Motor: TWC3 nr 3282
Ff vicekorpral G Nilsson (GFSU:1) skadad
....
Totalhaveri 460209, F13 skjutplats, sjön Glan, Östergötland. Vid skjutning mot markmål har alla ff i GFSU:1-utbildningen haft svårigheter att bedöma flyghöjden, sedan målet passerats och fpl kommit ut över sjön Glans snötäckta yta, pga rådande väderläge (helmulet, molnhöjd 500-600 m med molnslöjor på något lägre höjd) och med ett praktiskt taget obrutet snötäcke i flygriktningen. I samband med upptagningen över målet har ff gjort en kraftig felbedömning av flyghöjden, och i tron att han befann sig på 200 m höjd, skjutit fram spaken och på nytt försökt göra omladdningsrörelse på vänster ksp. Härunder har ff ofrivilligt bankat fpl åt vänster och fört det in i en svag dykning mot isen och fpl har träffat den snötäckta isen med vänster vinge (som brutits loss), gjort två kraftiga islag mot isen och totalhavererat. Ff (vpl vk Nilsson) (GFSU:1) fick ansiktsskador och hjärnskakning. (SHK)
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=21/21_1.htm
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"