22135
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-06-22
Godkänt 1944-07-18
Haveri 1944-09-21. Märkning 16-9
Motor: TWC3 nr 3270
Orsak till haveri: Kollision på marken.
Skador flygplan: Höjdrodrets och stabilisatorns vänstra del skadade.
Beräknad reparationskostnad 684:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-05-05
Totalhaveri 1946-07-26 vid Hjärnarp. Fpl brunnit.
Motor: TWC3 nr 3270
Ff fänrik Rolf A Berghult omkom
Kasserat 1946-08-23. Gångtid 165 tim. Med motor TWC3 nr 3270
22135 J 22-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 22135 J 22-1
22135 J 22-1
....
Totalhaveri 1946-07-26 vid Hjärnarp. Fpl brunnit.
Motor: TWC3 nr 3270
Ff fänrik Rolf A Berghult omkom
....
In Memoriam säger::
Lt Rolf A Berghult (GFSU:2) omkom
Dykprov, fpl sönderbrutet vid provflygning
J 22A 22135 märkt F10-gN
Plats : Hjärnarp, 4 km NO F10
J 22 boken säger bla.
Under provflygning efter 160 tim. tillsyn har vid upptagning efter dykprov stabilisatorn lossnat
Därefter har fpl. helt sönderbrutits i luften och slutligen har delarna splittrats vid nedslaget i marken.
Vidare::
Totalhaveri 460726 Hjärnarp, 4 km NO F 10 Barkåkra. Under provflygning efter tillsyn har ff påbörjat dykprov från 3.000-3.500 m höjd, vilket ingår i provflygningen, och uppnått mycket hög hastighet. Vid upptagningen har stabilisatorn lossnat från fpl och ryckt med sig stjärtstyrverket. När stabilisatorn lossnade, har en tvär övergång till dykning skett, varvid ff fastbindningsremmar slitits sönder och han sannolikt kastats upp mot huven och kanske redan vid detta tillfälle ut ur fpl. Omedelbart därefter har stjärtpartiet lossnat 0,5 m framför stabilisatorinfästningen. Senare har även höger och vänster vinge lossnat. Ff (lt Rolf A Berghult) (GFSU:2) omkom. Orsaken till haveriet har inte kunnat fastställas med säkerhet. Spakkraftmätare var monterad för att fastställa de skevroderkrafter som erfordrades för att häva fpl rolltendens under dykning. (SHK)
Planet värderades till 300000:- och brann tydligen.
....
Totalhaveri 1946-07-26 vid Hjärnarp. Fpl brunnit.
Motor: TWC3 nr 3270
Ff fänrik Rolf A Berghult omkom
....
In Memoriam säger::
Lt Rolf A Berghult (GFSU:2) omkom
Dykprov, fpl sönderbrutet vid provflygning
J 22A 22135 märkt F10-gN
Plats : Hjärnarp, 4 km NO F10
J 22 boken säger bla.
Under provflygning efter 160 tim. tillsyn har vid upptagning efter dykprov stabilisatorn lossnat
Därefter har fpl. helt sönderbrutits i luften och slutligen har delarna splittrats vid nedslaget i marken.
Vidare::
Totalhaveri 460726 Hjärnarp, 4 km NO F 10 Barkåkra. Under provflygning efter tillsyn har ff påbörjat dykprov från 3.000-3.500 m höjd, vilket ingår i provflygningen, och uppnått mycket hög hastighet. Vid upptagningen har stabilisatorn lossnat från fpl och ryckt med sig stjärtstyrverket. När stabilisatorn lossnade, har en tvär övergång till dykning skett, varvid ff fastbindningsremmar slitits sönder och han sannolikt kastats upp mot huven och kanske redan vid detta tillfälle ut ur fpl. Omedelbart därefter har stjärtpartiet lossnat 0,5 m framför stabilisatorinfästningen. Senare har även höger och vänster vinge lossnat. Ff (lt Rolf A Berghult) (GFSU:2) omkom. Orsaken till haveriet har inte kunnat fastställas med säkerhet. Spakkraftmätare var monterad för att fastställa de skevroderkrafter som erfordrades för att häva fpl rolltendens under dykning. (SHK)
Planet värderades till 300000:- och brann tydligen.