5773, Sk 12

I tjänst 1936-1967
85 st i Flygvapnet.
Reg nr 611-670, 5771-5798

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

5773, Sk 12

Inlägg av Lars Larsson »

5773
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
Tillverkad av CKD, Prag, Tjeckoslovakien
c/n: 2816
Tillverkningsår: 1940

1940 Till F5 Kod F5-58
1940-03-24 Godkänd
? Till F16 kod F16-30
1953-01-19 Kasserad. Såld till Jönköpings Flygklubb.

Gångtid:

1953-03-12 Registrerad SE-BWX, Jönköpings Flygklubb.
1958-04-27 Luftvärdigheten utgick.
1958-12-19 KSAK
1965-02-22 Avregistrerad.
1965 Deponerad hos Arlandasamlingarna.
? Deponerad hos Ållebergs segelflygmuseum.
Status ?
Bengt Ekbladh

Re: 5773, Sk 12

Inlägg av Bengt Ekbladh »

5773....Sk 12

Har detta plan använts av F15 / Söderhamn frågas ?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 5773, Sk 12

Inlägg av Leif Fredin »

5773
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Flugzeugwerke CKD, Prag, Böhmen-Mähren
Tillverkningsnummer: 2816

Från Warnemünde till Ljungbyhed 1940-03-24.
Godkänt 1940-03-24
F 5 formation 1940-04-09. Motor typ Sh nr 28431.
Märkning 5-73

Haveri 1940-06-13. Reparerad.

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25.

Haveri 1941-02-27 vid Rättvik. Märkning 5-58
Motor typ Sh nr 28431
Flygförare kadett Hedberg oskadad
Orsak till haveri: Kollision (med Sk 12 nr 624) under start i förband till följd av minskning av luckorna mellan grp:na på grund av att divch:s fpl genom motorstopp stannat.
Skador flygplan: Vänster över- och undervingar samt skevningsroder skadade. Två vingstöttor kassabla.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Verkstad 1941-02-27. Haverireparation.
F 5 formation 1941-03-05.
F 5 verkstad 1941-05-12 för liten översyn. Motor typ Sh nr 26318 inmonterad
F 5 formation 1941-06-16

Haveri 1941-09-24. Märkning 5-58
Motor typ Sh nr 26318
Flygförare sergeant Hjelm oskadad
Orsak till haveri: För låg fart samt för sent ingripande av läraren.
Skador flygplan: Höger undervinges bakbalk och klädsel samt stjärtparti skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr

Utbyte av vänster undervinge, höger höjdroderhalva samt sidoroder.

Haveri 1941-10-01. Märkning 5-58
Motor typ Sh nr 26317
Flygförare sergeant Johansson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden hos ett hinder.
Skador flygplan: Höger undervinge bruten.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr

Utbyte av höger undervinge.

Haveri 1942-10-16 vid F 5 Ljungbyhed. Märkning 5-58
Total gångtid: 793.15 tim.
Motor typ Sh nr 28033
Total gångtid: 810.40 tim
Flygförare aspirant 62 Erik Dahlström oskadad
Orsak till haveri: Kollision med Sk 12 nr 5782 vid körning på marken
Skador flygplan: Vänster övervinge skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 400:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flygläraren att fpl kolliderat under körning på marken.

Asp 62 Dahlström anförde i huvudsak följande:
Han hade den 16/10 1942 enligt dagsprogram för flygning gruppflygning som trea i fpl typ Sk 12 nr 58. Grp gick helt i Ek med asp 80 Persson som grpch och flygpasset genomfördes utan anmärkning. Efter landning, som gjordes enskilt, avsåg grpch att parkera grp på 2.parkeringslinjen, trots att dagsprogrammet angav 1. parkeringslinjen. Han körde sist i kolonnen som trea. Mellan 2. och 3. parkeringslinjerna, som konvergerade något, använde han mek i vänster vinge, eftersom det var rätt hård vind ifrån höger. Under körningen mellan parkeringslinjerna höll han sig mitt emellan dessa och måste göra upprepade korrektioner med hjälp av vänster broms och mek för att hålla rak kurs. Härunder påstår han sig även ha haft sin uppmärksamhet riktad mot fpl på 3. parkeringslinjen där fpl 67 stod ytterst och bedömt utrymmet mellan parkeringslinjerna tillräckligt för att tillåta passage. Plötsligt släppte mek vingen och började vifta med armarna för att fästa hans uppmärksamhet på något hinder. D. hann dock ej stoppa fpl, som fortsatte framåt på samma kurs, med påföljd att vänster övervinge kom i kontakt med den igång varande propellern på fpl 67. Vidd kollisionen stannade motorn på fpl 67, varefter D. fortsatte körningen och parkerade. Största anledningen till att han ansett utrymmet tillräckligt var att mek fortsatt i vingen ända till i närheten av det påkörda fpl, trots att han antagligen haft kurs mot dess propellerfält samt att de framförvarande två fpl obehindrat kunnat passera.

Uppläst och vidkänt:
Erik Dahlström
Aspirant.

Sergeant Blomqvist anförde i huvudsak följande:
Han hade efter ett pass landning med motor med asp 98 Lidén parkerat på 2. parkeringslinjen och var vid tidpunkten för kollisionen sysselsatt med kritik vid sitt fpl. Vid ljudet av kollisionen såg han åt det hållet och uppfattade att fpl 58 skadat vänster övervinge och att propellern på fpl 67 stod stilla. Fpl 58 fortsatte sedan sin körning och parkerade, Dessutom framhöll B. att 2. parkeringslinjen böjde av bakåt med minskat utrymme mellan parkeringslinjerna som följd. För att rätta till detta fel hade han själv parkerat ett par meter framför sidoflygplanen till höger.

Uppläst och vidkänt:
Allan Blomqvist
Sergeant.

Vpl 3133 Johansson anförde i huvudsak följande:
Han var den 26/10 kommenderad som mekaniker på fpl 58. På grund av hård vind var mekanikerstyrkan den dagen beordrad att möta fpl vid främre landningspricken. Vid 2. passets slut mötte han fpl 58 och gick sedan vid vänster vinge, Vinden gjorde körningen besvärlig och mellan 2. och 3. parkeringslinjerna såg han hela tiden på föraren för att snabbt uppfatta dennes tecken. Plötsligt varseblev han att fpl med propellern omedelbart framför fpl 58 så nära, att han ej hann ge tecken åt föraren att stanna. Han trodde dock själv att han instinktivt gjort någon rörelse med armarna, omedelbart innan kollisionen inträffade. F.ö. hade han efter kollisionen lagt märke till att parkeringslinjerna konvergerade något.

Uppläst och vidkänt:
Erik Johansson
Vpl
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Såväl ff, asp 62 Dahlström, som 1. mek vpl 3133 Johansson borde ha observerat hindret. Ärendet synes böra hänskjutas till krigsrätt.

Ljungbyhed den 2/11 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare

Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Hänskjutes till handläggning vid krigsrätt.

Ljungbyhed den 13/11 1942
Åge Lundström

F 5 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte
Påbörjad 1944-10-28
Klar 1945-01-11
Överlämnat till F 16 1945-03-12 jämlikt fo B 25/45. Motor typ Sh 14A nr 28034
Märkning 20-30
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 15 1945-07-18 jämlikt fo B 76/45. Motor typ Sh 14A nr 28034

Nödlandning 1945-10-04 vid Hamrånge, 42 km söder Söderhamn.
Motor typ Sh nr 28034
Besättningen, flygförare flygingenjör S. Åkerlind, fs furir Simonsson oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Överlämnat till F 3 1945-12-15. Motor typ Sh nr 28034
Överlämnat till KSAK utan kostnad enligt FF skr MV M568:5 daterad 1952-11-15
Överlämnat till Jönköpings Fk 1953-01-19

Registrerades SE-BWX 1953-03-12
Skriv svar

Återgå till "Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz"