663
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
Tillverkad av CVV, Västerås
c/n: 45
Tillverkningsår: 1940
1940 Till F5 Kod F5-72
1940-12-03 Godkänd
? Till F20 kod F20-64
1953-04 Kasserad.Såld till Nyköpings flygklubb.
Gångtid:
1953-06-03 Registrerad SE-BWH, Nyköpings Flygklubb.
1956-12 Eskilstuna Flygklubb.
1958-08-21 Avregistrerad.
? Registrerad D-EGAM.
1976-09 Registrerad D-ENAY.
1984 Avregistrerad.
? Deponerad på Deutsches Museum,München.
2009 Registrerad D-ENAY.
663, Sk 12
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 663, Sk 12
663
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Centrala flygverkstaden, Västerås
Tillverkningsnummer: 45
F 5 formation 1940-12-09. Motor typ Sh nr 28302.
Godkänt 1940-12-13
Märkning 5-66
F 5 förråd 1940-12-16.
F 5 formation 1941-05-09.
Flögs ej 1941-06-01 – 1941-07-20.
1942-10-19 Kollision med elektrisk ledning. Märkning 5-66
Total gångtid: 350.35 tim
Motor typ Sh14A nr 28302
Total gångtid: 352.25 tim
Flygförare aspirant Sven Ödman oskadad
Skador fpl: Framkanten och en del av vingbalken på höger undervinge genomsågad. Skevningsrodren skadade.
Skador motor. Inga
Annan materiel: Två elektiska ledningstrådar avklippta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 50:- kr
Annan materiel 40:- kr
Summa 90:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från lantbrukare Erik Bengtsson att ett fpl under fm 19/10 flugit av en telefonledning vid Norregård 2 km sv Åstorp.
Asp 194 Ödman anförde i huvudsak följande:
Enligt dagsprogrammet skulle han 19/10 kl 0950-1045 utföra orienteringsflygning med route Örkelljunga – Brönnestad – Ljungbyhed. Flyghöjd lägst 150 m. Han startade på rätt tid och följde routen till Örkelljunga, svängde mot Brönnestad men vände vid Matteröd på grund av tidsbrist och flög mot Ljungbyhed. Vid framkomsten dit märkte han, att han på grund av fel på sin klocka fortfarande hade gott om tid. Gick i trafikvarvet bort mot Bonarp men gick där ur trafiken och bort mot Ausås. Där flög han två varv över en gård, som äges av en släkting till honom. När han därefter tittade på klockan råkade han tappa sin karta. Gick då ned på ungefär 25 m höjd för att försöka finna kartan. Fick syn på denna och försökte få en del arbetare att också uppmärksamma kartan. Härvid gick han ner något lägre men var hela tiden minst 5 meter över telefonledningarna. Han hade ej iakttagit någon kraftledning. Ej heller hade han känt något ryck i flygplanet, som kunde tyda på att han flugit på en ledning. Flög sedan hem och landade och kom härvid 4 min för sent på grund av upp-vinkning. Vid anmälan för läraren, fanj Sjunnesson, anmälde han ingenting om sin flygning.
Uppläst och vidkänt:
Sven Ödman
Aspirant.
Lantbrukare Erik Bengtsson anförde i huvudsak följande:
Han hade varit sysselsatt med arbete utomhus, då han fick se ett flygplan svänga på låg höjd, c:a 25 m. Det föreföll honom som om föraren letade efter något på marken. Han hörde sedan av sina barn att ett papper fallit ur fpl. Efter ett par varvs svängande gick fpl ned på ytterligare något lägre höjd och rev därvid ner en belysningsledning. Kunde ej med bestämdhet säga att fpl gått under någon ledning. På B:s begäran lagades ledningen under dagens lopp av elverket i Åstorp.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med elektrisk ledning. Med hänsyn till att ff, offasp 194 Ödman avsiktligt avvikit från anbefalld route och därefter flugit på för låg höjd bör målet hänskjutas till krigsrätt.
Ljungbyhed den 21/10 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Hans Rehnvall
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till handläggning vid krigsrätt.
Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Nödlandning 1943-11-23. Märkning 5-66
Motor typ Sh nr 25927
Flygförare furir Lönnqvist oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: -
Skador flygplan: -
Skador motor: -
Överlämnat till F 11 1944-11-10 jämlikt fo B 149. Motor typ Sh14A nr 25927
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till KSAK utan kostnad enl MV M568:5 daterad 1952-11-15
Registrerades SE-BWH 1953-06-03
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Centrala flygverkstaden, Västerås
Tillverkningsnummer: 45
F 5 formation 1940-12-09. Motor typ Sh nr 28302.
Godkänt 1940-12-13
Märkning 5-66
F 5 förråd 1940-12-16.
F 5 formation 1941-05-09.
Flögs ej 1941-06-01 – 1941-07-20.
1942-10-19 Kollision med elektrisk ledning. Märkning 5-66
Total gångtid: 350.35 tim
Motor typ Sh14A nr 28302
Total gångtid: 352.25 tim
Flygförare aspirant Sven Ödman oskadad
Skador fpl: Framkanten och en del av vingbalken på höger undervinge genomsågad. Skevningsrodren skadade.
Skador motor. Inga
Annan materiel: Två elektiska ledningstrådar avklippta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 50:- kr
Annan materiel 40:- kr
Summa 90:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från lantbrukare Erik Bengtsson att ett fpl under fm 19/10 flugit av en telefonledning vid Norregård 2 km sv Åstorp.
Asp 194 Ödman anförde i huvudsak följande:
Enligt dagsprogrammet skulle han 19/10 kl 0950-1045 utföra orienteringsflygning med route Örkelljunga – Brönnestad – Ljungbyhed. Flyghöjd lägst 150 m. Han startade på rätt tid och följde routen till Örkelljunga, svängde mot Brönnestad men vände vid Matteröd på grund av tidsbrist och flög mot Ljungbyhed. Vid framkomsten dit märkte han, att han på grund av fel på sin klocka fortfarande hade gott om tid. Gick i trafikvarvet bort mot Bonarp men gick där ur trafiken och bort mot Ausås. Där flög han två varv över en gård, som äges av en släkting till honom. När han därefter tittade på klockan råkade han tappa sin karta. Gick då ned på ungefär 25 m höjd för att försöka finna kartan. Fick syn på denna och försökte få en del arbetare att också uppmärksamma kartan. Härvid gick han ner något lägre men var hela tiden minst 5 meter över telefonledningarna. Han hade ej iakttagit någon kraftledning. Ej heller hade han känt något ryck i flygplanet, som kunde tyda på att han flugit på en ledning. Flög sedan hem och landade och kom härvid 4 min för sent på grund av upp-vinkning. Vid anmälan för läraren, fanj Sjunnesson, anmälde han ingenting om sin flygning.
Uppläst och vidkänt:
Sven Ödman
Aspirant.
Lantbrukare Erik Bengtsson anförde i huvudsak följande:
Han hade varit sysselsatt med arbete utomhus, då han fick se ett flygplan svänga på låg höjd, c:a 25 m. Det föreföll honom som om föraren letade efter något på marken. Han hörde sedan av sina barn att ett papper fallit ur fpl. Efter ett par varvs svängande gick fpl ned på ytterligare något lägre höjd och rev därvid ner en belysningsledning. Kunde ej med bestämdhet säga att fpl gått under någon ledning. På B:s begäran lagades ledningen under dagens lopp av elverket i Åstorp.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med elektrisk ledning. Med hänsyn till att ff, offasp 194 Ödman avsiktligt avvikit från anbefalld route och därefter flugit på för låg höjd bör målet hänskjutas till krigsrätt.
Ljungbyhed den 21/10 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Hans Rehnvall
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till handläggning vid krigsrätt.
Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Nödlandning 1943-11-23. Märkning 5-66
Motor typ Sh nr 25927
Flygförare furir Lönnqvist oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: -
Skador flygplan: -
Skador motor: -
Överlämnat till F 11 1944-11-10 jämlikt fo B 149. Motor typ Sh14A nr 25927
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till KSAK utan kostnad enl MV M568:5 daterad 1952-11-15
Registrerades SE-BWH 1953-06-03