16028, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

16028, Sk 16A

Inlägg av Lars Larsson »

16028
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-725

Ex: 42-12478(USAAF),FE991(RAF)

1947-05-30 Till F5 Kod F5-28
1947-06-07 Godkänd
1956-12-20 Till F14 kod F14-28
? kod F14-92
1971-05-04 Kasserad
? Till Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp.
2000 Deponerad hos Västgöta Veteranflygförening för att renoveras till flygande skick.
? Registrering SE-FVX reserverad.
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: 16028, Sk 16A

Inlägg av Daniel S »

16028 hängandes i taket hos Svedinos någon gång i början på 90-talet
16028_600.jpg
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: 16028, Sk 16A

Inlägg av Henrik Bergman »

16028 är sedan 2014-11-08 luftvärdig.
Registreringen blev SE-FUB.

https://omflygplan.wordpress.com/2014/1 ... pa-marken/



/Henrik Bergman, Vargön
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 16028, Sk 16A

Inlägg av Leif Fredin »

16028
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-725

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12478)

Ex RAF Harvard IIB FE991

Till CVA. Gångtid 1098 tim. Motor typ Wp nr 22165. Gångtid 642 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-04-28
Klar 1947-05-30.
Levererat till F 5 1947-05-30. Motor typ Wp nr 22165.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-28
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-11-07
Klar 1948-05-07.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-11-25
Klar 1950-01-09.
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-05-16
Klar 1952-08-21.
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-09-27
Klar 1954-11-19.

Haveri 1955-02-25. Kollision vid inkörning till hangar med Sk 16A nr 16025. Höger vinge skadad.

Överlämnat till F 14 1956-06-13 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 14 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Märkning 14-92 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-01-29
Klar 1962-02-27.
Kasserat 1971-05-04 med motor typ Wp nr 21034. Flygplanet är i komplett skick försålt för museiändamål till Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp. Ref FMV skrivelse F:INK 24-11307 1971-02-03. Överlämning av fpl till köparen sker genom F 14 försorg efter det att meddelande erhållits från FMV att fastställd likvid har inbetalats
Skriv svar

Återgå till "Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16"