16127
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-247
Tillverkningsår:
Ex: 42-710(USAAF),FE513(RAF)
1948-09-03 Till F18 Kod F18-27
1948-09-20 Godkänd
? kod F18-127
1955-10-07 Till F21 kod F21-4
1956-12-20 Till F4 kod F4-127
? kod F4-76
1966-06-05 Haveri vid Norderåsen,Häggenäs.Markkollision vid flyguppvisning.Ff Fältflygare Rolf Persson och fnav Lars Sjunnesson omkom.
1966-08-19 Kasserad, totalhaveri.
1968-04-26 Kasserad, full gångtid.
16127, Sk 16A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 16127, Sk 16A
16127
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-247
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-710
Ex RAF Harvard IIB FE513
Till CVA. Gångtid 1942.45 tim. Motor typ Wp nr 9343. Gångtid 23 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 17057 inmonterad
Klar 1948-09-01
Levererat till F 18 1948-09-04. Motor typ Wp nr 17057
Märkning 18-27
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-08-04
Klar 1952-04-18
Haveri 1952-03-08. Motorkåpa skadad av propellerblad under dykning
Överlämnat till F 5 1954-01-04
Överlämnat till F 21 1955-10-07
Märkning 21-4
Överlämnat till F 4 1957-02-14 jämlikt FF skr UH M58-16:21 daterad 1956-12-20.
Märkning 4-127
F 4 verkstad för reparation.
Påbörjad 1957-12-11
Klar 1958-01-16
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1958-04-19
Klar 1958-05-19
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1962-06-08
Klar 1962-09-21
Märkning 4-76 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-10-27
Klar 1965-12-29
Totalhaveri 1966-06-05 5 km nordost Norderåsens järnvägsstation.
Besättningen, fältflygare 1.grad Rolf G. Persson (FFSU), flygnavigatör 1. grad Lars O. Sjunnesson omkom.
Kasserat 1966-08-19 med motor typ Wp nr 17823
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-247
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-710
Ex RAF Harvard IIB FE513
Till CVA. Gångtid 1942.45 tim. Motor typ Wp nr 9343. Gångtid 23 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-06. Motor typ Wp nr 17057 inmonterad
Klar 1948-09-01
Levererat till F 18 1948-09-04. Motor typ Wp nr 17057
Märkning 18-27
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-08-04
Klar 1952-04-18
Haveri 1952-03-08. Motorkåpa skadad av propellerblad under dykning
Överlämnat till F 5 1954-01-04
Överlämnat till F 21 1955-10-07
Märkning 21-4
Överlämnat till F 4 1957-02-14 jämlikt FF skr UH M58-16:21 daterad 1956-12-20.
Märkning 4-127
F 4 verkstad för reparation.
Påbörjad 1957-12-11
Klar 1958-01-16
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1958-04-19
Klar 1958-05-19
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1962-06-08
Klar 1962-09-21
Märkning 4-76 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-10-27
Klar 1965-12-29
Totalhaveri 1966-06-05 5 km nordost Norderåsens järnvägsstation.
Besättningen, fältflygare 1.grad Rolf G. Persson (FFSU), flygnavigatör 1. grad Lars O. Sjunnesson omkom.
Kasserat 1966-08-19 med motor typ Wp nr 17823
Re: 16127, Sk 16A
16127, Sk 16A
…
""Totalhaveri 1966-06-05 5 km nordost Norderåsens järnvägsstation.
Besättningen, fältflygare 1.grad Rolf G. Persson (FFSU), flygnavigatör 1. grad Lars O. Sjunnesson omkom. ""
Bild
Flygkrasch i Norderåsen. 5 juni 1966.Markkollision vid flyguppvisning
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48
…
""Totalhaveri 1966-06-05 5 km nordost Norderåsens järnvägsstation.
Besättningen, fältflygare 1.grad Rolf G. Persson (FFSU), flygnavigatör 1. grad Lars O. Sjunnesson omkom. ""
Bild
Flygkrasch i Norderåsen. 5 juni 1966.Markkollision vid flyguppvisning
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D48