101, 201 Sk 4 / Sk 4B

Antal i Flygvapnet: 8 st
reg nr 201 - 208.
Tillverkad av Heinkel resp Svenska Aero
3 olika motortyper;
Mercedesmotor på 180 hk, Sk 4
Junkers Jumo L5-motor: Sk 4A
AS Puma-motor på 240 hk: Sk 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

101, 201 Sk 4 / Sk 4B

Inlägg av Lars Larsson »

101 / 201
Sk 4 / Sk 4B
Typ: Heinkel HD 24
Tillverkad av Heinkel Flugzeugwerke, Warnemünde
c/n: 253
Tillverkningsår: 1926

1926 Till F2 Kod 101, 201, 2501, 2-09
1926-11-17 Godkänd
1927-01 Fvnummer ändrat från 101 till 201.
1937-02-02 Kasserad pga förslitning.

Gångtid: 845,55
Bengt Ekbladh

Re: 101, 201 Sk 4 / Sk 4B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

101, 201 Sk 4 / Sk 4B
...
https://digitaltmuseum.se/021015769049/ ... ia?slide=0
text
Heinkel HD 24 med reg nr 201 var den första av åtta maskiner av denna typ Flygvapnet tillfördes under åren 1927-1928. Den var tillsammans med 202 tillverkad av Heinkel i Warnemünde, medan maskinerna 203-208 byggdes i Sverige av Heinkels dotterbolag Svenska Aero AB. Spännvidd 14,20 m, längd 9,69 m (med flottörer). Flygplan 201 hade ursprungligen en 180 hkr Mercedes-motor, men då denna ersattes med en 240 hkr Armstrong Siddely Puma ändrades Flygvapnets beteckning Sk 4 till Sk 4B. Flygplanet var under hela sin tjänstetid stationerat på F 2 i Hägernäs; av baksidesanteckning på Fo220024 är dock bilden tagen på Märsgarn i Stockholms södra skärgård. Maskinen avskrevs tillsammans med de flesta planen av denna typ i februari 1937. Flygplan nr 202 användes dock ända till september 1939. Denna bild är gjord från samma neg som Fo22024 men snävare beskuren.
Skriv svar

Återgå till "Sk 4, Heinkel HD 24"