J 6 nr 5208, 3208, 1208
Postat: 23 apr 2014, 12:24
Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer: 76
Numrerat 5208
Provflygning 1931-04-25 med motor typ BJ VIIF nr 7826
Levererat till F 5 1931-05-06.
Godkänt 1931-05-06
Verkstad 1931-05-20. Motorn har varit nedmonterad och översedd
Formation 1931-05-26
Verkstad 1931-07-24. Motorn har försetts med oljekylare samt galler i luftintaget på förgasaren
Formation 1931-07-24
Nödlandning 1931-07-27. Flygplanet oskadat. ´
Verkstad 1931-07-27. Motorn urmonterad 1932-08-19 och översänd till CFM.
Flygplanet nedmonterat 1931-10-20
Till CFM 1931-10-20. Motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad.
Överlämnat till F 3 1932-08-22
Numrerat 3208
Förråd 1932-09-15
Provskjutning med kulsprutorna 1932-09-19 å F 3 skjutbana
CFM 1932-09-20. Viss översyn efter provskjutning
Förråd 1932-10-01
Överlämnat till F 1 1932-11-11
Numrerat 1208
Verkstad 1933-02-14
Formation 1933-04-01
Verkstad 1933-06-15. Reparation
Formation 1933-06-28
Till CVM 1933-08-24
Formation 1933-08-29
Förråd 1933-10-01
Till CVM 1933-11-16 för översyn, motorbyte. M motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad
Till F 1 1934-05-11
Totalhaveri 1934-09-01 vid Torslanda
Motor: BJ VIIF nr 7822
Ff löjtnant J Gunnar Efvergren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hus vid landning i division.
Skador flygplan: Vingstället fullständigt sönderslaget. Balkar avslagna etc. Flygkropp: Motorfundament intryckt. De undre longerongerna intryckta och knäckta på ett flertal ställen från framändan ända till bakre delen av flygkroppen. Ett flertal spant deformerade och skadade. Landningsstället: Lossbrutet och krossat. Propellern: Båda bladen avslagna.
Skador motor: Cyl 5 och 6 skadade. Motoraxeln möjligen krökt.
Beräknad reparationskostnad för motorn c:a 6.000:- kr
Fpl kolliderade vid inflygning för landning i division med taket på ett hus.
Löjtnant Efvergren har vid landningen i divisionsförband felbedömt höjden vid passerandet av den öster om landsvägen liggande husraden. Denna felbedömning synes delvis hava sin förklaring i den snävt tillmätta höjd på vilken husen med hänsyn till landningens ansättning måste passeras samt det förhållande, att Efvergren vid landningen haft uppmärksamheten riktad på sin gruppchef, vilket vid landning i förband är nödvändigt.
Kasserat 1934-09-25
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer: 76
Numrerat 5208
Provflygning 1931-04-25 med motor typ BJ VIIF nr 7826
Levererat till F 5 1931-05-06.
Godkänt 1931-05-06
Verkstad 1931-05-20. Motorn har varit nedmonterad och översedd
Formation 1931-05-26
Verkstad 1931-07-24. Motorn har försetts med oljekylare samt galler i luftintaget på förgasaren
Formation 1931-07-24
Nödlandning 1931-07-27. Flygplanet oskadat. ´
Verkstad 1931-07-27. Motorn urmonterad 1932-08-19 och översänd till CFM.
Flygplanet nedmonterat 1931-10-20
Till CFM 1931-10-20. Motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad.
Överlämnat till F 3 1932-08-22
Numrerat 3208
Förråd 1932-09-15
Provskjutning med kulsprutorna 1932-09-19 å F 3 skjutbana
CFM 1932-09-20. Viss översyn efter provskjutning
Förråd 1932-10-01
Överlämnat till F 1 1932-11-11
Numrerat 1208
Verkstad 1933-02-14
Formation 1933-04-01
Verkstad 1933-06-15. Reparation
Formation 1933-06-28
Till CVM 1933-08-24
Formation 1933-08-29
Förråd 1933-10-01
Till CVM 1933-11-16 för översyn, motorbyte. M motor typ BJ VIIF nr 7822 inmonterad
Till F 1 1934-05-11
Totalhaveri 1934-09-01 vid Torslanda
Motor: BJ VIIF nr 7822
Ff löjtnant J Gunnar Efvergren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hus vid landning i division.
Skador flygplan: Vingstället fullständigt sönderslaget. Balkar avslagna etc. Flygkropp: Motorfundament intryckt. De undre longerongerna intryckta och knäckta på ett flertal ställen från framändan ända till bakre delen av flygkroppen. Ett flertal spant deformerade och skadade. Landningsstället: Lossbrutet och krossat. Propellern: Båda bladen avslagna.
Skador motor: Cyl 5 och 6 skadade. Motoraxeln möjligen krökt.
Beräknad reparationskostnad för motorn c:a 6.000:- kr
Fpl kolliderade vid inflygning för landning i division med taket på ett hus.
Löjtnant Efvergren har vid landningen i divisionsförband felbedömt höjden vid passerandet av den öster om landsvägen liggande husraden. Denna felbedömning synes delvis hava sin förklaring i den snävt tillmätta höjd på vilken husen med hänsyn till landningens ansättning måste passeras samt det förhållande, att Efvergren vid landningen haft uppmärksamheten riktad på sin gruppchef, vilket vid landning i förband är nödvändigt.
Kasserat 1934-09-25