Hangarerna och uppdragningsrampen på Stumholmen

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Hangarerna och uppdragningsrampen på Stumholmen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hangarerna och uppdragningsrampen på Stumholmen
Den första hangaren på Stumholmen byggdes 1915-16 och rymde fem sjöflygplan, eller som de då kallades, "flygbåtar"
Hangaren sträckte sig från Kungshalls fästning rakt norrut över vattenytan, som i dag täcks av utfyllnader med skjutbanorna, men som då bara bröts av två småkobbar på vilka hangaren vilade.

1920-talet var en expansiv period för det svenska militärflyget och det avspeglas på Stumholmen med byggandet av de två nu kvarvarande hangarerna. Den första byggdes 1923-24 och två år senare sammanbyggdes den andra med den befintliga. Hangar nr 3 öppnade sig mot nordväst, vilket antyder att den stora dubbelhangaren som uppfördes tre år senare, 1929, redan var planerad.
Dubbelhangaren byggdes i vinkel mot den tidigare med stora skjutportar mot norr och uppdragningsrampen vid stranden. Dessa hangarer är de enda som finns kvar i landet från marinflygets barndom.

Hangarerna övergavs 1949 sedan marinkåren avvecklades och har sedan dess fungerat som lager. Som sådant har det bevarats med endast smärre förändringar.
kolla...
https://www.lansstyrelsen.se/blekinge/b ... ampen.html

Återgå till "Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida"