712 B 4A
Postat: 23 jul 2014, 13:43
712
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 220
Godkänt 1937-06-11
Till F 1 1937-06-15 (förråd) med motor typ My VII nr 109
Märkning 4-62 enl Mi 3388:4 daterad 1936-12-10
Formation1937-08-01
Förråd 1937-10-15
Överlämnat till F 4 1937-12-20
Ankom till F 4 1937-12-21
Til CVM 1938-03-19. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 115 inmonterad.
I tjänst 1938-05-17
Märkning 4-12
Haveri 1938-06-29
Motor: My VII nr 115
Ff kadett Ljung oskadad
Orsak till haveri: Kollision med grantopp.
Skador flygplan: Balkar i höger undervinge skadade. Höger avgasrör tillplattat. Höger landningsställsben knäckt. Ledningar till pitotrör tillplattade. Profilstag i landningsstället krökt. Townendring bucklad. Smärre tygskador.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Verkstad 1938-06-29. Reparation
I tjänst 1938-07-19.
Till CVM 1939-08-18. Motorbyte och liten översyn. Motor typ My VII nr 103 inmonterad
Formation 1939-10-02.
Haveri 1940-06-04 vid F 4
Total gångtid: 492.40 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 380 tim.
Orsak till haveri: Fpl nr 729 påkörde efter landning på marken stillastående fpl nr 712.
Skador flygplan: Vänster övervinge med främre bärstag samt propellern kassabla. Vänster stötdämpare skadad.
Skador motor: Propelleraxeln måste eventuellt indikeras.
Beräknad reparationskostnad 4.550:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan av fänrik Jufors angående kollision under körning på marken.
Fänrik C S S Jufors
med anmälan om kollision
vid körning på marken.
Till Chefen för Kungl. Jämtlands flygflottilj.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag vid körning på marken med fpl 4-29 kolliderat med fpl 4-12.
Östersund den 4/6 1940.
S Junfors
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att kollisionen berott på bristande uppmärksamhet hös föraren på fpl 4-29,
att fpl 4-12 stått ensamt ute på fältet, 125 meter från plattan har försvårat dess upptäckt.
Östersund den 5/6 1940. Ingvar Berg
Förhörsledare
N. Werner
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Kollisionen har inträffat på grund av bristande uppmärksamhet av föraren på fpl 4-29.
Målet hänskjutes till krigsrätt..
Östersund den 6/6 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Haveri 1940-09-04 vid Trollhättan. Märkning 4-2.
Total gångtid: 583 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 471 tim
Besättningen ff löjtnant B Paulsen, fs aspirant Stig Sjögren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hängande wire från flygplansspärr.
Skador flygplan: Höger övervinge: Frambalk, bakkant, skevningsroder och slot skadade. Höger undervinge: kassabel.
Beräknad reparationskostad 5.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision med flygplansspärr efter störtanfall.
Vid återsamling efter anfall mot Trollhättans flygplats kolliderade fpl med en fplspärr Göta älv söder Trollhättans kraftverk. En 35 m lodrät lina snodde ett varv om högra vingstället och släpade med fpl. Fpl lydde roder och ff flög tillbaka till Trollhättans flygplats och landade.
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av att föraren under undanmanöver för lv i samband med återsamling av sin grp felorienterat sig beträffande flygplansspärrens läge.
Föraren anses icke hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.
Östersund den 10/10 1940
E. Tornberg
Flottiljchef
/K.-E. Nordbäck
Verkstad 1940-09-04. Haverireparation.
Formation 1940-09-12.
Överlämnat till F 6 (förråd) 1940-10-16
Formation 1940-11-01 (?)
Verkstad 1941-01-13 för liten översyn. Motor typ MyVII nr 137 inmonterad
Formation 1941-03-11
Nödlandning 1941-03-18. Märkning 6-20
Motor: My VII nr 137
ff vpl Smitt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. FF kupérade motorn i luften.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Oljekylare m m skadade.
Skador motor: Propeller kass. Propellerväxel skall undergå översyn.
Beräknad reparationskostnad 3.750:- kr
Verkstad 1941-03-18 för haverireparation
Formation 1941-04-18
Överlämnad till F 1 1941-06-10
Verkstad 1941-06-10. Inmontering av sporrhjul
Formation 1941-06-19
Nödlandning 1941-08-07, märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff: fanjunkare Werngren, mek: vpl korpral Fredriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Landningsstället bortslitet, kroppen deformerad, höger undervinge skadad. Propellern kass.
Skador motor: Bakre locket förstört.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr
Verkstad 1941-08-08; haverireparation
Formation1941-12-18
Nödlandning 1942-01-05 vid Pilgrimstad. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff furir Karl-Emil Nordwall, fs kadett Granthe Liljedahl oskadad.
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Haveri 1944-05-07 vid Blekhem. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 135
Besättningen ff furir Löfström, mek furir Petré oskadad
Orsak till haveri: Orsaken till haveriet är materielfel, vars art ej kunnat fastställas.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Foto via Lars Erik Lundin
Kasserat 1944-12-23. Gångtid total 1146 tim, efter SF 422 tim, efter LF 121 tim. Antal flygningar 1566 st.
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 220
Godkänt 1937-06-11
Till F 1 1937-06-15 (förråd) med motor typ My VII nr 109
Märkning 4-62 enl Mi 3388:4 daterad 1936-12-10
Formation1937-08-01
Förråd 1937-10-15
Överlämnat till F 4 1937-12-20
Ankom till F 4 1937-12-21
Til CVM 1938-03-19. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 115 inmonterad.
I tjänst 1938-05-17
Märkning 4-12
Haveri 1938-06-29
Motor: My VII nr 115
Ff kadett Ljung oskadad
Orsak till haveri: Kollision med grantopp.
Skador flygplan: Balkar i höger undervinge skadade. Höger avgasrör tillplattat. Höger landningsställsben knäckt. Ledningar till pitotrör tillplattade. Profilstag i landningsstället krökt. Townendring bucklad. Smärre tygskador.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Verkstad 1938-06-29. Reparation
I tjänst 1938-07-19.
Till CVM 1939-08-18. Motorbyte och liten översyn. Motor typ My VII nr 103 inmonterad
Formation 1939-10-02.
Haveri 1940-06-04 vid F 4
Total gångtid: 492.40 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 380 tim.
Orsak till haveri: Fpl nr 729 påkörde efter landning på marken stillastående fpl nr 712.
Skador flygplan: Vänster övervinge med främre bärstag samt propellern kassabla. Vänster stötdämpare skadad.
Skador motor: Propelleraxeln måste eventuellt indikeras.
Beräknad reparationskostnad 4.550:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan av fänrik Jufors angående kollision under körning på marken.
Fänrik C S S Jufors
med anmälan om kollision
vid körning på marken.
Till Chefen för Kungl. Jämtlands flygflottilj.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag vid körning på marken med fpl 4-29 kolliderat med fpl 4-12.
Östersund den 4/6 1940.
S Junfors
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att kollisionen berott på bristande uppmärksamhet hös föraren på fpl 4-29,
att fpl 4-12 stått ensamt ute på fältet, 125 meter från plattan har försvårat dess upptäckt.
Östersund den 5/6 1940. Ingvar Berg
Förhörsledare
N. Werner
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Kollisionen har inträffat på grund av bristande uppmärksamhet av föraren på fpl 4-29.
Målet hänskjutes till krigsrätt..
Östersund den 6/6 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Haveri 1940-09-04 vid Trollhättan. Märkning 4-2.
Total gångtid: 583 tim
Motor: My VII nr 103
Total gångtid: 471 tim
Besättningen ff löjtnant B Paulsen, fs aspirant Stig Sjögren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hängande wire från flygplansspärr.
Skador flygplan: Höger övervinge: Frambalk, bakkant, skevningsroder och slot skadade. Höger undervinge: kassabel.
Beräknad reparationskostad 5.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision med flygplansspärr efter störtanfall.
Vid återsamling efter anfall mot Trollhättans flygplats kolliderade fpl med en fplspärr Göta älv söder Trollhättans kraftverk. En 35 m lodrät lina snodde ett varv om högra vingstället och släpade med fpl. Fpl lydde roder och ff flög tillbaka till Trollhättans flygplats och landade.
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av att föraren under undanmanöver för lv i samband med återsamling av sin grp felorienterat sig beträffande flygplansspärrens läge.
Föraren anses icke hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.
Östersund den 10/10 1940
E. Tornberg
Flottiljchef
/K.-E. Nordbäck
Verkstad 1940-09-04. Haverireparation.
Formation 1940-09-12.
Överlämnat till F 6 (förråd) 1940-10-16
Formation 1940-11-01 (?)
Verkstad 1941-01-13 för liten översyn. Motor typ MyVII nr 137 inmonterad
Formation 1941-03-11
Nödlandning 1941-03-18. Märkning 6-20
Motor: My VII nr 137
ff vpl Smitt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. FF kupérade motorn i luften.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Oljekylare m m skadade.
Skador motor: Propeller kass. Propellerväxel skall undergå översyn.
Beräknad reparationskostnad 3.750:- kr
Verkstad 1941-03-18 för haverireparation
Formation 1941-04-18
Överlämnad till F 1 1941-06-10
Verkstad 1941-06-10. Inmontering av sporrhjul
Formation 1941-06-19
Nödlandning 1941-08-07, märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff: fanjunkare Werngren, mek: vpl korpral Fredriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Landningsstället bortslitet, kroppen deformerad, höger undervinge skadad. Propellern kass.
Skador motor: Bakre locket förstört.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr
Verkstad 1941-08-08; haverireparation
Formation1941-12-18
Nödlandning 1942-01-05 vid Pilgrimstad. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 137
Besättningen ff furir Karl-Emil Nordwall, fs kadett Granthe Liljedahl oskadad.
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Haveri 1944-05-07 vid Blekhem. Märkning 1-71
Motor: My VII nr 135
Besättningen ff furir Löfström, mek furir Petré oskadad
Orsak till haveri: Orsaken till haveriet är materielfel, vars art ej kunnat fastställas.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Foto via Lars Erik Lundin
Kasserat 1944-12-23. Gångtid total 1146 tim, efter SF 422 tim, efter LF 121 tim. Antal flygningar 1566 st.