Sida 1 av 1

740 B 4A

Postat: 29 jul 2014, 13:48
av Leif Fredin
740
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 63

Haveri 1937-08-25 vid provflygning. Kapottering. Reparerat vid ASJA. Motor typ My VII nr 116 skadades, reparerad vid CVM.
Godkänt 1938-01-26
Till CVM Fc 1938-02
Levererat till F 4 1938-03-21
Märkning 4-40
Fpl ommålat å CVM 1938-05-16

Bild
Fpl märkt "Grpch 1.grp fpl, 2.div" enligt fo 73/38

Verkstad 1939-05-04. Liten översyn. Motor typ My VII nr 119 inmonterad
Formation 1939-12-11.
Överlämnat till F 6 1940-01-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-17; liten översyn. Motor typ My VII nr 127 inmonterad
Formation 1940-11-01
Märkning 6-3
Överlämnat till F 7 1941-10-30

Haveri 1942-03-26 vid F 7 Såtenäs. Under inkörning å bana 5 kolliderade fpl med en spansk ryttare. Märkning 7-77
Motor: My VII
Ff fänrik P Seved Paulsson oskadad
Orsak till haveri: Otillräcklig uppmärksamhet hos ff.
Skador flygplan: Båda propellerspetsarna avslagna. 5 spryglar knäckta, kantlisten sönderslagen, framkantsfanéret skadat, vingduken söndersliten i vänster undre vinge.
Beräknad reparationskostnad 1.050:- kr

Överlämnat till F 12 1942-10-23

Haveri 1944-05-07 vid F 12. Märkning 12-94
Motor: My VII nr 160
Ff vpl Lindblad oskadad
Orsak till haveri: Fpl icke försett med regl. belastningsvikter i förening med byig vind vid sväng på marken efter landning.
Skador flygplan: Avgassamlaren, motorringen samt div täckplåtar deformerade. Propellern skadad.
Skador motor: Propelleraxeln skadad.
Beräknat reparationskostnad: 8.000:- kr

Kasserat 1944-12-23. Gångtid total 841 tim, efter SF 841 tim, efter LF 181 tim. Antal flygningar 1565 st.

Re: 740 B 4A

Postat: 02 feb 2016, 19:20
av Bengt Ekbladh
Fpl 740 B4A
>>>Haveri 1944-05-07 vid F 12. Märkning 12-94 >>>
MEN
http://www.svfplhist.com/

Säger::
F9 fält, Säve. Vid sväng efter landning gick fpl på nosen. Orsak: Ej reglementsenliga belastningsvikter och byig vind. Ff oskadd.

Kontakt 79 säger i stort sett samma sak...dvs Vid F9

Detsamma säger B5 boken //Widfeldt,Hall ::
dvs havererar på F9 fältet

Alltså:: Var havererade 740....? och tillhörde planet F9, som vissa uppgifter antyder?

Re: 740 B 4A

Postat: 03 feb 2016, 21:57
av Bengt Ekbladh
Kan säga att rapporten om haveriet med B4A 740 med motor My VII nr.160 och som bedömdes kosta 8000:- ...( 1944-05-07 )
Är insänd av F9...(har tyvärr ingen plats angiven)
Inga rapporter från F12 handlar om B4:or,som i stort sett bara handlar om deras B 17C:s olika incidenter.

Upprepar frågan::Var havererade 740....? och tillhörde planet F9, som vissa uppgifter antyder?

Re: 740 B 4A

Postat: 03 feb 2016, 23:07
av Bengt Ekbladh
Hittade merupppgifter om 740 i en annan lista...och om B4:or vid F12 !
1944-01 till 1944-07 hade F12 2 st. B4:or....1944-07-11 kasseras B4 717,pga hög ålder.
Därmed fanns enbart en kvar.
OCH det är nr. 740 !
Från 1944-10 upptagen som under ”översyn / rep ” som väntas ta över 30 dagar.
Från 1944-11 upptagen som ”skall kasseras”
1945-01 struken...., hon kasserades 1944-12-23 .

Alltså : 740 var under F12 uppbörd vid haveritillfället, 1944-05-07 ,
MEN varifrån kommer uppgifterna om att det hände på F9?
Var kärran utlånad till F9?


Vem vet svaret?

Re: 740 B 4A

Postat: 18 feb 2016, 17:07
av Bengt Ekbladh
Har fått bekräftat att B 4A 740 havererade vid F9 1944-05-07.

F9 fält, Säve. Vid sväng efter landning gick fpl på nosen. Orsak: Ej reglementsenliga belastningsvikter och byig vind. Ff oskadd.