3343
B 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4950
Leveransdatum 1940-12-07. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 297, höger nr: 300
Skulle ursprungligen tillhöra 5 omgången.
Nytt leveransdatum 1941-03-06. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 297, höger nr: 330
7 omgången. Gångtid vid kontroll- och hemflygning 8 tim 40 min.
Märkt med vit överkant av sidorodret vid leveransflygning från Italien.
Levererat till F 7 1941-03-19
Formation 1941-03-19
Totalhaveri 1941-06-10 i Vänern vid F 7, Såtenäs. Märkning 7-12
Gångtid 28 tim
Motorer: IF Delta nr 297. IF Delta nr 300
Besättningen ff aspirant Bertil V Holtz skadad, avled 11/6, aspirant Erik O S Harding, mek vol Stig O. Nyman omkom, fsig vicekorpral Borgström skadad
Ur haverikommissionens protokoll:
Den 10 juni 1941.
Efter muntlig order sedermera bekräftad genom fo nr B 49 sammanträdde flygvapnets haverikommission å Såtenäs med anledning av ett samma dag inträffat flyghaveri med fpl nr 3343 typ B 16 med motorer typ IF Delta V nr 297 och H nr 300 varvid officersaspiranten vpl korpralen 627 49/40 Harding och vol 141/F 7 Nyman dödats samt officersaspiranten vpl korpralen 239 45/38 Holtz och fsig vk 228/F 7 Borgström skadats.
Officersaspiranten Holtz avled den 11/6.
I kommissionen ingingo med anledning av ordern följande ledamöter:
Majoren N.G.F. Adlercreutz, ordförande,
Kaptenen S.E. Uggla,
Flygingenjören av 3. gr L.N. Ekstam samt
e. amanuensen N. Krok, tillika sekreterare.
Amanuensen N. Krok anslöt sig till kommissionen följande dag.
_______________________________
Händelseförloppet vid haveriet var i korthet följande.
Fpl hade startat omkring kl 1000 för övning i bombfällning med övningsbomber. Sedan fpl efter starten uppnått ungefär 200 m höjd, hade ff påbörjat en vänstersväng, varunder motorstörningar inträffat. Ff hade då under fortsatt vänstersväng i plané försökt nå flygfältet. Under flygningen i medvind hade farten emellertid blivit så låg, att vikning skett på relativt låg höjd och fpl havererat och fattat eld.
_______________________________
Från Lidköpings lasarett meddelades senare på dagen, att Holtz då var vid sans och fullt redig, men att hans tillstånd var kritiskt. Med anledning härav avreste kapten Uggla till Lidköping och hörde såväl Holtz som Borgström, vilka uppgåvo följande.
1. Holtz.
Sedan han uppnått en höjd av 150 – 200 m och påbörjat en vänstersväng, hade båda motorerna samtidigt och hastigt gått ned i varv. Vid starten hade olje- och bränsletrycken varit normala. Han hade pumpat med gasreglagen och bränslepumparna men utan resultat. Han hade först tänkt söka nå flygfältet, men då detta visat sig omöjligt, hade han ämnat sätta fpl i sjön. Han hade emellertid förlorat höjd alltför snabbt under flygningen i medvind.
På särskilda frågor uppgav Holtz vidare.
Han hade ej observerat olje- och bränsletrycket, efter det motorstörningen inträffat. Han hade ej före starten kontrollerat, om bränslekranarna varit öppna och ej heller frågat mekanikern (fsk) därom. Holtz vidhöll bestämt, att båda motorerna stoppat, varvid han påpekade, att han i annat fall med hjälp av en motor kunnat återvända till flygfältet.
2. Borgström.
Han hade uppehållit sig på signalistplatsen. Han hade ej varit fastspänd, enär fastbindningsremmar saknats. Starten hade varit normal. Sedan fpl uppnått 200 m höjd, hade ff påbörjat en vänstersväng, varvid kraftiga smällar hörts i högra motorn, samtidigt som denna snabbt sjunkit i varv. Han kunde ej uppgiva, huruvida vänster motor gått normalt eller ej. Han hade märkt, att ff under sväng åt vänster sökt nå flygfältet. Fpl hade förts längs strandkanten mot flygfältet och enligt vad han nu kunde erinra sig, hade fpl gått med nosen rätt i strandkanten. Besättningen hade under dessa manövrar uppehållit sig på tjänstgöringsplatserna. Fpl hastighet hade mot slutet varit mycket låg.
Beslut
Brott mot gällande föreskrifter för klargöring före start (Allmän och speciell förarinstruktion) föreligger.
Föraren skall enligt Allmänna förarinstruktion och SFI för fpl typ 16, före start kontrollera, att bränslekranarna äro i läge för start, vingtankskranarna hava emellertid varit stängda vid starten, vilket förorsakat motorstopp.
Till ett förhindrande av ett upprepande komma vingtankkranarna att modifieras och eventuellt förses med anordning för fjärrmanövrering
Stockholm den 2/10 1941
Kasserat 1941-08-08
3343 B 16A
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 3343 B 16A
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Ur Fb::
>>Idag ((2016-06-10 )) för 75 år sedan förolyckades E.O.S. Harding, S.V. Holtz samt S.O. Nyman när de omedelbart efter start i sin B16 fick motorstopp och kraschade in i Brandsfjorden. Planet började brinna och endast en i besättningen överlevde. Detta var första haveriet med dödlig utgång på F7, Skaraborgs Flygflottilj.
Totalt havererade 3st med dödlig utgång på F7. Ärat deras minne.>>
Mikael Forslund säger i Caproni-boken::
>>Under klargöring inför start öppnade tjänstgörande markmekaniker bränslekranarna. När sedan medföljande mekaniker gick ombord har denne STÄLLT OM bränslekranarna , och därvid Stängt dessa.>>
Modifiering av bränslesystemet infördes efter hand !
Detta var 1:a Totalhaveriet med Caproni i Sverige.
Gångtid vid tillfället var 18,45 timmar
…
Tilläg
10 Juni
Idag hedrar vi Asp vpl kpl Bertil Viktor Holtz, Asp vpl kpl Erik Harding, Volontär Stig O Nyman som omkom, och Vkpl Stig E A Borgström som skadades svårt vid F 7 första haveri med dödlig utgång. Det skedde med en B16 Caproni och orsakades av ett missförstånd mellan mekaniker. Flygplanets motorer stannade efter start pga bränslebrist och fattade eld.
>>Idag ((2016-06-10 )) för 75 år sedan förolyckades E.O.S. Harding, S.V. Holtz samt S.O. Nyman när de omedelbart efter start i sin B16 fick motorstopp och kraschade in i Brandsfjorden. Planet började brinna och endast en i besättningen överlevde. Detta var första haveriet med dödlig utgång på F7, Skaraborgs Flygflottilj.
Totalt havererade 3st med dödlig utgång på F7. Ärat deras minne.>>
Mikael Forslund säger i Caproni-boken::
>>Under klargöring inför start öppnade tjänstgörande markmekaniker bränslekranarna. När sedan medföljande mekaniker gick ombord har denne STÄLLT OM bränslekranarna , och därvid Stängt dessa.>>
Modifiering av bränslesystemet infördes efter hand !
Detta var 1:a Totalhaveriet med Caproni i Sverige.
Gångtid vid tillfället var 18,45 timmar
…
Tilläg
10 Juni
Idag hedrar vi Asp vpl kpl Bertil Viktor Holtz, Asp vpl kpl Erik Harding, Volontär Stig O Nyman som omkom, och Vkpl Stig E A Borgström som skadades svårt vid F 7 första haveri med dödlig utgång. Det skedde med en B16 Caproni och orsakades av ett missförstånd mellan mekaniker. Flygplanets motorer stannade efter start pga bränslebrist och fattade eld.
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier