Sida 1 av 1

3358 S 16A

Postat: 05 sep 2014, 20:18
av Leif Fredin
3358
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4910

Leveransdatum 1940-11-25. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 271, höger nr: 250
Provflygning i Milano 1940-11-30. Gångtid 0 tim 30 min, antal flygningar 1 st
3 omgången. Hemflygning 1940-12-03 till -12-12 (Gångtid 7 tim 10 min, antal flygningar 5 st.
Levererat till F 3 1940-12-12
Förråd 1940-12-12
Godkänt 1940-12-13
F 6 förråd 1941-01-27
F 3 förråd 1941-05-06 (Flygning 25 min)
Formation 1941-05-12
IF Delta nr 250 urmonterad 1941-07-20, IF Delta nr 344 inmonterad 1941-07-28

Haveri 1941-07-28 vid F 3, Malmen. Märkning 3-22
Total gångtid: 46 tim.
Motorer: IF Delta nr 344. Total gångtid: 4 tim. IF Delta nr 271. Total gångtid: 49 tim.
Besättningen edk löjtnant N Mårdfeldt, ldk kapten Grels Naeslund, korpral Ewert Petersson, vicekorpral Gustav Richt oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Landningsstället med undantag för sporren kass. Ena vingspetsen bräckt. Diverse smärre skador å flygkropp mm.
Skador motorer: Båda propellrarna deformerade.
Beräknad reparationskostnad fpl 30.000:- kr, motorer 10.000:- kr. Summa 40.000:- kr.

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Felbedömning vid landning med åtföljande punktering.

Löjtnant N. Mårdfelt
med anmälan

Till Chefen för 2.divisionen.

Härmed får jag vördsamt meddela att jag vid flygning den 28 juli 1941 havererade med flygplan typ S 16 nr 3358.

Malmen den 29 juli 1941
N. Mårdfelt
Löjtnant

Löjtnant Mårdfelt anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad utför Dk flygning med kapten Naeslund;
att han vid första flygning själv satt å förarplatsen;
att han ansatte landningen från c:a 200 m höjd och med 200 km hastighet, vilken successivt nedbringades, så att, då fältgränsen passerades hastigheten var 150 km/tim;
att fpl hastigt sjönk igenom åt vänster, varvid vänster hjul exploderade (ingen normal studs);
att fpl fortsatte c:a 125 m i landningsriktningen och därefter gjorde ground loop;
att båda landningställsbenen veko sig åt vänster;
att han icke vidtog någon pådragning, enär han hört ringexplosionen;
att hastighetsmätaren med största sannolikhet visat högre värde av vad som var fallet samt
att han i övrigt icke hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
N. Mårdfelt
Löjtnant

Kapten Naeslund anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade riktigheten av vad löjtnant Mårdfelt anfört.

Uppläst och vidkänt:
Grels Naeslund
Kapten

Korpral 82 Petersson anförde i huvudsak följande:
att han ansåg, att fpl fick en mycket onormal studs;
att någon anmärkning mot hastighetsmätaren ej tidigare förekommit;
att han i övrigt vitsordade riktigheten av vad löjtnant Mårdfelt anfört.

Uppläst och vidkänt:
Ewert Petersson
Korpral

Vicekorpral 125 Richt anförde i huvudsak följande:
vitsordade riktigheten av vad korpral 82 Petersson anfört.

Uppläst och vidkänt:
Gustav Richt
Korpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att haveriet förorsakats av den punktering å vänster hjul, till följd av onormalt hög sättning, vilken föranletts av felbedömning från förarens sida.

Malmen den 29/7 1941
Bengt E-son Flach
Förhörsledare
Bertil Ahrén
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Felbedömning av föraren som dock ej kan hänföras till vårdslöshet. Reparationen ersättes av kronan.

Malmen den 1/8 1941
G. von Porat
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Förråd 1941-08-01
Verkstad 1941-11-01, reparation efter haveri. IF Delta nr 271, 344 urmonterade 1941-11-06
1942 överlämnat till CVV enligt MF 016:37/CVV nr 4:471 av 1942-12-04. Fpl får disponeras för typbesiktning enligt FF skrivelse Mt 35:216 av 1942-10-28
Kassationsförslag 1943-10-30. Fpl disponerats vid CVV för typgranskning. ”I samband härmed har hela fpl och flertalet detaljer förstörts, varför reparation är outförbar.”
Kasserat 1943-11-04