3372 T 16A, S 16B

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

3372 T 16A, S 16B

Inlägg av Leif Fredin »

3372
T 16A
S 16B
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4923

Leveransdatum 1941-08-01. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 287, höger nr: 288
Levererat till F 7 1941-09-24
Förråd 1941-09-24
Godkänt 1941-10-03
Verkstad 1941-10-28
Överlämnat till F 3 1942-05-11
Formation 1942-05-11
Förråd 1942-06-01
Märkning 3-8 (1942-07)
Formation 1942-06-20

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Förråd 1942 09-01
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Verkstad 1942-11-12
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Förråd 1943-02-09
Överlämnat till F 11 1943-05-06
Verkstad 1943-05-13; Vingförstärkning.
Typbeteckning ändrad till S 16B enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Formation 1944-04-24
Märkning 11-17 (1944-07)
Verkstad 1944-10-01
Formation 1945-02-21
Verkstad 1945-03-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Formation 1945-03-28 till 1945-04-20, (gångtid 149 tim 45 min, antal flygningar 336 st enl fpljournal)
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 339 och 322. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”

Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"