3380 T 16A, S 16B

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

3380 T 16A, S 16B

Inlägg av Leif Fredin »

3380
T 16A
S 16B
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4931

Leveransdatum 1941-08-06. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 229, höger nr: 234
10 omgången. (flygtid 7 tim 35 min)
Levererat till F 7 1941-08-28
Förråd 1941-08-28
Godkänt 1941-09-12
Verkstad 1941-10-28
Överlämnat till F 11 1942-06-29
Märkning 11-31 (1942-07-16)

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning beräknas klar 1943-05-01.
Typbeteckning ändrad till S 16B enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjat 1944-11-24. Gångtid efter översyn 115 timmar. Motorer typ IF Delta nr 2093 och nr 2086 inmonterade.
Till F 11 1945-04-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 2093 och 2086. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”

Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"