17322 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17322 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17322
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1944-01.
Intagen för fortsatt montering 1944-07
Kontrollflygning godkänd 1944-09-21
Levererat till F 4 1944-09-21
Godkänt 1944-10-03
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 1 1945-10-30 som lån med motor typ STW C3 nr 1166
Överlämnat till F 7 1946-11-08 som lån

Haveri 1946-12-16
Motor: STWC3 nr 1418
Besättningen ff vicekorpral Andersson (GFSU:1) fsig furir Klausson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Flyghuv lossnat och bortblåst.
Beräknad kostnad 400:-

Återlämnat till F 4 1947-01-27
Till CVM 1947-05-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1056.
Anmäld klar 1947-09-05. Motor typ STWC3 nr 1086 inmonterad.
Till CVV 1947-09-05.
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-03-05, klar 1948-09-01

Haveri 1949-06-22 vid F 15
Gångtid totalt 648 tim. Efter LF 32 tim
Motor: STWC3 nr 1080
Besättningen ff furir Gustaf Börje Fritiofsson (GFSU:2), fsig löjtnant Olof Anton Wikström (FFSU) oskadad,
Orsak till haveri: Haveriet inträffade på F 15:s flygfält i Söderhamn. Vid landning utom banan skar vänster hjul igenom under utrullningens slutskede, varvid fpl ställde sig på nosen.
Skador materiel: Samtliga propellerblad skadade.
Rapportörens till åtgärd
Ny propeller monterad.

Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-08-17, klar för leverans 1949-10-05.
Till F 4 1949-10-14.

Haveri 1950-05-09
Gångtidefter LF 263 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning å F 4 depåfält kunde ff ej fälla landstället med hydraulsystemet. Han tillgrep nödfällning med tryckluft, varvid endast höger ben fälldes ut. Genom dykning och upptagning lyckades ff få ut även vänster ben och företog landning. Härvid uppstodo skador å stjärtkon och spinfena.
Orsak: Läckage å hydraulsystemet, rör nr 22, ena kragningen sprucken. Nödutfällningssystemets manometer visade endast 30 kg/cm² vid nödfällningen beroende på läcka i manometerhuset

Haveri 1950-07-05. Märkning 4-4
Gångtid efter LF 143 tim.
Motor typ STWC3 nr 1080. Gångtid efter SM 276 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under inkörning till CVM efter landning bromsade ff vid banänden, varvid fpl ställde sig på nosen.
Vid besiktning har följande skador konstaterats.
Fpl.
Båda övre motorfundamentsinfästningarna i kroppen ha tryckts bakåt, varvid infästningslådorna veckat sig och brustit.
Brandskottet deformerat runt övre motorfundamentsinfästningarna. Främre delen av övre kroppsplåtarna veckade. Undre delen av främre motorkåpan intryckt.
Propellern.
Samtliga propellerblad avslagna.
Cylinder SFA 864 stukad i framkant.
Propellerkåpan deformerad.
Bromsarna troligen feljusterade.
Rapportörens åtgärd
Fpl intaget å F 3 fljverkstad för undersökning av bromssystemet.
Fpl repareras vid cv ev kassation. Av F 3 beräknad kostnad för rep av fpl kr. 3.000:-.
Propellern kasseras.
Motorn översändes till CVV för undersökning.

Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-10-07, klar 1951-06-29

Haveri 1952-03-18 vid Brunfloviken, sydväst Östersund
Besättningen ff furir A B Nilsson (AFT), Pass fotograf C Åke Bergman oskadad
Strax efter start uppstod motorstörningar, varefter ff tvingads buklanda på Brunflovikens is 300 m sydväst Östersund.

Kasserat 1952-11-19. Gångtid total 861 tim, efter LF 104 tim. Antal flygningar 836 st.
Bengt Ekbladh

Re: 17322 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17322 B 17A

Haveri 1952-03-18 vid Brunflovikens is, 300m sydväst Östersund

B17 boken säger:
Vid start för fotouppdrag sker haveriet. Vid ca 20m höjd efter start uppstår motorstörningar.
Motorn tar sig , men sen helt dör ut.
Ff beslutar sig för att buklanda på isen ..."".för att inte hamna på land"" !
Nödlandningen gick ok, men planet ansågs som för skadat
Efter bärgning har inte orsaken till motorstörningarna kunnat utrönas.
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"