17294 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17294 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17294
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-10
Levererat till F 4 1944-06-10
Godkänt 1944-06-21

Haveri 1945-02-21
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapell vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Samtliga propellerblad brända. Motorkapellet helt uppbränt.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Haveri 1945-03-06. Märkning 4-röd N
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapellet vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Ett motorkapell uppbrunnet. Propellerkapellen samt propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-05-07
Motor: STWC3 nr 1335
Orsak till haveri: Fpl påkört av tankbil.
Skadornas omfattning: Vänster höjdroder skadat.
Beräknad reparationskostnad 40:- kr

Haveri 1947-02-19
Motor: STWC3 nr 1049
Besättningen ff furir Kjell Åhrén (AFT) fsig furir Olav Garmager (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid landning kollision med snöslunga.
Skadornas omfattning: Fpl totalhaveri
Skärsår och fingerstukningar samt ryggskada på snöslungans besättning.
Beräknad kostnad. Snöslungan 7.000:- kr

Kasserat 1947-03-11. Gångtid 611 tim. Antal flygningar 426 st. Flygkropp till Flygvapnets centrala skolor, Västerås, iordningställes som motorbock.
Bengt Ekbladh

Re: 17294 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17294 B 17A

Haveri 1947-02-19
Besättningen ff furir Kjell Åhrén (AFT) fsig furir Olav Garmager (FFSU) oskadad
...
Vid landning kollision med en snöslunga.
Ff fick via radio order att landa pga. väderförändring och varnades för snöröjningsfordon på banan.
Efter sättning och utrullning har h. ställ träffat en snöslungas bakre del...!!..
H. vinge har slitits av och en del av snöslungans hytt . 17294 kanar vidare = totalhaveri.

==. Bristande uppmärksamhet av ff och snöröjningsmanskapet!

obs ser även att 17294 blev påkörd av en tankbil..1946-05-07

Hur var eg. läget/andan på fältet?
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"