17262 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17262 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17262
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1944-03-20 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-04-13
Överlämnat till F 7 1944-08-19

Totalhaveri 1945-01-16 vid Hällevadsholm. Märkning 7-gul V
Motor: STWC 3 nr 1251
Besättningen ff furir Olle Ingemar Strandberg (skadad), fsk vicekorpral Tore Sigvard V Jansson räddade sig med fallskärm

Kasserat 1945-02-02. Gångtid 77.15 tim. Antal flygningar 113 st. Motor typ STWC3 nr 1251, gångtid 1.30 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 17262 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17262 B 17A

Totalhaveri 1945-01-16 V. Hällevadsholm.
...
Det inträffade vid radionavigering F7-Grebbestad-Skärhamn-F7, på 1000m med anflygningsinstrument
17262 ur 3/F7,får nära Grebbestad motorstopp.
ff tror inte det beror på bränslebrist utan får tillfälligt igång den i dykning...men.
ff fäller huven , detta i hög fart
ff (vpl ff, fu/FFSU O I Strandberg hoppar, koll då troligen med stabben och bryter h. lårben samt v. underben.
Fsk vpl vk T S V Jansson hoppar lite senare och erhåller bara obetydliga skador.

Orsak: motorstopp pga att ff glömt att koppla om från h. till v. vingtank....!
ev. felaktig bränslemätare?
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"