Sida 1 av 1

17277 B 17A

Postat: 13 jun 2014, 09:09
av Leif Fredin
17277
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1944-01-15 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-01-26
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-06-19. Märkning 6-gul J
Motor: STWC 3 nr 1215
Ff furir Runold oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Propellerbladen krossade. Bombluckor och fplbuk intryckta. Skåror i hjuldäckens gummilager. Oljekylare och förklädnad tillbucklad.
Skador motor: Inga synliga skador
Beräknad reparationskostnad 7.850:- kr

Totalhaveri 1946-05-20 vid Hertsön.
Motor: STWC3 nr 1215
Ff kapten Dahlberg oskadad

Kasserat 1946-06-20. Gångtid 275.05 tim. Antal flygningar 295 st.

Re: 17277 B 17A

Postat: 01 jun 2019, 18:47
av Bengt Ekbladh
17277 B 17A

Totalhaveri 1946-05-20 vid Hertsön.,Avan i Luleå skärgård... märkning 6-gul A
...
Det var under BBS och ksp-skjutning mot markmål vid Hertsön med fpl. ur 3/F6
17277 får på 700m motorstopp och måste nödlanda.
Ff (kn /FFSU A F Dahlberg , div ch) och fsig (vpl) undkommer med skrubbsår.
Orsak:: till motorstoppet var, ff har av våda fört bränslereglaget till läge "reserv" =
Han kunde flyga tills vänster vingtank tömts, sen stannade motorn!

Divch döms för bristande aktsamhet, till 8 dagars arrest

Re: 17277 B 17A

Postat: 29 jun 2019, 20:59
av Bengt Ekbladh
17277 B 17A

Bild från haveriet 1946-05-20 vid Hertsön.,Avan i Luleå skärgård... märkning 6-gul A

https://digitaltmuseum.se/021017756257/ ... f21-kapten

https://digitaltmuseum.se/021017756257/ ... f21-kapten

Re: 17277 B 17A

Postat: 30 jun 2019, 18:13
av Bengt Ekbladh
17277 B 17A

OM Nödlandningen 1945-06-19. Märkning 6-gul J
Ff furir Runold oskadad
Det var buklandning i västra hörnet av fältet efter motorstörningar i starten
https://digitaltmuseum.se/021017753309/ ... ia?slide=0
Reparerades.