239 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

239 J 8

Inlägg av Leif Fredin »

239
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-04-28
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-04-28 med motor typ My S2 nr 213
Märkning 8-9
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-01-26 för besiktning och justering
Formation 1939-02-16
Förråd 1939-04
Formation 1939-05-09
Förråd 1939-06-01
Till CVM 1939-06-03; liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 204 inmonterad
F 8 formation 1939-08-12
Verkstad 1939-08-17; reparation
Formation 1939-08-23

Haveri 1939-10-30 vid Högdalen hpl, Brännkyrka, kollision med J 8 nr 248
Motor: My S2 nr 204
Ff löjtnant Sune N V Ljungman omkom

Totalhaveri vid kollision över Brännkyrka församling under exercis i luften med tillämpning av de nya formeringarna vid jaktförband som försöksvis provats vid F 8 (div, grp, rote). Ljungman fastklämdes i fpl vid kollisionen av fpl ”9”, bägge fpl gick i spin ihop och fattade eld vid nedslaget c:a 1,2 km syd Bandhagens gård, 800 m väst Herrängen och 1000 m ostnordost Högdalens hpl.

Haveriet torde ha uppkommit genom att divch, sannolikt bländad i den rådande skarpa belysningen, felbedömt avståndet till 2.grp och trott sig vara närmare denna än han i själva verket har varit; i syfte att förhindra kollision med fpl ur 2.grp har divch därvid gjort en så skarp högersväng, att fpl nr "9" icke medhunnit undanmanöver utan kolliderat med divch fpl.

Kasserat 1939-11-14 med motor typ My S2 nr 204

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"