261 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

261 J 8

Inlägg av Leif Fredin »

261
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1939-04-20
Överlämnat till F 8 1939-04-21 med motor typ My S2 nr 233
Märkning 8-31
Verkstad 1939-05-11 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-05-24
Formation 1939-06-02
Verkstad 1939-07-11. Reparation. Tillsyn av elutrustning
Formation 1939-07-15

Haveri 1940-02-29
Motor: My S2 nr 233
Ff löjtnant P A Gunnarsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Mindre skador på landningsställ.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Verkstad 1940-03-01
Till CVM 1940-03-12. Liten översyn
Till F 8 1940-05-27 med motor typ My S2 nr 230.
Verkstad 1940-05-27. Montering av radio
Formation 1940-05-30
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01

Haveri 1940-07-29

F 9 förråd 1940-07-29
Till CVM 1941-01-03. Liten översyn
Överlämnat till F 10 1941-07-22 med motor typ My S2 nr 214
Förråd 1941-07-22
Formation 1941-08-11

Nödlandning 1941-09-16. Märkning 10-39
Motor: My S2 nr 214
Ff aspirant Th. Gyllenkrok oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning. Färgflagor förefanns vid ett munstycke i förgasaren. En magnetbrytare i mindre tillfredsställande skick.

F 10 verkstad 1941-09-23 för undersökning av motorn
Formation 1941-10-06

Nödlandning 1942-05-11 vid Bulltofta. Märkning 10-39
Motor: My S2 nr 222
Ff furir 137 E Nylén oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Oljetrycket gått ner till 0.

Överlämnat till F 5 1943-10-15 med motor typ My S2 nr 224

Haveri 1943-11-18. Märkning 20-6
Motor: BMy S2 nr 225
Ff furir Amilon oskadad
Orsak till haveri: Kollision med tygverkstaden vid körning på marken till följd av att vänster broms ej fungerade samt att ff ej iakttog tillräcklig försiktighet.
Skador flygplan: Propellern kassabel. Höger övervinges ändsarg deformerad samt mindre buckla i framkanten. Positionsljus med glas och skydd skadat på höger övervinge. Höger undervinges ändsarg obetydlig deformerad. Fjädern till radioantennen från vänster övervinge till masten bakom förarplatsen utsträckt. Bromsledning i vänster hjul avbruten.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Överlämnat till F 16 1944-04-01 med motor typ MyS2 nr 225
Märkning 20-76
Kasserat 1945-06-16. Gångtid total 696.15 tim. Antal flygningar c:a 1400 st. Motor typ My S2 nr 225, gångtid 594:30 tim. Fpl och motor överlämnas F 8 för instruktionsändamål.

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"