276
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-06-09
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-06-10. Motor typ BMyS3 nr 42054. Förråd
Märkning 8-46
Formation 1938-08-29
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-03-22
Verkstad 1939-04-11 för bl a montering av samtliga ksp, radiostation
Formation 1939-04-28
Till CVM 1939-05-31. Montering av elbombfällningsanordning
F 8 formation 1939-06-07
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-10-24. Reparation
Förråd 1939-11-04
Verkstad 1939-12-15. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-07-04. Liten översyn. Motor typ Bmy S3 nr 42047 inmonterad
Förråd 1940-09-13
Överlämnat till F 10 1940-10-15
Nödlandning 1940-12-10
Motor: BMy S3 nr 42047
Ff vpl Hallner oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket gått ned under avancerad flygning.
Förråd 1941-03-28
Formation 1941-04-30
Nödlandning 1941-06-04
Motor: BMy S3 nr 42047
Ff vpl Elfsberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn skakat och stannat.
Haveri 1941-08-15. Märkning 10-21
Motor: BMy S3 nr 42047
Ff vpl furir H Jacobsson oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Propellerskott. Möjligen på grund av att avfyringstråden hakat sig i avfyrningsläge.
Skador flygplan: Skott genom propeller.
Beräknad reparationskostnad 1.200:- kr
Förråd 1941-12-17
Till CVM 1942-01-07. Liten översyn
Nödlandning 1943-06-09. Märkning 10-73
Total gångtid: 566 tim
Motor typ BMy S3 nr 42048
Total gångtid: 104 tim
Flygförare offasp vpl korpral 851-1-42 Bengt Renström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning efter motorskärning i samband med höjdflygning.
Offasp vpl korpralen 851-1-42 Renström berättade:
Att han skulle utföra höjdflygning till 900 m höjd med fpl 276. Han mottog fpl av 1. mek, utan att någon anmärkning anmäldes. Före starten inkopplades samtliga oljekylare. Oljetemp var då omkr 40°. Under hela stigningen. Som företogs oavbrutet på fullgas, visade oljetermometern aldrig över 65°, och motorn gick fullt normalt. På 9000 m företogs 2 svängar i planflykt. Före nedstigningen ställdes oljekylaren på läge kl ½ 10, och gasen drogs av helt. Nedstigningen till 1000 företogs – 4-5 dykningar, vid vilka motorvarvet var högst 2750 varv/min. Mellan dykningarna kontrollerades övriga instrument. På 1000 m höjd märkte han därvid att oljetrycket visade 0. Oljetemperaturen omkr 60°. Han gjorde en ny dykning ner till 500 m åtföljd av en häftig upptagning men oljetrycket återkom icke. Sittrummet fylldes med vit rök och oljestänk syntes på vindrutan. Han beslöt nödlanda, men förmådde icke öppna huven, varför denna måste företagas med stängd huv och med dålig sikt på grund av röken. Motorn gick hela tiden normalt, ända tills den kuperades, när han såg, att han skulle nå det fält han valt. Klaffarna användes icke på grund av att hela uppmärksamheten behövdes utåt då sikten var dålig. Först efter c:a 20 min kunde huven öppnas med hjälp av utomstående. Han hade icke tänkt på att försöka dra sig till hemmafältet med motorn. På särskild förfrågan meddelade asp Renström, att han påminde sig, att chefen för flygstyrkan vid genomgång före flygning sagt, att dykning skulle göras med gaspådrag, men däremot kom han icke ihåg, att stigningen icke skulle få göras med fullgas.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Renström
Offasp 841
K 340 Nilsson anförde i huvudsak följande:
Han är 1. mek på fpl 276. Han kontrollerade oljetryck den 9/6 på förmiddagen varvid oljetanken var full. Fpl flögs sedan icke förrän asp Renström flög det.
Uppläst och vidkänt:
Stig Bertil Nilsson
K 340
Vk 353 Schultz anförde i huvudsak följande:
Han är 2. mek på fpl 276. Han utförde varmkörning och uppkörning av fpl före flygningen varvid intet onormalt märktes. Han utförde oljesumpprov efter sista flygningen och detta var utan anmärkning. Han kontrollerade oljenivån den 7/6 varvid tanken var full, och fpl har flugits senare förrän vid nödlandningen,
Uppläst och vidkänt:
Arne Schultz
Vk 353
Vpl 933-7-42 Regnér anförde i huvudsak följande:
Att han är oljeförrådsman. Han hade den 8/6 tankat fullt med olja i fpl varvid 3 liter åtgick. Han hade den 9/6 omk kl 1000 kontrollerat oljenivån i samtliga fpl och även fpl 276 varvid den visade full tank.
Uppläst och vidkänt:
Sven Regnér
Vpl 933
Komplettering till förhör med anledning av haveri
Med fpl n:ris 72/275 och 73/276.
Chefmek, furir 552-67-37 Björnsson, anförde:
att han kontrollerade oljemängden i tanken på fpl 72/275 efter haveriet,
att tanken visade sig vara nästan full,
att han vid kontroll av fpl 73/276 funnit tanken tom men ur oljesumpen kunnat tappa ur omkring 15 liter olja från vevhuset,
att övrig olja pressats ut genom andningsstudsarna och runnit efter flygkroppen.
Malmö den 1. juli 1943.
Stig Norlin
Ch 3. div
Vid företagen besiktning av oljepumpen till motor typ BMyS3 nr 42048 har icke framkommit mågot, som tyder på, att motorskärningen förorsakats av felaktighet på oljepumpen.
Malmö den 2 juli 1943
S. Åkerlind
Tygofficer
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorskärning föreligger. Direkta orsaken kan icke fastställas men följande kan ha bidragit:
1) att enligt to 177/39 skall olja av typ Green Band användas under sommarförhållanden, men motorerna körs enligt order från avd VI på Red Band 100 (/vinterolja)
Enligt samma to må denna tunnare olja användas sommartid.
2) Enligt förarinstruktion skall blandningsreglage användas från c:a 4000 m höjd.
Detta förfaringssätt kan medföra överhettning av motorn.
Malmö den 10/6 1943
R Forssén
Förhörsledare
Ove Svensson
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har förorsakats av motorskärning.
Orsaken härtill har icke kunnat fastställas, men synes orsaken ha varit läckage i returoljeledningen mellan oljesump och returoljepump.
Fpl förare, off asp 851 Renström, eller annan personal har icke brustit i aktsamhet.
Materielen iståndsättes. Kronan vidkännes kostnaden.
Malmö den 3/7 1943
Knut Zachrisson
Depåchef
/S. Åkerlind
Överlämnat till F 5 1943-10-15. Motor typ BMy S3 nr 42935
Nödlandning 1944-03-30 vid Kvidinge. Märkning 20-12
Motor: BMy S3 nr 42935
Ff kadett Alm oskadad
Orsak till nödlandning: Tändningsfel.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-81
Haveri 1945-02-20. Märkning 20-81
Motor: My S3 nr 42935
Orsak till haveri: Kollision under stationstjänst med J 8 nr 266
Skador flygplan: Kroppsrör skadade.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr (+ LF c:a 5.000:-).
Kasserat 1945-03-29. Gångtid 771:40 tim. Antal flygningar 1655 st
276 J 8A
I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st
Antal i Flygvapnet: 55 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier