283 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

283 J 8A

Inlägg av Leif Fredin »

283
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-07-05 ”reservfpl”
Till CVM 1938-07-29 med motor typ BMy S3 nr 42056
Märkning 8-53
CVM verkstad 1939-08-01
Överlämnat till F 8 1939-08-03
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-29. Reparation
Förråd 1939-12-05
Verkstad 1939-12-15. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30. Fpl nedmonterat
Till CVM 1940-04-23 per järnväg
CVM 1940-04-30. Liten översyn. Motor typ BMy S3 nr 42043 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
F 8 formation 1940-06-26
Verkstad 1940-07-01. Montering av radio
Formation 1940-07-04
Märkning 8-55
F 8 verkstad 1940-10-15
Överlämnat till F 10 1940-10-18
Märkning 10-25

Nödlandning 1941-03-14. Märkning 10-25
Motor: BMy S3 nr 42043
Ff vpl Ryberg oskadad

Nödlandning 1941-03-18. Märkning 10-25
Motor: BMy S3 nr 42043
Ff vpl korpral Gustaf H Widholm omkom
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Skador flygplan: Större skador å kroppens främre del, baldakin, vingställ och stjärtparti.
Skador motor: Avgassamlare skadad. Propeller tothav.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Till CVM 1941-03-20. Haverireparation
F 10 formation 1942-04-25

Nödlandning 1942-06-02. Märkning 10-25
Motor: BMy S3 nr 42049
Ff vpl korpral L Olsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Oljetrycket gått ner till 0.
Skador flygplan: Vänster höjdroderhalvas bakkant knäckt. Stabilisatorernas undersida samt främre stabilisatorröret skadade.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr

Förråd 1942-07-18

Haveri 1942-08-20. Märkning 10-25
Motor: BMy S3 nr 42049
Ff fänrik G Palmquist oskadad
Orsak till haveri: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Motorbyte 1942-08-27. Motor typ BMy S3 nr 41469 inmonterad
Formation 1942-08-31
Märkning 10-25 (1942-12)
Märkning 10-77 (1943-01)
Förråd 1943-03-03
Formation 1943-04-01
Överlämnat till F 5 1943-10-15
Formation 1943-10-16
Märkning 20-16
Verkstad 1943-12-01. Motorbyte, Motor typ BMyS3 nr 42049 inmonterad
Formation 1944-01-21
Överlämnat till F 16 1944-04-01
F 20 formation 1944-04-18
Märkning 20-16 (1944-06)
Märkning 20-85 (1944-07)
F 16 verkstad 1944-11-25 för begränsad översyn
Klar 1945-02-27
F 20 formation 1945-02-28
F 16 verkstad 1946-10-21. Motorjustering
Till F 1 1946-11-15 (flögs ej)
Kasserat 1946-12-13. Gångtid 655.30 tim. Antal flygningar 1280 st. Med motor typ BMy S3 nr 42049
Bengt Ekbladh

Re: 283 J 8A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 8A 283
Nödlandning 1941-03-18. Märkning 10-25 Motor: BMy S3 nr 42043
Ff vpl korpral Gustaf H Widholm omkom
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Skador flygplan: Större skador å kroppens främre del, baldakin, vingställ och stjärtparti.
Skador motor: Avgassamlare skadad. Propeller tothav.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Det var övning i kulspruteskjutning
Widholm måste nödlanda--(orsak?) --pga. låg höjd når inte planet fram till flygfältet.
Plats , för mig okänd, men planet tar mark ”på ojämn mark” ,slår runt och Widholm avlider.

Planet repareras och var senare i FV. tjänst till kasseringen 1946-12-13.
Det måste vara lite unikt, då dödshaverier oftast resulterade i snar kassation.
Skriv svar

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"