271
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-30
Levererat F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42045
Märkning 8-41
Förråd 1938-06-01 (?)
Formation 1938-09-04
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Till F 8 förråd 1938-11-04 i Karlsborg
F 8 formation 1939-04-20
Verkstad 1939-04-22. Bl a montering av samtliga ksp, radiostation.
Formation 1939-05-01
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-05. Reparation
Förråd 1939-11-16
F 8 verkstad 1939-12-13. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-18. Reparation
Formation 1940-05-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-07-01
Verkstad 1940-08-29. Liten översyn. Med motor typ BMy S3 nr 42056 inmonterad.
Överlämnat till F 10 1940-10-16
Nödlandning 1941-01-15 1 km syd Bulltofta. Märkning 10-18
Motor: BMy S3 nr 42056
Ff vpl Smith oskadad
Orsak till nödlandning: Motorhaveri
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Fpl nödlandade efter motorstopp på 1000 m höjd. Föraren vpl ff Smith, försökte nå fram till Bulltofta, men då detta misslyckades försökte föraren på ett fält intill. Strax innan sättningen försökte föraren väja för en kraftledning, varvid fpl vek sig.
Haveriet kan hänföras till materialfel. Motorstopp har inträffat på grund av huvudvevstaken brustit.
Kasserat 1941-02-28. Gångtid 250 tim. Med motor typ BMy S3 nr 42056
271 J 8A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 271 J 8A
.....Leif Fredin skrev:271 J 8A
.....
Förråd 1939-11-16
F 8 verkstad 1939-12-13. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Lite om J8, 271 och andra av de totalt 12 J8:or som var över i Finland.
1939-12-14 kom beslut att sätta upp F101.
12 J8:or kamouflagemålades, alla lite olika.
1940-01-05 ändras beteckningen F101 till 5:e flygregementet / Lento R5, men redan 1940-01-09
blir namnet F19, (olika förklaringar finns)
1939-12-30 flyger 12 J8:or från F8 till F2 för byte till skidor på Värtans is.
4 plan når sedan F4 medan de andra 8 måste stanna ett tag vid Ljusdal pga. dåligt väder.
Intressant här är att planen saknade Svensk nationalmärkning !
Inte förrän 1940-01-02/03 kan man nå F4 , därefter kom en del plan till Vännäs och senare Piteå
allt pga vädret.
Inte före 1940-01-09 var alla J8:or i Boden och får då sina Gula bokstäver ((Gul A till L ))
271, gul A var i Finska papper noterat som S-51
Tullen i Sverige skriver SE-XXX eller SE-G för vissa plan vid utklarering!
Kl. 13,25 1940-01-10 startar F19 för färden österut mot Veitsiluoto och där får man Finska nationalitetsmärket.
J8, 271 deltog inte i första stridsdagen 1940-01-12, reserv?
Krigsslutet kom 1940-03-13
Inför hemfärden målades Finska nat. märket över och på 271 (gul A) målade man dit en djävulsfigur med text: ”Satana Perkele” samt en tid även Sammy.
Färger var: svart, grönt och blått .
1940-01-29 ankom 271 till Finska Krigsflygskolan i Kauhava för att nästa dag via Sundsvall ankomma till F8 kl. 16,30
Deltagande i F19 var följande J8:or:
268,271.274,275, 276,278,279,281,282,283,284 och 285.
Data mycket från Mikael Forslunds bok”Svenska Flygare i Strid”
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 14 apr 2020, 15:21
Re: 271 J 8A
Bild från Kyrksjön i Ljusdal 1/1 1940 med två omärkta J8. Det finns fler bilder från samma tillfälle på Digitalt Museum.
https://digitaltmuseum.se/021017983398/ ... -i-ljusdal
https://digitaltmuseum.se/021017983398/ ... -i-ljusdal